خبر مهم از استیضاح وزیر کشور

آخرین وضعیت استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم اعلام شد.

خبر مهم از استیضاح وزیر کشور

وزیر کشور دولت سیزدهم استیضاح می‌شود؟ احمد وحیدی، وزیر کشور در خطر استیضاح قرار دارد. تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور هستند. بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس، نامه استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور را امضا کرده‌اند و بیش از ۲۰۰ نماینده هم موافق استیضاح هستند. طبق آیین‌نامه مجلس، استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور باید اعلام وصول شود. آخرین وضعیت استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم توسط مجلس شورای اسلامی اعلام شد. 

بیشتر بخوانید: فشار مجلس به دولت جواب داد | تایید برکناری معاون وزیر کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور توضیحاتی ارائه داد.

احمد وحیدی وزیر کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه کار ستاد انتخابات شروع شده است، وزیر کشور خواست فرصت یکی دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین معاون سیاسی وزیر کشور مشخص شود. وزیر کشور برای تغییر معاون سیاسی خود از مجلس فرصت خواست.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه «۴ تیر ماه 1402» مجلس شورای اسلامی درباره علت اعلام نشدن استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: در جلسه غیرعلنی هفته گذشته با حضور وزیر کشور، این موضوع بحث شد که کار ستاد انتخابات آغاز شده است و حضرت آقا چهار اصل اساسی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را در انتخابات مطرح کردند که باید همه کمک کنیم مسیر انتخابات به درستی طی شود.

بیشتر بخوانید: ببینید | خنده وزیر کشور در مورد استیضاح!

 

رئیس مجلس شورای اسلام متذکر شد: همانطور که در آن جلسه بحث شد، معاون سیاسی وزیر کشور در ابلاغیه خطا کرده و وزیر کشور هم پذیرفت و بر اساس آن بندهای ۲، ۴، ۶ و ۷ این ابلاغیه را لغو کرد. همچنین وزیر در این جلسه توضیح داد که چنین اشکالی وارد بوده است.

قالیباف بیان کرد: قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم که وی اشکال را وارد دانست. بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند. وزیر کشور در مجلس حضور پیدا کرد و قول داد این موضوع را پیگیری می‌کند، اما چون کار ستاد انتخابات شروع شده است خواستند که اجازه دهیم فرصت یک هفته و دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین وی مشخص شود.

او افزود: همین نکته را خدمت رئیس جمهور گفتم که دوستان اصرار دارند که استیضاح حق نمایندگان است و طبق آیین‌نامه مجلس باید استیضاح وزیر اعلام وصول شود. منتها وزیر این قول را به بنده داده و بنده در جلسه هفته گذشته هم گفتم و آن را پیگیری می‌کنم.

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: از دوستان خواهش می‌کنم این موضوع را مطرح نکنند چون هر روز یک بحث جدید به وجود آمده و موضوعات حاشیه‌ای ایجاد می‌شود. ما از صبح در مجلس در حال پیگیری حل مشکلات مردم هستیم. نمونه آن معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های پروانه‌های ساختمانی است. این موضوع در حال حل شدن است. پس به حاشیه نرویم و این موضوع را پیگیری می‌کنم و حتماً این کار پیش می‌رود.

استیضاح وزیر کشور باید اعلام وصول شود

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۸۰ امضا برای استیضاح وزیر کشور، گفت: وزیر کشور از یک معاون سیاسی که کار اشتباهی می‌کند، دفاع می‌کند. هیات رئیسه مجلس بر اساس آیین نامه داخلی باید از کیان مجلس دفاع کند و استیضاح وزیر کشور تحویل داده شده است و باید اعلام وصول شود.

او بیان کرد: وزیر کشور از جلسه غیرعلنی مجلس رفته و گفته که هیچ قولی ندادم. بنده از طرف خودم می‌گویم که با هیچ استاندار و شخص وزیر کشور تا پایان نمایندگی مجلس نشستی نخواهم داشت. استیضاح وزیر کشور باید اعلام وصول شود یا وزیر به تعهد و قولی که به مجلس داده است، عمل کند.

در ادامه جلسه، سید کاظم دلخوش نیز در اخطار قانون اساسی، گفت: نمایندگان مجلس از ابتدای صبح تاکنون مدام پیگیر هستند که کلید استیضاح وزیر کشور خورده شود. وزیر کشور به مجلس آمد و صحبت‌هایی داشت.

او بیان کرد: در شرایطی که قانون انتخابات وضعیت را مشخص کرده است، باید هیئت رئیسه حرمت مجلس را نگه دارد و این سوال پاسخ داده شود که وزیر کشور می‌خواهد چطور به مجلس جواب دهد. قانون اساسی میثاق ملی ماست و باید در قالب آن به مجلس پاسخ دهند.

لازم به ذکر است، چندی قبل، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان این‌که «خبر جمع‌آوری ۲۰۰ امضا برای استیضاح وزیر کشور، صحت ندارد» گفته بود: چنین استیضاحی در مجلس اعلام وصول نشده است. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره برخی اخبار مبنی بر جمع‌آوری امضا توسط نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر کشور، اظهار کرد: اصلاً ۲۰۰ امضا در کار نیست برخی امضاها از گذشته وجود داشت اما در این موضوع اعتراض نمایندگان به بخشنامه ستاد انتخابات کشور برای برخی این انگیزه ایجاد شد که استیضاح در جریان بیفتد اما با اقدام وزیر کشور برای لغو ۴ ماده از بخشنامه مورد اعتراض نمایندگان و توضیحات وزیر در این خصوص، دیگر بحث جدیدی رخ نداده است که استیضاح انجام شود. امیدوارم نمایندگان از اقدام و توضیحات وزیر کشور قانع شده باشند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93989

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر