آشتی رسمی ایران و عربستان در پکن / توافق برای بازگشایی سفارت

وزیران امور خارجه ایران و عربستان صبح امروز در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

آشتی رسمی ایران و عربستان در پکن / توافق برای بازگشایی سفارت

وزیران امور خارجه ایران و عربستان صبح امروز در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، وزیران امور خارجه ایران و عربستان در این دیدار با تاکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داده و در خصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

 بر اساس این گزارش امیر عبداللهیان در جریان سفر پکن، ملاقات دوجانبه ای نیز  با همتای چینی خود  به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر در زمینه های مختلف همکاری دوجانبه و نیز مسائل مورد اهتمام منطقه ای و بین المللی خواهد داشت.

دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان

پیاده روی وزرای خارجه ایران و عربستان سعوی

پیاده روی وزرای خارجه ایران و عربستان سعوی در  مرکز اقامتی دولت چین و شرکت در ضیافت نهار وزیر خارجه این کشور

آشتی‌‌‌کنان اسفند

باوجودی‌که سابقه آغاز مذاکرات بین تهران و ریاض به فروردین ۱۴۰۰ و در بغداد بازمی‌گردد اما در نهایت این چین بود که توانست به این غائله خاتمه بخشد. به‌‌‌ دنبال سفر بهمن‌‌‌ماه سال گذشته سیدابراهیم رئیسی به پکن و گفت‌وگوهای انجام‌‌‌شده میان رئیس‌‌‌جمهوری چین با همتای ایران، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌‌‌جمهوری، مذاکرات فشرده‌‌‌ای را به منظور حل‌‌‌وفصل نهایی موضوعات فی‌‌‌مابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد. این گفت‌‌‌وگوهای محرمانه در پکن، ماحصل درخواست شی‌‌‌جین پینگ، رئیس‌‌‌جمهور چین از ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور کشورمان در جریان سفر اخیر به چین بود.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌‌‌جانبه‌‌‌ای در پکن با امضای علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست صادر شد. در این بیانیه مشترک بر احترام به حاکمیت و عدم‌دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌‌‌نامه همکاری‌‌‌های امنیتی امضاشده در تاریخ ۲۸فروردین۱۳۸۰ و نیز موافقت‌‌‌نامه عمومی همکاری‌‌‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضاشده در تاریخ ۶خرداد۱۳۷۷ تاکید شده است. این توافق تاریخی با استقبال بسیاری از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌‌‌ای مواجه شد و به نظر می‌رسد از این پتانسیل برخوردار است که به شکل محسوسی از تنش‌‌‌ها بکاهد و زمینه را برای ثبات و آرامش بیشتر فراهم کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80530

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر