سندی که برای اولین بار منتشر می شود/پیام تلفنی ابوالحسن بنی صدر به امام خمینی درباره خرمشهر

در پی انتشار اسناد جدید موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی درباره جنگ و سالروز آزاد سازی خرمشهر ، سند جدیدی از بنی صدر منتشرشده است

سندی که برای اولین بار منتشر می شود/پیام تلفنی ابوالحسن بنی صدر به امام خمینی درباره خرمشهر

در پی انتشار اسناد جدید موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی درباره جنگ و سالروز آزاد سازی خرمشهر ، سند جدید و منتشر نشده ای از بنی صدر منتشرشده است 

 این متن قسمتی از مطالب آقای ابو الحسن بنی صدر رئیس جمهور و رئیس شورایعالی دفاع می باشد که طی تماس تلفنی با حجت الاسلام آقای محمد علی انصاری در دفتر حضرت امام در ساعت ۸ صبح سوم آبان ۱۳۵۹ بیان کرده و مطالب ایشان عینا نوشته شده و بعد از بازنویسی خوانا تر به  امام خمینی ارائه شده است.

 

سند بنی صدر به امام

جزییات این سند بدین شرح است 

 در مورد خرمشهر و آبادان بطور کلی نفرات زیاد است

ولی تجهیزات کم است و نیروهای کمکی چهار صبح اعزام شده و به منطقه رسیده اند

ضمن حمله امیدوارم با کمک خداوند شر آنان رفع گردد

ما با کمبود نفر روبرو نیستیم ولی تجهیزات از قبیل هواپیما – توپ و حتی ژ3 کم داریم

کارخانجات ما روزانه 200 قبضه تفنگ تولید می کند

مسئولیت آقای بنی صدر در امور نظامی و جنگ تحمیلی:

پیش از تصویب و همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در زمان دولت موقت انقلاب و همچنین تا قبل از تتشکیل مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین مربوطه، تصمیم گیری در امور مهم امنیتی و نظامی و پیشنهاد وزرا و فرماندهان عالی نظامی بر عهده شورای انقلاب بود که هم نقش قانونگذاری و هم نهاد بالادست اجرایی کشور را ایفا می کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در باره پیشنهاد اعطای اختیارات فرماندهی کل قوا به آقای ابوالحسن بنی صدر بعنوان رئیس جمهور ، قبل و بعد از جنگ تحمیلی گفته است:

« در مرحله اول فرماندهی جنگ با آقای بنی‌صدر بود. تا زمانی که ایشان رئیس جمهور و در ایران بود، از طرف امام جانشین فرماندهی کل قوا بود و جنگ را اداره می‌کرد. رفقای ما مانند دکتر بهشتی به امام پیشنهاد کردند حالا که جنگ شد و رئیس جمهور هم اختیارات زیادی دارد، بهتر است فرماندهی جنگ هم با ایشان باشد. قبل از آن هم وقتی بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، آقای بهشتی که رئیس شورای انقلاب بود، خودش پیشنهاد کرد که بهتر است بنی‌صدر باشد تا مسائل بهتر پیش رود. چون آن موقع شورای انقلاب هم اجرایی و هم قانون‌گذاری بود. لذا فرماندهی ایشان در جنگ هم با پیشنهاد جمع ما بود. من در‌‌ همان دوره هم در جریان اخبار جنگ بودم. اولاً وقتی جنگ شروع شد، امام گروهی را تعیین کردند که عضو شورای دفاع یا شورای عالی دفاع باشند. من هم به عنوان رئیس مجلس عضو آن شورا بودم. » (مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی، قسمت دوم، با عنوان: آیا می‌توانستیم جلو آغاز و ادامه جنگ را بگیریم؟ به نقل از "تاریخ ایرانی" خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۷ کد : ۸۰۵ )

مصاحبه اختصاصی اطلاعات با حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی درباره‌ی جنگ، آینده عراق، خبرگان و روحانیت و انتصاب بنی صدر به فرماندهی کل قوا (قسمت دوم)

تاریخ: 9/2/1361

س - در مورد چگونگی انتصاب بنی صدر به فرماندهی صحبت شد. تکمیلش کنیم با ذکر آن واقعه شیرین. یعنی چگونگی عزل وی به دست امام.

ج - من بارها خدمت امام عرض میکردم که او میخواهد بین سپاه و ارتش را به هم بزند، او تمام بچه‌های خوب مذهبی را میکوبد. او با تمام وجود تلاش میکرد تا سپاه را در مقابل ارتش و ارتش را در مقابل سپاه قرار دهد و کمیته ها را در کلانتریها ادغام کند. وقتی فرمانده کل قوا بود به هیچ وجه اسلحه به دست مدافعین اسلام نمی‌داد، خدا می‌داند که ما چه اندازه می‌دویدیم تا مثلاً چند تا "آر پی جی 7" بگیریم و بفرستیم جبهه. یادم است یکی از دوستان را فرستادیم قزوین، چون شنیدم آنجا "آر پی جی" هست تنها هفت و یا نه عدد "آر پی جی" آورد که خودش برد جبهه، خیلی خوشحال شدیم که به حساب، اسلحه به جنوب فرستاده‌ایم. چه مقدار به او گفتیم که خرمشهر سقوط می‌کند گوش نمیداد، گزارش این کارها را خدمت امام عرض میکردم، امام می‌فرمودند: تو خیال میکنی من نمی‌فهمم، حالا وقتش نیست، هر وقت وقتش شد خودم تصمیم می‌گیرم. من گفتم چشم، هر چه بفرمایید همان را عمل میکنم، چون علاوه بر وظیفه دینی تجربه نشان داده است که حضرتعالی بهتر از همه مسائل را درک میکنید، ولی به عقیده من دیگر بودن او ضررش به حدی است که قابل جبران نیست.

شبی از شبها امام مرا خواستند و فرمودند همین حالا برو دوستان را جمع کن و مشورت کنید و مرا خبر کنید ولی این موضوع مسلم است که او باید از فرماندهی کل قوا عزل شود. همان شب من رفتم منزل مرحوم شهید بهشتی‌- رضوان اللّه علیه‌- ... هاشمی را هم خواستیم آمد آنجا. ... بعد از مشورت متن عزل بنی صدر را نوشتم و برای آنها خواندم آنها هم قبول کردند و بعد آوردم و امام امضا فرمودند. (کتاب مجموعه آثار یادگار امام، جلد اول ذیل تاریخ 9 اردیبهشت 1361)

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90125

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر