جزییات پیشنهاد جدید هسته ای آمریکا به ایران برای یک توافق موقت

یک رسانه آمریکایی فاش کرد: جزئیات توافق موقت مدنظر آمریکا برای برنامه هسته‌ای ایران

جزییات پیشنهاد جدید هسته ای آمریکا به ایران برای یک توافق موقت

عرشه آنلاین : اکسیوس به نقل از تعدادی از مقام‌های اسرائیلی و دیپلمات‌های آمریکایی نوشته‌است که آمریکا در گفتگو با اسرائیل و کشورهای اروپایی پیشنهاد یک توافق موقت با تهران را مطرح کرده‌است که بر اساس آن بخشی از تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و به ازای آن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود.

 وبگاه آمریکایی آکسیوس امروز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا با اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی درباره توقف بخشی از برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌ها علیه تهران گفتگو کرده است.

پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به نقل از ده مقام صهیونیستی، دپیلمات‌های غربی و هم‌چنین متخصصان مطلع آمریکایی نوشت که دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران که موجب رفع برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌های از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود مطرح کرده است.

اکسیوس در ادامه نوشت که این رویکرد جدید آمریکا نمایانگر نگرانی آمریکا از تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران است.

به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه (دی – بهمن) آغاز و آن را در ماه فوریه (بهمن – اسفند) با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است.

یک مقام صهیونیستی و هم‌چنین یک دیپلمات غربی مدعی شده‌اند که ایران از گفت‌وگوهای آمریکا اطلاع دارد و تاکنون این ایده را رد نکرده است.

به نوشته اکسیوس، وزارت خارجه ایران به درخواست این پایگاه خبری برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید به پایگاه خبری اکسیوس گفت که رئیس‌جمهور بایدن “به اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و هم‌چنان باور دارد که دیپماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف می‌باشد”.

وی در ادامه عنوان کرد که این دولت برای تمامی گزینه‌ها آماده می‌شود و همکاری کاملی با شرکا و متحدانش ازجمله اسرائیل دارد.

این مقام هم‌چنین تصریح کرد که کاخ سفید “درخصوص شایعات مرتبط به گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کند و تنها هشدار می‌دهد که تقریبا تمامی شایعات این چنینی غلط هستند

روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران در یادداشتی با عنوان تله توافق موقت نیز  نوشت :  امریکایی‌ها مدتی است که پیاپی در اظهارنظر‌های رسمی می‌گویند که برجام دیگر در دستور کار آن‌ها نیست و این را به رویداد‌های ماه‌های اخیر ایران گره می‌زنند. در این بین، زمزمه‌ها حاکی از این است که واشنگتن به چیزی شبیه به یک توافق موقت با ایران، مایل است؛ چیزی که تلاش می‌شود به عنوان جایگزین برجام معرفی شود. کوتاه‌ترین تعریف از توافق موقت، «در نظرگرفتن محدوده‌ای برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای تسهیل محدود تحریم‌هاست.» 

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز یک ماه پیش به نقل از یک مقام غربی که هویتش فاش نشد، با مطرح کردن غنی‌سازی در ایران، در مورد توافق موقت نوشت: «اکنون به نوعی توافق دیگر که قابل حصول باشد تمایل وجود دارد. اگر هیچ کاری نکنیم، ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و خطر سوءتفاهم و بدترشدن اوضاع به‌صورت واقعی وجود دارد.» چنین توافقی، در حالی که به جای لغو کامل تحریم‌ها، تعلیق جزئی آن‌ها را مد نظر دارد، از این ظرفیت برخوردار است که مسئله هسته‌ای ایران را به یک چالش مداوم و فرسایشی تبدیل کند چیزی که نشان‌دهنده تغییر برآورد‌ها در امریکا و اروپا درباره نحوه برخورد با مسئله هسته‌ای ایران است.   حدود مذاکرات را منافع‌مان تعیین می‌کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز به صراحت هرگونه توافقی به غیر از برجام را رد کرد و گفت: «توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست. مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی است.» این دیپلمات ارشد ایرانی طی نشست پرسش و پاسخ هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی، چارچوب مدنظر تهران در ادامه مذاکرات را هم یادآور شد و گفت: «اینکه تا کجا پیش می‌رویم، منافع ملی جمهوری اسلامی ایران حدود و ثغور این کار را تعیین می‌کند. خط قرمز جمهوری اسلامی ایران منافع ملی است. حقوق قانونی و شناخته شده ملت ایران در بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در بحث برجام هم خط قرمز ما است. تحریم‌ها باید برداشته شود و جمهوری اسلامی ایران بتواند از منافع اقتصادی تعریف شده در برجام منتفع شود و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی آژانس و عضو ان‌پی‌تی و معاهدات جامع تضمین شود.»

اندیشکده کوئینسی اخیراً به توافق موقت اشاره کرد و در گزارشی نوشت: «حتی اگر هیچ یک از طرفین عمداً بحران را تشدید نکنند، بدون از سرگیری نظارت سرزده و محدودیت‌هایی بر برخی فعالیت‌های هسته‌ای، اوضاع ممکن است از کنترل سیاسی خارج شود. زمان آن فرا رسیده است که به‌طور جدی در مورد برجام یا هر توافق موقت معقول، صحبت کنیم.»‌در واقع نظارت سرزده و محدودیت برای برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به توافق موقت اشاره دارد و اینکه چارچوب توافقی که غربی‌ها برای رسیدن به آن حریص هستند، محل بحث و چالش جدی است. یک بحث جدی، به محدودیت خلوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره‌سازی آن مربوط می‌شود. محدودیت تعداد و نوع سانتریفیوژ‌ها موضوع دیگری است که در گزارش‌های غربی مطرح می‌شود، چیزی که باعث شده طرف‌های غربی مسئله دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سطح برجام را مطرح کنند. در برابر همه اینها، صرفاً تحریم‌ها علیه ایران کاهش می‌یابد و معافیت‌های نفتی و لغو مسدود بودن دارایی‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور در چارچوب گزینه‌های اقدام متقابل غرب در برابر اقدام ایران مطرح شده است. برخی ناظران با اشاره به تجربه ایران از برجام، حتی به ماندگاری چنین توافقی هم بدبین هستند. بر اساس برجام باید تحریم‌ها لغو می‌شد و برنامه هسته‌ای ایران وضعیتی عادی پیدا کرده و در نتیجه آن «با برنامه هسته‌ای ایران همچون برنامه هر دولت دیگر غیر دارنده سلاح‌های هسته‌ای عضو معاهده عدم اشاعه رفتار» می‌شد.

جوان نوشت : در حالی که حتی دولت دموکرات بایدن بعد از دو سال حضور در کاخ سفید حاضر نشد به توافق قبلی بازگردد، چنانچه تهران به توافق موقت تن دهد، نه تنها تحریم‌ها در روندی فرسایشی مانند استخوان لای زخم باقی می‌ماند بلکه حتی هیچ تضمینی به ادامه تعهد امریکا به همان توافق موقت نیز وجود ندارد، سناریویی که معنایی غیر از این نخواهد داشت که فرایند تضعیف ایران را به شکل یک روند دائمی حفظ خواهد کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به سؤالی درباره سیاست یک بام و دو هوای امریکا در زمینه تبادل پیام میان ایران و امریکا و موضع ایران هم گفت: «مقامات امریکایی همزمان هم تأکید کردند که ما کانال‌های خودمان را برای تبادل پیام با مقامات جمهوری اسلامی داریم. آقای بورل یا دیگر مقامات اتحادیه اروپا به نمایندگی از خود با جمهوری اسلامی ایران صحبت نمی‌کنند. بنابراین، اگر گفت‌وگوی ما با آقای بورل و اتحادیه اروپا بود، گمان می‌کنم که مشکلات ما تاکنون حل وفصل شده بود. آقای بورل به عنوان میانجیگر میان ایران و اتحادیه اروپا و امریکا عمل می‌کند. در این زمینه باید از مقامات دولت امریکا پرسید که دلیل تکذیب‌ها چیست؛ اینکه پیام را منتقل می‌کنید و تکذیب می‌کنید.»   

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80103

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ایرانی

        توافق موقتی خواهد شد تازمان دولت بایدن

      ارسال نظر