وزیر خارجه روسیه : انتظار توافق تازه برای احیای برجام نداشته باشید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: که انتظارات درمورد هرگونه توافق تازه برای احیای برجام در شرایط کنونی غیرواقعی است.

وزیر خارجه روسیه :  انتظار توافق تازه برای احیای برجام نداشته باشید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در حاشیه نشستی به میزبانی جاکارتا گفت: «خروج از توافق حاصل شده. بنابراین من به احتمالات از سرگیری برجام خیلی خوشبین نیستم.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: که انتظارات درمورد هرگونه توافق تازه برای احیای برجام در شرایط کنونی غیرواقعی است.

وی گفت: «تردید دارم با روی کار آمدن [بالقوه]یک دولت جدید در ایالات متحده در یک سال آینده، انتظار (احیای برجام) بسیار واقع بینانه باشد.» وی افزود: "چه کسی می‌داند که آیا آن دولت دموکرات خواهد بود یا جمهوری خواه؛ و هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که این دولت جدید از استفاده مجدد از ترفند خروج از توافقنامه خودداری کند.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که به دلیل عدم اطمینان در مورد سیاست دولت آمریکا پس از ریاست جمهوری ۲۰۲۴، نسبت به احتمال احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران چندان خوشبین نیست. 

طبق آنچه در گزارش اسپوتنیک آمده، لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست وزیران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در جاکارتا گفت: «خروج از توافق حاصل شده. بنابراین من به احتمالات از سرگیری برجام خیلی خوشبین نیستم.»

به گفته این دیپلمات ارشد روسی: «برجام به سادگی توسط ایالات متحده نابود شد. زمانی که دولت جدید (رئیس جمهور آمریکا جو بایدن) روی کار آمد، آنها گفتند که آماده بازگرداندن برنامه هستند، اما به جای تصمیم‌گیری برای احیای کامل قطعنامه و خود برجام، اقدام به چانه‌زنی کرده‌اند».

او گفت: «سال آینده در ایالات متحده انتخابات برگزار می‌شود، یک دولت جدید خواهد آمد. و چه کسی می‌داند که چه نوع دولتی خواهد بود، دموکرات یا جمهوری‌خواه. اما هیچ‌کس نمی‌تواند تضمینی بدهد که این دولت جدید ترفند قبلی را تکرار نخواهد کرد.»

رایزنی‌های غیررسمی بین مقامات ایرانی و آمریکایی در مورد چگونگی بازگرداندن گفتگوها از طریق «رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده غیرقانونی ایران در خارج از کشور در ازای «حل و فصل سرنوشت برخی از اتباع آمریکایی که با اتهامات جنایی روبرو هستند» انجام شده است. لاوروف گفت: «ما فقط از سناریویی استقبال می‌کنیم که در آن این روابط عادی شود، اما همانطور که گفتم این ارتباط چندانی با برجام ندارد.»

ایران در سال ۲۰۱۵ برجام را با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده و همچنین آلمان و اتحادیه اروپا امضا کرد. این توافق شامل لغو تحریم‌ها علیه تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد. تهران با کاهش تعهدات خود تحت این توافق، از جمله تعهدات مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم واکنش نشان داد. در حالی که بایدن، رئیس‌جمهور فعلی بارها تمایل خود را برای بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه از آوریل ۲۰۲۱ در وین در حال مذاکره با ایران هستند و به دنبال بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در نوامبر ۲۰۲۲ گفت که آخرین دور مذاکرات با مقامات ایرانی در پایتخت اتریش بدون دستیابی به هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97262

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر