تیر خلاص مجلس برای افزایش 5 ساله سن بازنشستگی

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت: میزان سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و ۶۰ سال خانم‌ها و همچنین سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم برای افرادی است که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند، اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سال‌های کار برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

تیر خلاص مجلس برای افزایش 5 ساله سن بازنشستگی

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت: میزان سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و ۶۰ سال خانم‌ها و همچنین سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم برای افرادی است که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند، اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سال‌های کار برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

محسن زنگنه ، درباره احکام برنامه هفتم درخصوص صندوق‌های بازنشستگی گفت: برای اصلاح صندوق‌های بازنشستگی دولت ۳ مسیر را پیگیری کرده است، یکی اصلاحات مدیریتی بود که ما هم تایید کردیم که صندوق‌ها به سمت واگذاری بنگاه‌های خودشان بروند و بیشتر سهام‌داری سودآور غیر‌مدیرتی کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور ادامه داد: دوم گفته‌ایم باید طی آئین‌نامه‌ای صلاحیت مدیرعامل و هیات مدیره صندوق‌ها احراز شود یعنی از این به بعد یک شایسته‌سالاری را بر اساس قابلیت‌های کارآمدی اقتصادی برای مدیران صندوق‌ها فراهم کنیم که این موارد در اصلاحات مدیریتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در اصلاحات سنجه‌ای هم دولت یکسری بحث‌هایی را مانند افزایش سن بازنشستگی، تغییر شیوه تعیین حقوق بازنشستگان، کاهش ضریب مشاغل سخت و زیان آور، ۳ الی ۴ ماده آورده بود که ما این‌ها را حذف کردیم، یعنی احساس کردیم حقوق مکتسبه بازنشستگان و شاغلین مخدوش می‌شود برای همین آن‌ها را حذف کردیم اما کلیات نظر دولت برای اصلاحات سنجه‌ای را پذیرفتیم.

زنگنه در خصوص تعیین سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و برای خانم‌ها ۶۰ سال شد. میزان سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم‌ها شد. منتها این برای کسانی است که تازه وارد نظام کاری و شغلی می‌شوند؛ کسانی که در حال حاضر شاغل هستند در صورت رضایت خودشان این امکان وجود دارد که این سن و میزان کار برای‌شان اعمال شود.

وی تاکید کرد: باز هم تاکید می‌کنم به این نکته دقت شود میزان سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و ۶۰ سال خانم‌ها و همچنین سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم برای افرادی است که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند، اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سال‌های کار برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

متن مواد ۲۸ تا ۳۱ 

نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، مواد ۲۸ تا ۳۱ این لایحه را برای انجام برخی اصلاحات مراعا گذاشتند.

براساس ماده ۲۸ لایحه برنامه هفتم توسعهه؛ در اجرای بند (۵) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق هدف ّکمی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام می‌شود:

خ- به منظور ایجاد نظام تامین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای اجرای برنامه، نظام تأمین اجتماعی بیمه‌شدگان جدیدالورود بر اساس اصول ذیل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و دستگاه‌های ذیربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۱- تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز میتوانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

۲- واریز و نگهداری سهم حق بیمه و سود حاصل از سرمایه گذاری در حساب مجزا در صندوق‌های مربوطه

د- در طول سالهای اجرای برنامه، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به اصلاح سنوات ارفاقی مشمولان مشاغل سخت و زیان‌آور(موضوع تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۱۴) به شرح زیر اقدام نماید:

۱- برای پنجاه درصد (%۵۰) از عنوان شغل‌های گروه «ب» با ماهیت سخت و زیانآوری بیشتر از حد متوسط به ازای هرسال، یک و پنج دهم (۱/۵) برابر و حداکثر تا دهسال

۲- برای پنجاه درصد (%۵۰) از عنوان شغلهای گروه «ب» با ماهیت سخت و زیان‌آوری کمتر از حد متوسط به ازای هرسال، یک و سه دهم (۱/۳) برابر و حداکثر تا هفت سال

۳- برای کلیه عنوان شغل‌های گروه «الف» با صفت محیط سخت و زیان‌آور به ازای هرسال، یک و دودهم (۱/۲) برابر و حداکثر تا پنجسال

تبصره -۱ آیین‌نامه اجرائی این بند در مورد نوع و دسته‌بندی مشاغل گروه‌های «الف» و «ب» و میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور مختلف و نحوه وصول حق بیمه در دوره‌های یک ساله توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه‌ می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره -۲ به منظوررعایت حقوق مکتسبه، سنوات ارفاقی پیشین مشمولین این حکم تازمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، محاسبه و دراطلاعات حساب انفرادی بیمه شده ذخیره می‌گردد و پس ازاعمال این قانون و تغییر درسنوات ارفاقی از تاریخ مذکور، مبانی محاسباتی جدید حاکم می‌گردد. مجموع حقوق مکتسبه درزمان بازنشستگی، مبنای شرایط احراز بازنشستگی و برقراری مستمری است.

ص- معافیت بیست درصد (%۲۰) سهم کارفرمایی موضوع قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند مصوب ۱۳۶۱/۱۲/۱۶ با اصلاحات بعدی، سالانه نیم واحد درصد (%۰/۵) کاهش می‌یابد.

آیین‌نامه اجرائی این بند در مورد کارگاه‌های مشمول تا شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران میرسد. مشارکت دولت بابت سهم کارفرمایی در پرداخت حق بیمه مذکور معادل حداقل دستمزد و مازاد بر آن به طور کامل بر عهده کارفرما است.

ض- چنانچه افراد بازخریدشده و بازنشستگان دستگاه‌های اجرائی و بازنشستگان مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی با رعایت قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵/۲/۲۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی در دستگاه‌های اجرائی یا کارگاه‌های موضوع جزء (۳) ماده (۲) قانون تأمین اجتماعی بکارگیری شوند، کارفرمایان مکلفند علاوه بر پرداخت حقوق یا دستمزد به افراد بکارگیری شده وفق قرارداد منعقدشده و ارسال اسامی آنان در فهرست حق بیمه ارسالی به سازمان تأمین اجتماعی، ماهانه معادل ده درصد (۱۰%) حقوق یا دستمزد پرداخت شده را تحت عنوان «مالیات اجتماعی» به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. منابع مذکور در قالب بودجه سنواتی بابت اشتغال جوانان و کمک به صندوق‌های بازنشستگی هزینه می‌شود.

آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ط- مدت خدمت وظیفه عمومی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی موضوع تبصره (۱) ماده (۱۳) قانون کار مصوب ۱۳۶۸/۷/۲و همچنین مشترکان سایر صندوق‌ها، با درخواست بیمه‌شده بر اساس حکم حقوقی زمان واریز در مورد کارمندان و آخرین دستمزد مبنای پرداخت حقبیمه در مورد مشمولین قانون کار یا میانگین مبالغ مذکور حسب مورد طی یکسال قبل از زمان درخواست،هرکدام کهبیشتر باشد در سوابق بیمهای آنان محاسبه میگردد. مبنای پرداخت حق بیمه، معادل درصدهای تعیی نشده در هر صندوق با کسر درصد حقبیمه مربوط به درمان است. مشارکت دولت بابت سهم کارفرمایی در پرداخت حق بیمه مذکور معادل حداقل دستمزد، مطابق قوانین و مقررات موجود و مازاد بر آن، به طور کامل بر عهده بیمه شده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 109416

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر