میرحسین موسوی پیشنهاد رفراندوم و تغییر قانون اساسی داد!+واکنش ها

روزنامه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت به بیانیه جدید میرحسین موسوی واکنش نشان داد.

میرحسین موسوی پیشنهاد رفراندوم و تغییر قانون اساسی داد!+واکنش ها

روزنامه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت به بیانیه جدید میرحسین موسوی واکنش نشان داد

 روزنامه ایران در نقد میرحسین نوشت: میرحسین موسوی از سران فتنه سال ۸۸ که در میانه اغتشاشات با موضعگیری حمایتی مدعی شده بود جریان آشوب به راه افتاده را هیچ چیز نمی‌تواند متوقف کند اکنون و با پایان ناامنی و عدم همراهی مردم با توطئه اخیر اظهارات جدیدی را مطرح کرده است. وی بدون اشاره به جنایت‌های صورت گرفته در جریان اغتشاشات خیابانی و کشته شدن ده‌ها نفر از نیروهای مدافع امنیت توسط خشونت طلبان از حوادث اخیر با عنوان «جنبش پاک» یاد کرد. موسوی که پرونده سیاه «شورش علیه جمهوریت» در فتنه ۸۸ را در کارنامه خود دارد، همچنین مدعی شد باید به آرا و نظر مردم بازگشت و طی یک همه پرسی، تغییر قانون اساسی یا تدوین قانون اساسی جدید را در دستور کار کشور قرار داد.»

در ادامه مطلب روزنامه ایران آمده است: «موسوی البته در پایان این بیانیه سیاسی، به ناقص و انتزاعی بودن پیشنهاد همه پرسی خود نیز اعتراف کرده و نوشته است: «این پیشنهاد با ابهاماتی همراه است. کمترینش آنکه چه کسی قرار است آن را بپذیرد یا به اجرا بگذارد. وی در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده و خود نیز در آن تشکیک کرده است که قبلاً به واسطه باخت خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فرمان اردوکشی خیابانی برای وتو کردن رأی مردم را صادر کرده و نشان داده بود تا زمانی به رأی مردم احترام می‌گذارد که نتایج دلخواه وی خروجی صندوق‌های رأی باشد.»

رویداد ۲۴ نوشت : روز گذشته میرحسین موسوی نخست‌وزیر پیشین در انتقاد از وضعیت موجود گفته بود که «نظام سیاسی جمهوری اسلامی قابل دوام نیست» و پیشنهاد‌هایی را برای تأسیس یک نظام جدید مطرح کرد.

میرحسین موسوی همچنین گفته که خطوط اصلی تحول بنیادینی که ایران نیازمند آن است را جنبش «زن، زندگی، آزادی» ترسیم کرده  است و برای ادامه باید مجلس موسسان برای استقرار نظامی برخاسته از اراده مردم تشکیل شود.

مجلس موسسان پیش از انقلاب ایران

تا کنون چندین بار مجلس موسسان در ایران تشکیل شده است؛ که هر بار تغییر ماهیت نظام بوده است. اولین مجلس مؤسسان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی تشکیل شد و اصول قانون اساسی را برای انقراض سلسله قاجار و استقرار سلطنت پهلوی تغییر داد. مجلس مؤسسان دوم در سال ۱۳۲۸خورشیدی تشکیل شد که طی آن اختیارات محمدرضا شاه پهلوی بیشتر شد و حق انحلال مجلس شورای ملی و مجلس سنا به او تفویض شد.

مجلس مؤسسان سوم در سال ۱۳۴۶ خورشیدی تشکیل شد و ضمن تعیین ملکه فرح پهلوی به نیابت سلطنت تا رسیدن ولیعهد رضا پهلوی به سن قانونی، تشکیل قانونی یک شورای سلطنت را در مواقع اضطراری (بیماری، غیبت و فوت شاه) پیش‌بینی کرد.

مجلس موسسان پس از انقلاب ایران

پس از انقلاب ۱۳۵۷ دو بار در خصوص قانون اساسی و نوشتن و تغییر آن اقدام شد. نخست مجلس خبرگان قانون اساسی که ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ با رای مردم برگزیده شد و مسئولیتش بررسی نهایی پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود. مصوب این مجلس در همه‌پرسی‌ای به تصویب ملت رسید. بار دوم هئیتی به نام شورای بازنگری قانون اساسی که در سال ۱۳۶۸ تشکیل شد و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کرد. مصوب این شورا به همه‌پرسی گذاشته شد و تأیید شد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 70573

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر