سرنوشت پرونده بازداشتی‌های اوین چه می‌شود؟

بعد از اعلام خبر عفو گسـترده رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل‌وچهارمین ســالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد رجبیه، با دستور رئیس قوه قضائیه، روسای دادگستری استان‌های کشور به همراه تیم‌هایی متشــکل از قضات و مقام‌های قضایی، کار بررسی و رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند. این خبری است که دیروز رسانه قوه قضائیه درباره روند رسیدگی به پرونده متهمان داده است.

سرنوشت پرونده بازداشتی‌های اوین چه می‌شود؟

اما در روزها گذشته و پس از خبر عفو گسترده رهبری به‌ویژه درباره متهمان اعتراض‌های اخیر بود که هر روز خبری از آزادی بازداشتی‌های اخیر منتشر می‌شود و در آخرین آنها آرمیتا عباسی، یکی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر شب سه‌شنبه ۱۸ بهمن آزاد شد.

در این میان، خبرهایی هم از آزادی بعضی روزنامه‌نگاران منتشر شده است. با این حال اژه‌ای،رئیس قوه قضائیه چند روز پیش اعلام کرد که نباید منتظر آزادی همه بازداشتی‌های اعتراضات اخیر بود. او گفته: رویکرد دستگاه قضایی از همان ابتدا، تفکیک قائل شدن میان معترضان و عناصر اصلی اغتشاشات بود؛ بر همین اساس، اگرچه افراد فریب‌خورده اغتشاشــات با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند اما عناصر اصلی اغتشاشــات که مرتکب جنایت، محاربه و افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند درزمره عفوشدگان قرار ندارند.

در این‌میان،رسانه قوه‌قضائیه از بررسی پرونده‌ها خبر داده است و البته با توجه به احکام بازداشتی‌های اخیر که بارها در دیوان عالی‌کشور نقض شده‌اند،معلوم نیست بررسی پرونده‌ها چگونه و بر چه اساسی خواهد بود. بر همین اساس مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: بعد از اعلامخبر عفو گسترده رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد رجبیه، با دســتور رئیس قوه قضائیه، روســای دادگستری استان‌ها کشور به همراه تیم‌هایی متشکل از قضات و مقامهای قضایی، کار بررسی و رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند. رئیس قوه قضائیه در جلســه شورای عالی قضایی روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه به روسای دادگستری تمام استان‌ها دستور داد: در راستای تسریع در اجرای فرمان عفو رهبر انقلاب، هیات‌هایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده، تشـکیل دهند تا این هیات‌ها هر چه سریع‌تر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را بــه خود آنها و جامعه اعلام کننـد و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حالوت و شـیرینی به کام مردم بنشیند.

ادامه این گزارش آمده است: درهمین رابطه، مسئولان قضایی استان‌ها با حضور در زندان‌ها، کار تطبیق پرونده زندانیان با معیارهای عفو مورد موافقت رهبر انقلاب را آغاز کرده‌اند. براساس اخبار رسیده مسئولان قضایی استانهای تهران، البرز، سمنان، آذربایجان‌غربی، قزوین و سیستان‌وبلوچستان کار رصد پرونده‌محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند. همچنین اخبار واصله نشـان می‌دهد سایر استان نیز کار تشکیل هیات‌های قضایی به‌منظور عفو زندانیان را آغاز کرده و موضوع آزادی زندانیان واجد شــرایط تا حد قابل قبولی پیش رفته و تسریع شده است. همچنین رسانه قوه قضائیه نوشته است: طبق اعلام رئیس‌کل دادگستری اســتان تهران بلافاصله بعد از ابلاغ عفو گسترده مقام معظم رهبری ۳۲ گروه از مسئولان قضایی استان تهران با حضور در ۸ زندان، کار تطبیق پرونــده زندانیان با معیارهای عفو را آغاز کرده‌اند. همچنین امروز(چهارشــنبه ۱۹ بهمن) القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان تهران به‌همراه معاونین دادگستری و معاونین دادســتان با حضور در زندان اوین پرونده زندانیان را برای تطبیق با معیارهای عفو بررسی می‌کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 71547

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر