زیباترین دریاچه مصنوعی ایران کجاست؟

استان اردبیل، استان زیبای ایران است که جاذبه‌های زیبایی در خود دارد. یکی از زیبایی‌های استان دریاچه گیلارلو می‌باشد که بر روی دریاچه گیلارلو سد خاکی احداث شده است.

زیباترین دریاچه مصنوعی ایران کجاست؟

دریاچه گیلارلو در شهرستان گرمی مغان استان اردبیل در سال ۷۵ با هشت میلیون مترمکعب حجم آب با هدف تامین آب شرب شهر گرمی احداث شد که با انتقال آب جعفرآباد به گرمی و رفع مشکل آب این شهر دریاچه مصنوعی گیلارلو به دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم انداز زیبا به عنوان منطقه نمونه گردشگری درآمد. این دریاچه در پنج کیلومتری شمال شهر گرمی مغان و در کنار روستای گیلارلو واقع است. بر روی دریاچه گیلارلو سد خاکی احداث شده است که آب آن از طریق کانالی از رودخانه های برزند و دیزده چایی تامین می شود از مهمترین سدهای موجود در منطقه مغان می باشد.

ویژگی‌های دریاچه

دریاچه گیلارلو.jpg۴

این دریاچه در سال ۱۳۶۹ شروع به احداث و در سال ۱۳۷۴ مورد بهره برداری قرار گرفت. گنجایش مخزن سد هشت و نیم میلیون مترمکعب، ارتفاع سد ۲۵ متر، طول تاج سد ۹۳۰ متر، توانایی آبدهی ۲۷۰ لیتر در ثانیه می باشد. کانال آب آور دریاچه گیلارلو که آب برزند چای بخش انگوت را به این دریاچه هدایت می کند مهمترین شاهراه تامین آب این دریاچه است. اگرچه در فصول کشت نیاز زارعان به روان آب ها ضروری می نماید و معمولا بخشی از آب برزند چای نیز عطش زمین های زراعی همجوار را فرو می نشاند اما دست های خالی کانال آب آور دریاچه گیلارلو نشان از بی توجهی به سهم این دریاچه از برزند چای دارد.

دریاچه گیلارلو.jpg۳

زیباترین دریاچه مصنوعی ایران در اردبیل 

اگرچه در فصول کشت نیاز زارعان به روان آب ها ضروری می نماید و معمولا بخشی از آب برزند چای نیز عطش زمین های زراعی همجوار را فرو می نشاند اما دست های خالی کانال آب آور دریاچه گیلارلو نشان از بی توجهی به سهم این دریاچه از برزند چای دارد. دریاچه مصنوعی گیلارلو به دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم انداز زیبا و همچنین وجود آلاچیق‌ها و کمپ‌های اقامتی و امکانات تفریحی از جمله قایق سواری، گیلارلو را به قطب گردشگری این شهرستان تبدیل کرده است.

 

 

دریاچه گیلارلو.jpg۲

موقعیت جغرافیایی

این دریاچه در سه کیلومتری شمال گرمی واقع شده است.

 

منبع: سلام نو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42022

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر