رازگشایی از پیام ویژه سفر سلطان عمان به تهران | موضوع رابطه با مصر

با توجه به محتوای خبر دیدار رهبر انقلاب با سلطان عمان می توان مهمترین پیام سفر سلطان عمان به تهران را بحث روابط با مصر رزیابی کرد

رازگشایی از پیام ویژه سفر سلطان عمان به تهران  | موضوع رابطه با مصر

طی چهار دهه اخیر مسقط در جایگاه «میانجی» در پرونده‌های مهم منطقه‌ای- بین‌المللی جلوی بسیاری از آتش افروزی را در منطقه سد کرده است. حال در نظم مبتنی بر «موازنه مثبت» به نظر می‌رسد سلطان جدید عمان قصد دارد با وفادار ماندن به میراث مرحوم سلطان قابوس بیش از پیش در تحکیم روابط دوجانبه تهران- مسقط گام بردارد.

به بن بست رسیدن رایزنی های هسته ای در ایران و افزایش تنش میان تهران و غرب در باب افزایش غنی سازی اورانیوم و حمایت( ادعایی) پهپادی ایران از روسیه و همچنین تغییر معادلات منطقه با احیای روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، سفر هیثم بن طارق به ایران گمانه زنی هایی بسیاری را به دنبال داشت.

سلطان هیثم بن طارق در حالی برای دیدار با مقام‌های عالی رتبه ایران راهی تهران شد که پیش از این سفر با تلاش‌های میانجی‌گرایانه مسقط اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان از بلژیک به خانه بازگشت.

با توجه به محتوای خبر دیدار رهبر انقلاب با سلطان عمان می توان مهمترین پیام سفر سلطان عمان به تهران را بحث روابط با  مصر رزیابی کرد

به این بخش خبر توجه کنید:

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

محمد بیات، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز به اکو ایران کفته است : سفر سلطان هیثم بن طارق که از او تحت عنوان  «سلطان صلح‌ساز» هم یاد می شود می‌تواند حول محور دو گزاره قابل تبیین باشد.نخست میانجی‌گری در مناقشه اتمی ایران- غرب و دوم  پیگیری روند بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و عادی‌سازی روابط ایران- مصر.

یات همچنین با اشاره به  روند میانجی‌گری میان تهران- قاهره در امتداد «توافق پکن» تاکید کرد که پس از تحولاتی چون اعلام آتش‌بس در یمن، عادی‌سازی روابط ریاض-دمشق، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تشدید روند مذاکرات سیاسی در لبنان برای تشکیل دولت وحدت ملی؛ حال به نظر می‌رسد قطار صلح پکن به ایستگاه مصر رسیده باشد.

به باور او، پیش از این مقامات ایرانی و مصری با تایید روند میانجی‌گری میان دو کشور از احتمال دیدار رئیسی و السیسی در سال جاری خبر دادند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89393

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر