نامه فوری و مهم رایتل به وزیر ارتباطات درباره محدودیت های اینترنت

شرکت رایتل با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرد که در صورت ادامه شرایط محدودیت اینترنت در ایران احتمال ورشکستگی رایتل وجود دارد.

نامه فوری و مهم رایتل به وزیر ارتباطات درباره محدودیت های اینترنت

رایتل سومین اپراتور بزرگ کشور و تنها رقیب ایرانسل و همراه اول است. اما به نظر در پی اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت طی سه ماهه گذشته، وضعیت این شرکت در شرایط نابسامانی قرار گرفته است. در همین زمینه مدیر عامل این شرکت با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرد که در صورت ادامه شرایط محدودیت اینترنت در ایران احتمال ورشکستگی رایتل وجود دارد.

از شهریور ماه و در پی افزایش اعتراضات، اقدام به محدودیت شدید اینترنت از سوی نهادهای حکومتی در کشور انجام گرفته که دیگر همگان بر تأثیر بسیار بزرگ آن بر صنایع مختلف، علی‌الخصوص کسب و کارهای مرتبط با فناوری خبر داده‌اند. به نظر تازه‌ترین و در عین حال بزرگترین قربانی این وضعیت، شرکت ارتباطات رایتل است که به عنوان یک شرکت بسیار بزرگ مخابراتی، سومین ضلع مثلث اینترنت و ارتباطات همراه در کشور محسوب می‌شود.

کاهش درآمد ۵۰ درصدی رایتل پس از محدودیت‌های اینترنت

در پی همین محدودیت‌های شدید و به وجود آمدن این اصل که عملاً خرید بسته اینترنتی در شرایطی که نتوان به صورت بهینه از آن استفاده کرد، اقدامی معقول نیست، کاربران ترجیح می‌دهند که هزینه کمتری برای یک خدمت بی استفاده یا لااقل کم کاربرد داشته باشند.

بنابر اعلام رایتل، سرویس ترافیک دیتای این اپراتور از ۳۰ شهریور به بعد نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته و از حجم روزانه ۱۵۰۰ ترابایت به تنها ۷۰۰ ترابایت رسیده است. همین کاهش حجم تراکنش داده و خرید بسته موجب کاهش درآمد روزانه رایتل به میزان ۱۴ میلیارد ریال شده که تنها طی سه هفته اول اعمال محدودیت‌های اینترنت، ۳۰۲ میلیارد ریال از درآمد این اپراتور کاسته است.

باید به این نکته توجه شود که بخش اعظم درآمد رایتل از فروش بسته اینترنتی است و این اپراتور سهم بسیار کمتری از دو اپراتور دیگر کشور در بخش‌هایی مانند مکالمه و پیامک دارد.

همانطور که اعلام شد یاسر رضاخواه، مدیر عالم رایتل شرایط بغرنج و وضعیت محدودیت مذکور را طی نامه‌ای به اطلاع وزیر ارتباطات رسانده است. وی در این شرایط به صورت تلویحی اعلام کرده که  ادامه شرایط فعلی می‌تواند منجر به حرکت به سمت خروج اجباری رایتل از بازار ارتباطی کشور و اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی تأمین اجتماعی به عنوان سهامدار اصلی و همچنین زحمت‌های بیش از چهل میلیون بیمه‌گذار و کارگران پرتلاش ایران شود.

نایب رئیس هیئت مدیره رایتل همچنین در نامه خود به وزیر ارتباطات اعلام کرده که علت به وجود آمدن این محدودیت‌ها در رایتل، پیروی از قوانین و ابلاغیه‌های امنیتی بوده که این شرکت را در معرض ورشکستگی قرار داده و زیان مالی بسیار گسترده‌ای را به این شرکت و سهامدارانش تحمیل کرده است.

نکته جالب این است که با نگاهی به تاریخ ارسال نامه متوجه می‌شویم که زمان ارسال آن به وزارت ارتباطات نزدیک به یک ماه پیش است و از آن زمان تا به امروز نه تنها محدودیت‌های اینترنت کاهش نیافته، بلکه گسترده‌تر نیز شده و با رصد نهادهای مرتبط، هر روز بر لیست بلندبالای محدودیت‌ها افزوده می‌شود.

نامه شرکت رایتل به وزیر ارتباطات

در نهایت مدیرعامل رایتل رایتل از وزیر ارتباطات درخواست کرده که با توجه به اختیارات خود، دستوراتی را به منظور اعمال سازوکارهای حمایتی به منظور جبران خسارات و هزینه‌ها ناشی از اعمال محدودیت‌های اخیر صادر نماید.

رایتل تقاضا کرده پیش از تصویب بودجه سال ۱۴۰۲، حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه تعدیل و کاهش یافته و همچنین تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای و روستایی نیز کاهش یافته یا تعلیق شود.

به هر حال این وضعیت نشان دهنده آن است که شاید ادامه شرایط محدودیت اینترنت، گریبانگیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز شود که به کرات و طی مقالات مختلف در این زمینه از شرایط نا بسامان آنها نیز در شهر سخت‌افزار صحبت کرده‌ایم.

با توجه به سیاست دولت در سوق دادن کاربران به سمت سرویس‌های داخلی، این پیام در حال القا به کاربران است که شاید در آینده نزدیک، وضعیت اینترنت تغییر خاصی نخواهد داشت و به جای رفع محدودیت‌ها، تصمیم اخذ شده، تغییر مسیر ارتباطی کشور به سمت داخل است.

منبع: شهر سخت افزار

دیگر رسانه ها

کدخبر: 58857

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر