حرف های مهم وزیر ارتباطات: فیلترینگ لازم است | طرح صیانت هم باید اتفاق بیافتد

اعتقادم این است که فضای مجازی تبدیل به شئون زندگی مردم شده و باید قاعده‌مند باشد.

حرف های مهم وزیر ارتباطات: فیلترینگ  لازم است | طرح صیانت هم باید اتفاق بیافتد

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات گفت که موضوع فیلترینگ صفر و یک نیست اما تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند. اعتقادم این است که فضای مجازی تبدیل به شئون زندگی مردم شده و باید قاعده‌مند باشد. وی گفت : من به عنوان کسی که پنج سال خارج از کشور، زندگی و به ۱۷ کشور سفر کرده‌ام، مشاهده کردم که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند. وی ادامه داد: اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای، زده و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی دیده باشید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در این فضا دفاع کنیم

عیسی زارع‌پور امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به موضوع حضور در شبکه‌های اجتماعی و رویکرد وزارت ارتباطات در خصوص فیلترینگ گفت: من از پلتفرم‌های خارجی فیلتر نشده استفاده می‌کنم اما خط قرمزم حضور در پلتفرم‌های خارجی فیلتر شده است.

در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم

وی با بیان اینکه در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم، درباره حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات در توئیتر گفت: اینکه مدیرانمان در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند، تصمیم شخصی است نه سازمانی. اینکه باشند و نباشند با اختیار خودشان است و ما محدودیتی برای آنها ایجاد نکرده‌ایم اما مسئله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابجا می‌شوند و این باید سامان یابد اما اینکه مدیران در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، کاملاً اختیاری است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکانت ناشناس در توئیتر ندارم، گفت: ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی مشخص است و اکانت فیک در این شبکه‌ها ندارم.

اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد

عیسی زارع‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع شفاف وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ چیست؟ گفت: 

وزیر ارتباطات اظهار داشت: اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای، زده و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی دیده باشید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای مجازی است. وزیر ارتباطات تأکید کرد: اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه بوده و پلتفرم‌ها نیز می‌دانند چه تکالیفی بر عهده دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند.

برنامه برای مذاکره با پلتفرمهای خارجی 

زارع‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌های دولت سیزدهم برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی و حضور قاعده‌مند آنها در کشور در جهت تحقق حاکمیت سایبری گفت: موضوع حکمرانی فضای مجازی و عدم ضابطه‌مند بودن پلتفرم‌های اجتماعی، یک مشکل جهانی است به همین دلیل کارگروهی در سازمان ملل متحد تشکیل شده که با حضور کشورهای مختلف در حال تهیه پیش‌نویسی برای قاعده‌پذیر کردن پلتفرم‌های اجتماعی در دنیا هستند. وی افزود: یکی از اعضای فعال در این کارگروه، ایران است که این موضوع را پیگیری می‌کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بحث قاعده‌مند کردن فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها یک نگاه جهانی است و مسئله ایران نیست، گفت: همه کشورها به این نتیجه رسیدند که این مسئله را به طور ویژه دنبال کنند. ما نیز این مسئله را به جد دنبال خواهیم کرد و یکی از برنامه‌های اصلی‌مان تحقق این موضوع خواهد بود. زارع‌پور گفت: در این راستا نیازمند فعال‌تر شدن دستگاه‌های دیپلماسی کشور نیز هستیم.

طرح حمایت از کاربران جای بهبود دارد

وی افزود: ما شاهد هستیم که برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند یا قانون‌های گذشته را به‌روزرسانی می‌کنند از این جهت طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز می‌تواند به شفافیت و احقاق حقوق مردم کمک کند. اگرچه این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد. بر این اساس ما در تعامل با همه بازیگران پیشنهادی را تهیه کرده تا بخشی از نگران بخش خصوصی در مورد این طرح تأمین شود و این به نفع کسب و کارها است و امیدواریم که طرح باعث رشد کسب و کارها شود.

موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب

زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب گفت: این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: هر پلتفرمی که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران این است که پلتفرم‌های خارجی باید الزامات ما را بپذیرند؛ همانطور که بحث حاکمیت فضای مجازی ، نگرانی همه کشورها است و یکی از دغدغه‌های جدی است که دولت‌ها حتی به تازگی در اجلاس IGF لهستان آن را مطرح کرده‌اند چرا که پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آنها استیفا کرد. وی با تأکید بر اینکه برخی از قول اینجانب نقل کرده‌اند که مدافع فیلترینگ و طرح صیانت هستم، گفت: من این‌گونه مطرح نکردم و باید تأکید کنم که شفافیت یک اولویت است و باید به آن پایبند باشیم.

سیاست مان ایجاد محدودیت در دسترسی اینترنت نیست

وزیر ارتباطات در جریان نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران در مورد سیاست دولت در راستای کاهش سرعت اینترنت بین الملل که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد گفت: ما چنین سیاستی دنبال نمی کنیم. وی گفت: سیاست دولت ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی کاربران نیست چرا که معتقدیم اگر سرویس دهنده داخلی با کیفیت خدمات خود را ارائه دهد می تواند جای خود را میان کاربران باز کند ما نیز از سرویس دهنده داخلی حمایت می کنیم اما محدودیتی برای ترافیک خارجی ایجاد نمی کنیم. وزیر ارتباطات گفت: ما با توسعه پروژه فیبر نوری به دنبال افزایش سرعت هستیم و راهبردمان این است که شبکه پرسرعت امن و با کیفیت راه اندازی کنیم.

زارع پور با بیان اینکه در سال های گذشته برای توسعه اینترنت ثابت بسیار عقب ماندیم ادامه داد: مشکل فعلی کیفیت اینترنت و عدم توسعه ارتباطات ثابت مربوط به چند ماه نیست چراکه گزارش یکی از سایت های مرجع در اندازه گیری سرعت اینترنت (speed test)  نشان می دهد که وضعیت ما در حوزه اینترنت همراه بین رتبه های ۷۴ تا ۷۰ بوده است اما این ارزیابی در حوزه اینترنت ثابت رتبه ۱۴۲ ایران را در بین ۱۸۰ کشور نشان می دهد که رتبه خوبی نیست ما در ده سال گذشته در توسعه اینترنت سازه خوب عمل نکردیم در حالی که در همه کشورها دسترسی به اینترنت ثابت ارجحیت دارد. جهت گیری کشورهای پیشرفته این است که دسترسی کاربران از طریق شبکه های ثابت فراهم شود و فشار روی شبکه موبایل به دلیل محدودیت فرکانس وجود نداشته باشد.

سرعت و کیفیت اینترنت را که حق الناس است دنبال می کنیم

زارع پور با اشاره به ظرفیت شبکه ارتباطی کشور گفت: ما در مورد شبکه زیرساخت مشکلی نداریم و هم اکنون ۳۴ میلیون ترابیت ظرفیت شبکه ارتباطی کشور است که تا سال ۱۴۰۱، ۲۰ ترابیت یعنی ۷۰ درصد ظرفیت فعلی به این شبکه اضافه خواهد شد و در بلند مدت نیز موضوع توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری را دنبال خواهیم کرد. از سوی دیگر ماموریت ویژه به رگولاتوری داده ایم که موضوع سرعت و کیفیت اینترنت را که حق الناس است دنبال کند.  رگولاتوری نیز هر هفته جلساتی با مدیران عامل اپراتورها داشته و در حال استخراج نقاط چالش برانگیز و مشکلات برای حل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مسائل مربوط به اینترنت است.

وزیر ارتباطات گفت: امیدواریم با واگذاری فرکانس های ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ به اپراتورها و فعال شدن این ظرفیت فرکانسی شاهد افزایش سرعت و کیفیت اینترنت باشیم البته مشکلاتی اپراتورها برای نصب آنتن های BTS با شهرداری ها و موانعی برای تامین تجهیزات دارند که آنها را پیگیری می کنیم. وی گفت: در همین حال یکی از ماموریت هایی که به رگولاتوری داده ایم فراهم کردن زیرساخت ها برای استفاده از فناوری های جدید مانند ۴ G است. در این زمینه باید قوانین و مقررات تهیه شود. وزیر ارتباطات گفت: منظور از اصلاح تعرفه اینترنت، بر مبنای افزایش یکباره نیست بلکه افزایش تدریجی را خواهیم داشت. دوستان بخش خصوصی دنبال افزایش اعداد و ارقام بالا بودند اما بنده مخالفت کردم و معتقدم که تعرفه باید به تدریج و پلکانی اصلاح شود تا بتوان توسعه داد. وی گفت: باید درآمد و هزینه ها با هم بخواند تا شبکه توسعه پیدا کند. اگر زیرساخت ها توسعه نیابد دو سال دیگر در تهران نمی‌توان حتی با تلفن همراه صحبت کرد.

 

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4559

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر