تعداد دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت

افزایش 3.5 برابری کارگران اخراجی‌ها در سال گذشته

تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال 1399 و در مقایسه با سال 1398، رشد 3.5 برابری داشته که نشان‌دهنده تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی بر فعالیت‌های درآمدزای خرد و بنگاه‌های کوچک کسب و کار در استان‌های مختلف است.

افزایش 3.5 برابری کارگران اخراجی‌ها در سال گذشته

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که سال ۱۳۹۹ و درحالی که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت بالای ۱۵ سال کشور ۴۱.۳درصد بوده و نرخ بیکاری در کل این جمعیت ۹.۶درصد اما در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۲۳.۷درصد و در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۶.۷درصد برآورد شده، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

 

طبق گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت تعاون، در حالی که در سال ۱۳۹۹، بیشترین نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری (۱۵.۲درصد) لرستان (۱۵.۲درصد) کرمانشاه (۱۴.۹درصد) کردستان (۱۴درصد) خوزستان (۱۳.۹درصد) هرمزگان (۱۳.۵درصد) و آذربایجان غربی (۱۳.۲درصد) بوده، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ و در مقایسه با سال ۱۳۹۸، رشد ۳.۵ برابری داشته که نشان‌دهنده تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی بر فعالیت‌های درآمدزای خرد و بنگاه‌های کوچک کسب و کار در استان‌های مختلف است.

لازم به ذکر است که تعداد دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری با دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری ایام کرونا متفاوت است. طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ به دنبال آسیب‌های شدید برای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در ۵۰ رسته شغلی و در حالی که برآوردهای اولیه حکایت از آسیب‌دیدگی حدود ۶ میلیون شاغل در این شغل‌های خرد و غیردولتی بود، دولت دوازدهم با تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان کمک هزینه کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده، مقرر کرد افرادی که از نظر قانون کار و مقررات صندوق تامین اجتماعی، معیار دریافت بیمه بیکاری را ندارند، می‌توانند برای این کمک هزینه ثبت‌نام کنند. طبق اعلام مسوولان وزارت تعاون، بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سامانه اعلام شده از سوی دولت ثبت‌نام کردند اما فقط ۶۷۰ هزار نفر از ایشان تحت پوشش بیمه بیکاری کرونا قرار گرفتند که این کمک هزینه هم فقط به مدت ۳ ماه به آسیب‌دیدگان شغلی پرداخت شد.

دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری، متفاوت از آسیب‌دیدگان شغلی کرونا بوده و در واقع، بیمه‌شدگانی هستند که به دلیل اخراج توسط کارفرما، شغل خود را از دست داده و طبق قوانین کار، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری براساس مدت بیمه‌پردازی هستند که این مقرری هم از محل حق بیمه پرداخت شده توسط بیمه‌پرداز و کارفرمای او تامین می‌شود. حالا به استناد گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، تعداد این دسته از بیمه‌شدگان بیکار شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش ۳.۵ برابری داشته چنانکه در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۲۲۱ هزار و ۲۲۹ نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کرده‌اند که از این تعداد، ۱۶۴ هزار و ۳۵۱ نفر مرد و ۵۶ هزار و ۸۷۸ نفر زن بوده‌اند در حالی که تعداد دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹، به ۸۰۱ هزار و ۶۳۹ نفر افزایش یافته است.

طبق این گزارش، در سال ۱۳۹۹ و در ۷ استان، بیش از ۳۰ هزار کارگر شغل خود را به دلیل اخراج از محل کار از دست داده‌اند و بیشترین تعداد دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری به ترتیب در استان‌های تهران (۱۸۳ هزار و ۳۹۵ نفر) اصفهان (۷۷ هزار و ۱۳۲ نفر) فارس (۷۶ هزار و ۳۵۵ نفر) خراسان رضوی (۵۶ هزار و ۲۲۹ نفر) آذربایجان شرقی (۴۱ هزار و ۹۲۵ نفر) مازندران (۳۵ هزار و ۱۰۷ نفر) و خوزستان (۳۳ هزار و ۶۵۰ نفر) بوده است. طبق اعلام اردیبهشت ماه مدیریت روابط کار وزارت تعاون، مقرری بیمه بیکاری در سال جاری به ۲ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان افزایش یافته در حالی که طبق قانون تامین اجتماعی، بیکار‌شدگان مجرد در صورتی که ۶ تا ۲۴ ماه سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند به مدت ۶ ماه و کارگران بیکار شده متاهل به مدت ۱۲ ماه مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد. در صورتی که سابقه بیمه‌پردازی برای کارگر مجرد یا متاهل بیکار شده ۲۵ الی ۱۲۰ ماه باشد، مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مجرد به ۱۲ ماه و برای متاهلان به ۱۸ ماه افزایش می‌یابد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2809

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر