اتفاق عجیب هفته؛ سوزن صداوسیما به خود!

هنوز مشخص نیست برنامه تازه‌راه‌اندازی‌شدهصداوسیما می‌تواند دوام بیاورد یا خیر. حتی خیلی‌ها پیش‌پیش، روند برنامه را همراه با محافظه کاری‌های معمول تلویزیون دانسته‌اند. خاصه که برنامه‌هایی از این دست چه در فضای طنز و چه در فضای جدی کمتر تاب تحمل مدیران را داشته و با چند قسمت به توقیف و تعطیلی کشیده شده‌اند.

اتفاق عجیب هفته؛ سوزن صداوسیما به خود!

تلویزیون برنامه جدیدی را با نام «نقد جام جم» راه اندازی کرده است برنامه‌ای که قرار است این بار انگشت نقادی را به سوی خود تلویزیون، محصولات و تولیداتش ببرد تا نشان دهد همان قدر که به انتقاد از پدیده‌های مختلف می‌پردازد و یک جوالدوز به مردم می‌زند سوزنی هم به خود زده باشد.

هنوز البته مشخص نیست این برنامه تازه‌راه‌اندازی‌شده که فعلاً مهمانان یک قسمت از آن مشخص شده است، می‌تواند دوام بیاورد یا خیر. حتی خیلی‌ها پیش‌پیش، روند برنامه را همراه با محافظه کاری‌های معمول تلویزیون دانسته‌اند. خاصه که برنامه‌هایی از این دست چه در فضای طنز و چه در فضای جدی کمتر تاب تحمل مدیران را داشته و با چند قسمت به توقیف و تعطیلی کشیده شده است.

اما همین تمرین‌های چند باره هم می‌تواند مشقی برای خودانتقادی تلویزیون باشد و بیان برخی نقدها و تحلیل‌های جدی و آسیب شناسانه نسبت به وضعیت برنامه‌ها و سریال‌های تولیدی حداقل می‌تواند نوعی شفاف سازی نسبت به وضعیت موجود باشد. دست کم با چنین برنامه‌هایی، مدیران تلویزیون کمتر به گزاره‌هایی از تعریف و تمجید برنامه‌ها و خروجی آثارشان روی می‌آورند که مصداقی از «خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی» باشد.

«نقد جام جم» را المیرا شریفی مقدم اجرا می‌کند که در ترکیب حال حاضر مجریان تلویزیون در مباحث تحلیلی و جدی خبری و اجتماعی حتماً می‌تواند توفیق داشته باشد. المیرا شریفی مقدم امسال از بخش خبری سازمان صداوسیما کناره گرفت و به معاونت سیما رفت او این روزها اجرای برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما را هم به عهده دارد و حالا اجرای این برنامه هم با پیشینه‌ای که دارد می‌تواند برگ برنده‌ای برای برنامه باشد.

هرچند موارد دیگری در خروجی این توفیق بی‌تاثیر نیست اما مجری سکاندار اصلی چنین برنامه‌هایی است. بعد از آن انتخاب مهمانانی که آنها هم به دور از ملاحظات تلویزیون بتوانند نقدهایشان را بیان کنند و به آسیب شناسی آثار بپردازند می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

مصطفی هیودی، تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارد که در سخنان کوتاهی درباره رویکرد آن گفته است «این برنامه که از تولیدات مرکز سیمرغ است قصد دارد با رویکردی انتقادی سیاست‌ها و برنامه‌های صدا و سیما را مورد بحث و بررسی قرار بدهد. این برنامه از چند ماه گذشته در جریان سیاست گذاری، اتاق فکر و پیش‌تولید قرار داشته‌است و به زودی با موضوع وضعیت مخاطبان رسانه ملی روانه آنتن خواهد شد.»

باید دید پخش این برنامه تا چقدر همدلی مخاطبان و حتی چهره‌های نخبگانی منتقد تلویزیون را به دنبال خواهد داشت.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 74181

ارسال نظر