عکس جدید جیمز وب، یادآور فیلم‌های مارول+عکس

عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، علاقمندان به فضا را متحیر کرد. این تصویر زیبا شما را به یاد فیلم‌های تخیلی مارول می‌اندازد.


عکس جدید جیمز وب، یادآور فیلم‌های مارول+عکس

عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، کهکشان Messier۷۴ (M۷۴) را نشان می‌دهد. این تصویر بسیار زیبا همه علاقمندان به فضا را متحیر کرد. برای بررسی جزئیات بیشتر با گجت نیوز همراه شوید.

بررسی عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب

یک ستاره‌شناس برجسته به نام گابریل برامر، استادیار مرکز سحر کهیانی در موسسه نیلزبور دانشگاه دانمارک، نمای جدیدی از یک کهکشان را ارائه کرد. برامر با استفاده از داده‌های خام ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) تلسکوپ جیمز وب، نمای جدیدی از کهکشان Messier۷۴ (M۷۴) ایجاد کرد.

این کهکشان در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از ما در صورت فکی حوت می‌درخشد. کهکشان M۷۴ در مقابل زمین ظاهر می‌شود؛ بنابراین بازوهای مارپیچی پهن آن به راحتی قابل مشاهده هستند.

گابریل برامر اطلاعات خام ابزار MIRI جیمز وب را دانلود کرد و سپس نماها را از ۳ فیلتر در بین ۹ فیلتر MIRI جمع‌آوری کرد. این تصویر، وضوح فوق‌العاده و بی‌سابقه‌ای دارد. برامر اخیراً تصویر این گرداب ارغوانی را منتشر کرد که در خلاف جهت عقربه‌های ساعت از مرکز کهکشان می‌تابد.

دانشمند ارشد رصدخانه جمنای، جنیس لی درباره این منظره فوق‌العاده در توییتر صحبت کرد و آن را تحسین کرد. جنیس لی همچنین رئیس اجرایی برنامه منشاء کیهانی ناسا است و کار تولید داده‌های خام این تصویر را نیز بر عهده داشته‌ است.

تیم این دانشمند در واقع اجزای این منظره زیبا را در پروژه‌ای به نام PHANGS جمع‌آوری کرده‌اند. PHANGS مخفف «فیزیک با تفکیک رزولوشن بالا در کهکشان‌های نزدیک» است. این پروژه بر بررسی کهکشان‌های مارپیچی متمرکز است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، مراحل مختلف چرخه زندگی ستاره‌ها را با وضوح فوق‌العاده ثبت می‌کند.

آلیسون کرک پاتریک، استاد نجوم در دانشگاه کانزاس، تصویر برامر را در کنار تصویر دیگری که از تلسکوپ فضایی مادون قرمز اسپیترز گرفته شده، در توییتر منتشر کرد.

جیمز وب

ستاره‌شناسان حرفه‌ای و علاقمندان مبتدی، سوالاتی درباره عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب پرسیدند و برامر به برخی از سوالات در توییتر پاسخ داد. برامر گفت:

رنگ بنفش در اینجا در واقع «واقعی» است؛ یعنی انتشار مولکول‌های PAH، فیلترهای استفاده شده برای کانال‌های آبی و قرمز را کمی روشن‌تر از سبز می‌کند.

برامر در توییت دیگری توضیح داده که داده‌های خام از آرشیو بابارا میکولسکی برای تلسکوپ فضایی در دسترس و قابل دانلود بود. بسیاری از داده‌های علمی می‌تواند بلافاصله توسط هر شخصی دانلود شود. البته برخی از داده‌ها برای تیمی که مشاهدات را طراحی کرده‌اند، یک دوره دسترسی بین ۶ ماه تا یک سال دارد.

 

منبع: برترین‌ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31820

ارسال نظر