اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره تعداد بازداشت شدگان اعتراضات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در حالی از عفو گسترده زندانیان خبر داد که درباره اینکه آیا تعداد بازداشت شدگان حوادث اخیر مشخص است؟ گفت: خیر، فعلا بحث عفو مطرح است.

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره تعداد بازداشت شدگان اعتراضات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در حالی از عفو گسترده زندانیان خبر داد که متاسفانه هیچ اطلاعی از آمار بازداشت شدگان نداشت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اقدام ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری با بخشودگی گسترده، حربه دشمن که سال‌ها بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود را کند کرد.

آخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده دو خبرنگار؛ الهه محمدی و نیلوفر حامدی و اینکه آیا مشمول عفو اخیر قرار می گیرند، گفت: عفو معیاری است و پرونده‌ها با معیارها انطباق داده می‌شود و با لحاظ استثنائات تعیین تکلیف خواهد شد.کار انطباق در حال انجام است و اندکی تا پایان بررسی‌ها تحمل داشته باشید؛ در ایام آتی تعیین تکلیف می‌شوند.

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و تشکر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه اظهار کرد: رفراندوم ملی در قالب راهپیمایی ۲۲ بهمن، بار دیگر اراده حق طلبانه ملت ایران را نمایان کرد. ملتی که ۴۴ سال به رغم بدخواهی دشمنان قسم خورده این اراده را با ایستادگی دنبال کرده است.

وی افزود: ظرفیت میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن که نسبت به سنوات قبل افزایش یافته بود، حاصل جمع اراده هایی مصمم بود. راهپیمایی ملی نشان داد که داستان سرایی های دشمن ناکام بوده و بار دیگر تودهنی سختی را متحمل شد.

ستایشی ادامه داد: تقدیر از مردم و اقدام مناسب برای رفع مشکلات آنان باید توسط مسئولان تعقیب شود.

وی درباره عفو گسترده رهبری گفت: بخشودگی قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود. یکی از ویژگی های بارز آن تسری این عفو بر متهمان بوده است.‌ اقدام ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری با بخشودگی گسترده حربه دشمن را که سالها بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود، کند کرد.

وی افزود: هل دادن جوانان به سمت دشمن و گرفتار شدن آنان اقدامی نابخشودنی است. مسئولان در بخش اقدام و خانواده ها در بخش صیانت و لایه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باید با همراهی خود، اقدام بعدی در قبال جمعیت عفو شده را دنبال کنند. ما به خانواده ها تاکید داریم که جوانان را مراقبت کنند و بار دیگر به دام افراد سودجو نیفتند.

وی درباره فرایند عفو گسترده اخیر گفت: بعد از ابلاغ این عفو، جلسه ای در ۱۸ بهمن برگزار شد و به روسای کل دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که با توجه به ظرفیت قضات با تجربه، ما کار تطبیق مصادیق با معیارها را شروع کردیم. پرونده‌هایی که مربوط به بخش اول دستورالعمل اعم از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر بود، جهت تقدم در رسیدگی در اولویت هستند. برای تسریع در کار فرم های لازم تهیه و به روسای دادگستری‌ها ابلاغ و تاکید شد که در تطبیق مصادیق با معیارهای استان‌ها به صورت سلیقه ای عمل نشود.

ستایشی گفت: سعی می شود دامنه شمول را عفو تاجایی که مخالف قانون نباشد بیشتر کنند و علی رغم تلاش شبانه روزی به لحاظ گستردگی دامنه عفو و دیگر اینکه معیاری است و باید معیارها مطابقت داده شود، هنوز تعداد دقیق مشخص نشده است و ان شاءالله گزارش کامل نسبت به آمار عفو شدگان ارائه خواهد شد و تا اخر بهمن ماه این مراحل را می گذرانیم و اعلام می‌کنیم.

وی افزود: تعداد عفو شدگان تعداد قابل توجهی است و تا زمانی که معیارها و پرونده به پرونده تطبیق داده نشود اعلام آمار درست نیست و بعضی ها گفتند ده‌ها هزار نفر ولی اجازه دهید متعاقبا اعلام می شود.

وی درباره اینکه آیا تعداد بازداشت شدگان حوادث اخیر مشخص است؟ گفت: خیر، فعلا بحث عفو مطرح است.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72285

ارسال نظر