پژوهش جدید: اجداد انسان پیش از انقراض دایناسورها هم‌زمان با آن‌ها زندگی کرده است

یافته‌های دانشمندان از تحقیق روی فسیل‌ها، نشان می‌دهد که جانوران جفت‌دار که شامل اجداد انسان می‌شود، حداقل برای مدت کوتاهی با دایناسورها همزیستی داشته‌اند.

پژوهش جدید: اجداد انسان پیش از انقراض دایناسورها هم‌زمان با آن‌ها زندگی کرده است

یافته‌های دانشمندان از تحقیق روی فسیل‌ها، نشان می‌دهد که جانوران جفت‌دار که شامل اجداد انسان می‌شود، حداقل برای مدت کوتاهی با دایناسورها همزیستی داشته‌اند.

دانشمندان دانشگاه‌های «بریستول» و «فریبورگ» آلمان در مطالعه جدیدی با تحقیق روی هزاران فسیل کشف شده، ادعا کرده‌اند پستانداران جفت‌دار که شامل انسان، سگ و خفاش می‌شود و دایناسورها پیش از سقوط سیارک ویرانگر که باعث انقراض آن‌ها شد، برای مدت کوتاهی با یکدیگر زندگی می‌کردند.

حدود ۶۶ میلیون سال پیش، یک سنگ فضایی غول‌پیکر به زمین اصابت کرد و این حادثه تمام دایناسورهای غیرپرنده را از بین برد. از این رویداد فاجعه‌بار تحت عنوان «رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن» یاد می‌شود. دانشمندان از مدت‌ها قبل به‌دنبال شواهدی برای تعیین این موضوع بودند که آیا جانواران جفت‌دار با دایناسور ها همزیستی داشته‌اند یا پس از انقراض فاجعه‌بار روی زمین ظاهر شده‌اند.

در بیانیه رسمی دانشمندان توضیح داده شده که شواهد فسیلی کشف‌شده از پستانداران جفتی کمتر از ۶۶ میلیون سال قدمت دارند. این موضوع نشان می‌دهد که این گروه از جانوران احتمالاً پس از انقراض دایناسور ها به وجود آمده‌اند. بااین‌حال، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مولکولی به موضوع متفاوتی اشاره دارد که نشان می‌دهد فسیل پستانداران جفت‌دار به قبل از انقراض مربوط می‌شود.

برای ارائه یک نتیجه‌گیری دقیق‌تر، محققان این مطالعه داده‌های فسیلی گسترده‌تری از پستانداران جفت‌دار را جمع‌آوری کردند که قدمت آن‌ها به زمان انقراض دسته‌جمعی در ۶۶ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

همزیستی اجداد انسان و دایناسور

«امیلی کارلایل»، نویسنده اصلی این پژوهش از «دانشگاه بریستول» می‌گوید:

«ما هزاران فسیل از پستانداران جفت‌دار را جمع کرده و توانستیم الگوهای پیدایش و انقراض گروه‌های مختلف را بررسی کنیم. بر این اساس می‌توانیم تخمین بزنیم که پستاندارن جفت‌دار چه زمانی تکامل یافته‌اند.»

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این گروه از جانوران قبل از انقراض دسته‌جمعی تکامل یافته‌اند که این موضوع نشان می‌دهد پستانداران جفت‌دار که شامل اجداد انسان‌ها نیز می‌شود، حداقل برای مدت کوتاهی با دایناسورها همزیستی داشته‌اند.

البته سلسله پستانداران جفت‌دار مدرن پس از برخورد سیارک با زمین شروع به ظهور کرده‌اند. بنابراین، این گروه از جانوران احتمالاً پس از انقراض دایناسور ها موفق شده‌اند گسترش پیدا کنند

منبع: دیجیاتو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94683

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر