مردم در استانهای مختلف کدام فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی را دنبال می کنند

براساس داده‌های گوگل و در میان فیلم‌ها، به‌ترتیب فیلم ایرانی، فیلم هندی (خصوصاً با دوبله فارسی)، فیلم ترسناک، فیلم باب‌اسفنجی، فیلم جنگی، فیلم عاشقانه، فیلم مرد عنکبوتی، فیلم کره‌ای و فیلم زنبوردار، بیشترین جست‌وجو را داشته‌اند

 مردم در استانهای مختلف کدام فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی  را دنبال می کنند

مشاهده فیلم و سریال، سال‌هاست به یکی از سرگرمی‌های روزمره مردم تبدیل شده است. در گذشته، این امر عمدتاً متمرکز بر تماشای شبکه‌های تلویزیونی بود و بسیاری از مردم از طریق مشاهده فیلم و سریال‌های صداوسیما یا شبکه‌های ماهواره‌ای، سرگرم می‌شدند؛ اما امروزه با توسعه اینترنت، فیلم و سریال از بستر وب نیز تبدیل به یکی از منابع محل رجوع بسیاری از مردم برای مشاهده فیلم و سریال شده است.

بدون داشتن اطلاعات دقیق از مشاهده فیلم و سریال در شبکه‌های تلویزیونی، نمی‌توان به‌طور دقیق از علائق فیلم و سریال مردم سخن گفت؛ اما رجوع به داده‌های جست‌وجوی گوگل ـ جایی که مردم برای پیدا کردن فیلم و سریال موردنظر خود به آن رجوع می‌کنند ـ می‌تواند تصویری از فیلم و سریال‌های مورد علاقه مردمبه‌دست دهد.

برهمین‌اساس، بررسی داده‌های گوگل ترندز در ۲۴ ساعت منتهی به نگارش این یادداشت ـ یعنی از ظهر سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه تا ظهر چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ـ تصویری از آخرین جست‌وجوهای گوگلی مردم برای یافتن فیلم و سریال به‌دست می‌دهد. این داده‌ها نشان می‌دهد که جست‌وجو راجع به فیلم «خون شد»، به کارگردانی مسعود کیمیایی و فیلم انگلیسی و اکشن «زنبوردار»، تولید سال ۲۰۲۴، در این بازه زمانی رشد قابل‌توجهی داشته است.

اما جدای از جست‌وجو راجع به فیلم‌ها یا سریال‌هایی که در این بازه زمانی بیشترین رشد را داشته‌اند، برخی موضوعات در بالاترین نرخ جست‌وجو قرار دارند. براساس داده‌های گوگل و در میان فیلم‌ها، به‌ترتیب فیلم ایرانی، فیلم هندی (خصوصاً با دوبله فارسی)، فیلم ترسناک، فیلم باب‌اسفنجی، فیلم جنگی، فیلم عاشقانه، فیلم مرد عنکبوتی، فیلم کره‌ای و فیلم زنبوردار، بیشترین جست‌وجو را داشته‌اند. درداده‌های گوگل و در میان فیلم‌ها، به‌ترتیب فیلم ایرانی، فیلم هندی (خصوصاً با دوبله فارسی)، فیلم ترسناک، فیلم باب‌اسفنجی، فیلم جنگی، فیلم عاشقانه، فیلم مرد عنکبوتی، فیلم کره‌ای و فیلم زنبوردار، بیشترین جست‌وجو را داشته‌اند. در میان این فیلم‌ها، فیلم باب اسفنجی، فیلم مردم عنکبوتی و فیلم زنبوردار، فیلم‌های مشخصی هستند که بیانگر بخشی از سلیقه مردمی است که برای پیدا کردن فیلم موردنظر خود از جست‌وجوی گوگل استفاده کرده‌اند.

در سوی دیگر، علاقه‌ی زیاد به فیلم هندی قابل‌توجه است و نشان می‌دهد که بخشی از مردم به این‌گونه فیلم‌ها علاقه زیادی دارند. اگر نقشه جغرافیایی داده‌های گوگل را بررسی کنیم، علت این ماجرا تا حدی روشن می‌شود؛ براین‌اساس مردم استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان ازجمله استان‌هایی هستند که بیشترین جست‌وجو را در مورد فیلم هندی داشته‌اند و احتمالاً ساکنان این دو استان به‌تنهایی، نرخ جست‌وجو دراین‌زمینه را بالا برده‌اند؛ این موضوع زمانی قابل تأمل‌تر می‌شود که بدانیم در میان استان‌های مورد بررسی، همین دو استان بیشترین جست‌وجئ راجع به فیلم (مستقل از ماهیت و نوع آن) را داشته‌اند.

در سوی دیگر «فیلم ترسناک»، بیشتر از فیلم جنگی یا عاشقانه محل جست‌وجو بوده است؛ این امر زمانی جالب خواهد شد که بدانیم طبق داده‌های گوگل، مردم استان‌های گلستان و کهگیلویه و بویر احمد، بیشترین جست‌وجو راجع به «فیلم ترسناک» را داشته‌اند! فیلم باب اسفنجی و مرد عنکبوتی هم بیشتر توسط ساکنان یزد و لرستان جست‌وجو شده است.

اما در مورد سریال‌ها، وضعیت کمی متفاوت است. سریال‌های ترکی، بیشترین جست‌وجو را در ۲۴ساعت اخیر در میان مردم داشته است. پس از آن سریال هندی «خواهران و برادران»، سریال کره‌ای، سریال «ملکی» و سریال «هفت»، بیشترین جست‌وجو را داشته است. نکته قابل‌توجه اینجاست که همه این سریال‌ها بیشتر توسط ساکنان استان سیستان و بلوچستان جست‌وجو شده است؛ حتی در مورد «سریال ترکی» نیز ساکنان این استان در کنار ساکنان استان گلستان، بیشترین جست‌وجو را داشته‌اند؛ دو سریال «خواهران و برادران»، همچنین «ملکی» نیز ـ که سریالی هندی است ـ با اختلاف بسیار زیاد در استان سیستان و بلوچستان جست‌وجو شده است. سریال «هفت»، تنها سریال ایرانی است که در لیست مورد بررسی، مشاهده می‌شود که این سریال توسط ساکنان استان‌های کرمان و قزوین بیشترین جست‌وجو را داشته است.

آنچه این داده‌ها نشان می‌دهد آن است که جست‌وجو راجع به فیلم و سریال در گوگل، بیش از همه توسط ساکنان استان سیستان و بلوچستان انجام می‌گیرد؛ این درحالی‌است که ساکنان استان تهران، تقریباً کمترین جست‌وجو با کلیدواژه‌های «فیلم» یا «سریال» را داشته‌اند؛ داده‌ها نشان می‌دهد که تهرانی‌ها بیشتر با کلیدواژه‌های انگلیسی film یا movie برای پیدا کردن فیلم مورد علاقه خود تلاش می‌کنند.

هرچند داده‌های ارائه‌شده، تنها یک بازه زمانی ۲۴ساعته را در بر می‌گیرد، اما تا حدی تصویری از وضعیت جست‌وجو راجع به فیلم و سریال در میان ایرانیان را نشان می‌دهد و احتمالاً در روزهای دیگر نیز نتایج نباید خیلی متفاوت باشد. بااین‌حال این موضوعی است که در یادداشت‌های آینده در همین ستون، امکان بررسی مجدد دارد.

منبع: محمد رهبری /هم میهن

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124819

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر