هوشنگ ابتهاج درگذشت

هوشنگ ابتهاج درگذشت

هوشنگ ابتهاج درگذشت

 هوشنگ ابتهاج درگذشت

 یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج (سایه) در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامی خبر داد.

هوشنگ ابتهاج مشهور به سایه شاعر و پژوهشگر ادبی بزرگ ایرانی در اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد و در آلمان درگذشت. اوبه هنگام مرگ ۹۴ سال داشت.

در همین رابطه بخوانید

زندگینامه هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه)شاعر نامدار ایران

هوشنگ ابتهاج مشهور ه.ا.سایه (متولد اسفند 1306در رشت) خالق آثار مهم و متعددی است که از نظر ادبی حائز اهمیت بسیارند. «نخستین نغمه‌ها» جزو اولین آثار ابتهاج است که در سال 1325 منتشر شد. این اثر شامل اشعاری به شیوۀ کهن است که به غزلیات حافظ بسیار نزدیک هستند. «سراب» اثر دیگری از این شاعر است که در سال 1330 منتشر شد که به شیوۀ جدید نگاشته شده و احساسات و عواطف فردی را به تصویر می‌کشد. ابتهاج «سیاه مشق» را که شامل شعرهای اواخر دهۀ سی زندگیش بود، در سال 1332 منتشر کرد. در این مجموعه، سایه توانایی بی‌مانندش را در سرودن غزل نشان داد تا آنجا که می‌توان گفت غزل‌های او بدون‌تردید از ناب‌ترین و بهترین غزل‌های دوران معاصر به‌شمار می‌روند. سایه در همان سال اثر «شب‌گیر» را که درباره‌ مردم و اوضاع اجتماعی بود را نوشت. مجموعهٔ «چند برگ از یلدا» نیز راه روشن و تازه‌ای در شعر معاصر گشود. «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو»، «تاسیان» و «بانگ نی» نیز از سایر آثار منتشرشدۀ او هستند.

یکی دیگر از آثار مهم سایه تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان «حافظ به سعی سایه» در سال ۱۳۷۲ منتشر شد. این اثر حاصل سال‌ها حافظ‌شناسی این شاعر گران‌قدر و محقق برجسته است. 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35206

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر