خبر مهم درباره تقسیم تهران؛ تشکیل استان تهران غربی منتفی می شود

استاندار تهران گفت: به نظرم شرایط برای تشکیل استان غربی تهران فعلا فراهم نیست.واقعیت این است که باید ببینیم شرایط چه وقت فراهم می‌شود اما به نظرم فعلا شرایط مهیا نیست.

خبر مهم درباره تقسیم تهران؛ تشکیل استان تهران غربی منتفی می شود

استان تهران غربی تشکیل می شود ؟ تقسیم استان تهران به کجا رسید؟ استاندار تهران گفت: به نظرم شرایط برای تشکیل استان غربی تهران فعلا فراهم نیست.

به گزارش عرشه آنلاین،چند سالی است که حرف از تقسیم تهران زده می‌شود. یک‌بار حرف از انتزاع ری از تهران زده می‌شود سپس حرف از تاسیس استان تهران جنوبی با مرکزیت رباط کریم به میان می‌آید، یکبار حرف از تاسیس استان تهران شرقی به نام ۱۵ خرداد با مرکزیت ورامین زده می‌شود و حالا هم حرف از تاسیس استان تهران غربی با مرکزیت شهریار به گوش می‌رسد.

طرح تشکیل یک استان جدید تحت عنوان «استان تهران جنوبی» در هیات رئیسه مجلس آذرماه سال 1398  اعلام وصول شد. مطابق با جزئیات منتشر شده از محتوای این طرح، برخی نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند تا از مجموع سه شهرستان در استان تهران و سه شهرستان در استان مرکزی، یک استان جدید به مرکزیت شهر جدید پرند در کشور ایجاد کنند. براین اساس، از مجموع سه شهرستان در استان تهران شامل رباط‌کریم، بهارستان و اسلامشهر و سه شهرستان استان مرکزی شامل ساوه، زرندیه و تفرش، استان جدید تشکیل خواهد شد. مطابق با آمار سرشماری سال ۹۵، جمعیت ۶ شهرستانی که قرار است در پهنه استان جدید قرار گیرند حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.اگر چه مطابق با طرح تهیه شده، عنوان استان جدید «تهران جنوبی» انتخاب شده اما برخلاف عنوان آن، در صورت تشکیل این استان به لحاظ جغرافیایی به شکل دقیق بین غرب و جنوب غرب تهران قرار گرفته است.درحالی که هیچ اظهارنظر و اطلاعات رسمی درباره هدف طراحان این طرح اعلام نشده است اما دو فرضیه درباره علت تدوین این طرح وجود دارد که به نوعی با یکدیگر قابل جمع نیز است.

 

استاندار تهران گفت: به نظرم شرایط برای تشکیل استان غربی تهران فعلا فراهم نیست.

 علیرضا فخاری روز شنبه در خصوص آخرین خبر از ایجاد استان مستقل غربی تهران افزود: واقعیت این است که باید ببینیم شرایط چه وقت فراهم می‌شود اما به نظرم فعلا شرایط مهیا نیست.

وی ادامه داد: ایجاد استان غربی تهران در حال بررسی است البته که شخص رییس جمهور دستور دادند و به صورت پایلوتی کار و بررسی روی این موضوع، در حال انجام است.

به گفته فخاری، طبیعی است برای تحقق چنین استانی، باید ابتدا به ساکن به غیر از موضوع جمعیت، ‌ زیرساخت های لازم را هم بتوان تفکیک و تامین کنیم.

وی یادآور شد: طبیعی است اگر این شرایط ایده آل فراهم شود بار مدیریتی استان تهران را تعدیل می کند و تحقق این موضوع کمک می‌کند که با کوچک سازی مدل‌های مدیریتی، رسیدگی به امور کلان با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

۱۱ آبان استاندار تهران گفته بود: ایجاد یک استان صرف یک تغییر عنوان نیست و جایی که می‌خواهد مسوولیت یک استان را بپذیرد باید زیرساخت، جدول منابع انسانی و ساختار تراز سازمانی آن مشخص شده و تامین باشد.

تصمیم قطعی برای تشکیل استان غربی تهران گرفته نشده است

وی افزود: با این وجود کار در حال انجام است و برخی دستگاه‌ها خود را برای این موضوع آماده کرده‌اند که تشکیل استان‌ غربی تهران به احتمال فراوان به مرکزیت شهریار است.

فخاری یادآور شد: زیرساخت باید وجود داشته باشد در غیر این صورت با تغییر عنوان، خیلی تغییر وضعیت داده نمی‌شود.

احمد وحیدی وزیر کشور ۱۰ آبان امسال، در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص تشکیل استان تهران غربی گفت: این درخواست وجود دارد اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور درباره تشکیل استان تهران غربی هم چندی پیش اعلام کرد: در صورت اجرا شهرستان‌های قدس، شهریار، بهارستان، رباط‌کریم و ملارد و همچنین شهر جدید پرند، از استان تهران جدا و با مرکزیت شهریار، تبدیل به «استان تهران غربی» می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122146

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر