آهنگساز معروف درگذشت

«ریویچی ساکاموتو»، موسیقی‌دان مشهور ژاپنی در روز یکشنبه درگذشت.

آهنگساز معروف درگذشت

 «ریویچی ساکاموتو»، موسیقی‌دان مشهور ژاپنی در روز یکشنبه درگذشت.

 «ریویچی ساکاموتو»، موسیقی‌دان مشهور ژاپنی که برای آثار هالیوودی آهنگسازی می‌کرد در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

شرکت ضبط ژاپنی (Avex) در بیانیه خود که در روز یکشنبه منتشر کرد، از درگذشت این هنرمند در روز ۲۸ مارس به دلیل بیماری خبر داد.

ساکاموتو در سال ۱۹۵۲ در توکیو به دنیا آمد و در سن ۱۰ سالگی تحصیل موسیقی را آغاز کرد و تحت تأثیر دبوسی و بیتلز قرار گرفت و در اواسط دهه ۱۹۷۰ مشهور شد و با توجه به این که از پیشگامان موسیقی الکترونیک بود، پس از سال‌ها فعالیت، گروه پاپ الکترونیک «یلو مجیک ارکسترا» (Yellow Magic Orchestra) را در سال ۱۹۷۷ پایه‌گذاری کرد.

او یک موسیقیدان در سطح جهانی بود که برای فیلم «آخرین امپراتور» «برناردو برتولوچی» برنده جایزه اسکار و گرمی شد و موسیقی فیلم‌های دیگری چون؛ «برایان دی پالما»، «لوکا گوادانینو» و «آپیچاتپونگ ویراستاکول» را ساخت.

همچنین، ساکاموتو یک بازیگر بود و توانسته بود برنده جایزه بفتا شود.

گفته می‌شود که این آهنگساز ژاپنی در سال ۲۰۱۴ به بیماری سرطان گلو مبتلا شد و به همین دلیل، مجبور شد که به طور موقت، از فعالیت‌های هنری فاصله بگیرد و یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۵، آهنگسازی فیلم «از گور برخاسته» (The Revenant) ساخته «الخاندرو گنزالس اینیاریتو» را انجام دهد.

آلبومی در بستر مرگ

«ریویچی ساکاموتو» با وجود مبارزه با بیماری سرطان، در ژانویه و در سن ۷۱ سالگی اش آلبوم خود را منتشر کرد و در بیانیه رسمی‌ای که همراه با آخرین آلبومش انتشار یافت، گفت که آهنگسازی، اثر شفابخشی بر روح و جسم آسیب دیده اش دارد.

او با وجود بیماری، زمانی که حال مساعدتری داشت به کار روی موسیقی خود در استودیوی خانگی اش ادامه داد و در حقیقت، تا آخرین روز‌های زندگی اش با موسیقی زندگی می‌کرد.

این آهنگساز در بیانیه‌ای از پزشکانی که او را در ایالات متحده و ژاپن معالجه کرده اند و همچنین از همه طرفدارانش در سراسر جهان تشکر کرد.

ساکاموتو در سال ۲۰۱۸ درمورد مبارزه با بیماری سرطان گفت: «پیش‌تر، مسائل را به شکل عقلانی درک می‌کردم، اما حالا آن‌ها را حس می‌کنم. حس می‌کنم که بدنم بخشی از طبیعت است. بنابراین، بیمار بودن و مرگ و زایش دوباره از خاک مرحله‌ای از طبیعت است.»

فعال محیط زیست

ساکاموتو، فردی صلح طلب و فعال محیط زیست بود؛ به طوری که در راهپیمایی‌ای در سال ۲۰۱۲، روی صحنه رفت و به ژاپن هشدار داد که جان مردم را به خاطر برق به خطر نیندازد.

او همچنین گفت که زندگی مهم‌تر از پول است و سپس، افزود: سکوت پس از فوکوشیما وحشیانه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80054

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر