خبر مهم دادگستری فارس درباره زمان اجرای حکم اعدام عامل حمله به شاهچراغ

رئیس کل دادگستری فارس به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) اشاره و عنوان کرد: این پرونده تعیین تکلیف و حکم هم صادر شده و منتظر صدور اجازه اجرای حکم هستیم.

خبر مهم دادگستری فارس درباره زمان اجرای حکم اعدام عامل حمله به شاهچراغ

رئیس کل دادگستری فارس به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) اشاره و عنوان کرد: این پرونده تعیین تکلیف و حکم هم صادر شده و منتظر صدور اجازه اجرای حکم هستیم.

رئیس کل دادگستری فارس در کنفرانس خبری ویژه هفته قوه قضائیه، آخرین وضعیت پرونده منتهی به بازداشت برخی مدیران شهرداری و بعضی اعضای شورای شیراز و همچنین رخداد حافظیه شیراز را تشریح و عملکرد سال گذشته دستگاه قضا را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی چهارشنبه ٣١ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، بیان کرد: دستگاه قضایی در فارس با ٤٢ حوزه، بزرگترین حوزه قضایی کشور به لحاظ تعدد و گستردگی را در کشور به خود اختصاص داده است.

او، اجرای سند تحول را مهمترین برنامه‌ای عنوان کرد که سال گذشته دادگستری فارس بر آن متمرکز شد و ادامه داد: اجرای این سند مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه بود که خوشبختانه طبق آخرین آمارها، در فارس ٩٠ درصد از سند تحول، اجرایی شده است.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین کاهش اطاله دادرسی که از ابر چالش‌های دادگستری بود را از مزایای اجرای این سند ذکر و خاطرنشان کرد: در کل محاکم کیفری و تجدید نظر استان، ٧٥٠ پرونده تعیین تکلیف نشده داریم.

موسوی با بیان اینکه از مجموع آرای صادر شده طی سال گذشته، تنها ١٠ پرونده واجد ایراد تشخیص داده شد، گفت: سال گذشته با صدور آرایی از تعطیلی ۶۷ شرکت جلوگیری و در راستای تحقق شعار سال و کمک به دستگاه‌های اجرایی مشکل ۳۶۷ واحد راکد مرتفع شد.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به بازدید اخیر مسئولان قضایی این استان از املاک تملیکی، خاطرنشان کرد: صرفا ١٠ پرونده باقی مانده که طی یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

موسوی همچنین به احیاء حقوق عامه به عنوان یکی از اولویت‌های سند تحول اشاره و ضمن یادآوری اینکه ورود به مسئله سد تنگ سرخ، رودخانه چنارراهدار، باغ‌های قصردشت و ...از دیگر موارد احیاء حقوق عامه بوده است، گفت: در بحث حقوق عامه کشتزارها به ویژه کشتزارهای گندم که با آب فاضلاب آبیاری می‌شدند به میزان ٣٠٠ هکتار معدوم شده است.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه سال گذشته ٥ هزار هکتار رفع تصرف از اراضی ملی در فارس محقق شد، سیاست دستگاه قضا در خصوص باغ شهری‌ها را مانند گذشته دانست و تاکید کرد که برپایه این سیاست تغییر کاربری‌های غیرمجازها تخریب می‌شوند.

موسوی به مقابله قاطعانه با فساد به ویژه در بخش اداری اشاره و اعلام کرد که با ٢٣ مدیر در استان فارس برخورد شده یا در آستانه برخورد هستیم و در این باره با کسی تعارف نداریم و با قاطعیت ورود می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین به جذب نیروی انسانی توانمند به ویژه٩٠٠ قاضی و آموزش توزیع آنها در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش در فارس قضات برجسته‌ای داریم.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه ١٠٠ درصد ابلاغات در استان الکترونیکی شده است، عنوان کرد: حذف کاغذ در دادگستری و دادرسی بدون کاغذ در دستور کار است.

موسوی همچنین یادآور شد: ٩٩ درصد اراضی ملی و ٤٤ درصد از اراضی زراعی و باغی در استان ثبت شده‌ است..

او یکی از اقدامات مهم انجام شده در دادگستری فارس طی یکسال گذشته را احکام جایگزین حبس ذکر و اعلام کرد که حکم ۹ هزار نفر از افرادی که زندانی شدن آنها قطعی بود به حبس تغییر کرد.

رئیس کل دادگستری فارس به آمار صلح و سازش‌ها در فارس هم اشاره و بیان کرد: ٥٠ درصد از هر ١٠٠ فقره پرونده به صلح و سازی می‌رسد.همچنین ٧١ پرونده قتل عمده در سال گذشته به مصالحه رسید و از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ پرونده به سازش منتهی شده است.

موسوی به دفاتر قضایی و چالش ترافیک در این سطح کلانشهر شیراز اشاره و بیان کرد: ۱۴ دفتر به زودی در شیراز اضافه می‌شود.

حکم تروریست‌های حمله به شاهچراغ منتظر اجرا

او به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) اشاره و عنوان کرد: این پرونده تعیین تکلیف و حکم هم صادر شده و منتظر صدور اجازه اجرای حکم هستیم.

به گفته رئیس کل دادگستری فارس، ١٥١ فقره پرونده کثیر الشاکی در فارس وجود دارد که احکام آنها صادر شده است.

موسوی در خصوص پرونده‌های شکل گرفته تعدادی از کارکنان شهرداری و دو تن از اعضای شورای شهر شیراز گفت: پرونده در شعبه دهم بازپرسی در حال تکمیل تحقیقات است.بدون ملاحظه نیز برخوردهای قضایی انجام شده است.همچنین به دلیل عدن نیاز به بازداشت افراد قبل از صدور رای نهایی، متهمان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و تا اواسط تیرماه هم کیفرخواست پرونده صادر می‌شود.

او به مشکلات حقوقی کارخانه روغن نباتی و آی‌تی‌آی اشاره و بیان کرد: سرمایه گذار جدید کارخانه روغن نباتی در حال فعالیت است و به زودی به منطقه ویژه اقتصادی منتقل می‌شود.کارخانه "آی‌تی‌آی" نیز به مزایده گذاشته شده و با اعلام موافقت دو شرکت احتمالا این کارخانه به زودی واگذار می‌شود.امید است تا مردادماه به نتایج خوبی در این باره برسیم.

رئیس کل دادگستری فارس به مسئله پیش آمده در خصوص آرامگاه حافظیه هم اشاره و بیان کرد: قوانین مشخص است به هر حال جرم هم مشهود بود و دادگستری در راستای حقوق عامه ورود کرد. با مدیرکل میراث و مدیر مجموعه برخورد قضایی و پرونده مرتبط هم تشکیل شد و میزان تقصیرات افراد در حال بررسی است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93326

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر