مناظره جنجالی در سیما /خزعلی :زن زندگی آزادی شعار انقلاب است | ابتکار :جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ به شدت معترض هستند

معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم با معاون پیشین زنان و خانواده دولت دوازدهم با محور «سیاستگذاری حوزه زنان» در شیوه تلویزیون با هم مناظره کردند.

مناظره جنجالی در سیما /خزعلی :زن زندگی آزادی شعار انقلاب است |  ابتکار :جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ به شدت معترض هستند

معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم با معاون پیشین زنان و خانواده دولت دوازدهم با محور «سیاستگذاری حوزه زنان» در شیوه تلویزیون با هم مناظره کردند.

*خزعلی: به صدا و سیما پیشنهاد دادیم که باکس ویژه ای برای شنیدن صدای زنان جامعه ایجاد کنند.

*زن زندگی آزادی شعار انقلاب است. رهبری می فرمایند که زن هوای زندگی است هوایی که اگر نباشد زندگی غیرممکن خواهد بود.

 *ما استقبال می کنیم از مناظره منطقی و ما باید از طرح بحث علمی در حوزه های اجتماعی به ویژه حوزه زنان استقبال کنیم. سیاست گذاری مسایل زنان باید با مبانی فکری ما سازگاری داشته باشد و ببینیم قوانین و اجرای آن در مسیر درستی قرار دارد یا خیر

*امام راحل جایگاه زن را به درستی تبیین کردند. اگر نگاه کنیم به عملکرد حکومت پهلوی در حوزه زنان نگاه کنیم میبینیم که آنها نگاهی ابزاری به زن داشتند اما امام (ره) نگاه دینی و منطقی به زن داشتند و سعی داشتند فضای امنی برای فعالیت زنان ایجاد شود.

*برخی از اول انقلاب سعی کردند تا به امام بگویند زنان باید در خانه باشند اما ایشان تاکید کردند که فضای جامعه باید به قدری امن باشد تا زنان در تمامی عرصه ها حضور داشته باشند.

* دیدگاه اسلام و جمهوری اسلامی به زن نگاه میانه روی است اما دیدگاه رو به روی آن نگاه لیبرالیستی است که نگاه افراطی به حقوق زن دارند. اسلام تاکید دارد که جنس اول و دومی وجود ندارد و تساوی را در بین زن و مرد حاکم می داند اما اگر ویژگی های زنان را نادیده بگیریم به حقوق زنان ظلم کرده ایم.

*  افراط ها خیلی وقت ها دچار تفریط ها شده است. نگاه به غرب و خارج از کشور باعث شده تا از ظرفیت زنان به درستی استفاده نشود. از اقدامات خوبی که دولت فعلی انجام داده است این است که با دستور رییس جمهور یک یا دو نفر در شوراهای عالی حضور داشته باشند.

*عدالت چیزی فراتر از برابری است و به دلیل شرایط ویژه ای که وجود دارد در خصوص زنان باید این مساله مورد توجه قرار گیرد. آزادی به شیوه نادرستی در غرب تعبیر می شود. آنها با یک دروغ کشوری را به آشوب می کشند. شما باید ببینید که غربی ها با همین شعار آزادی چگونه کشورهای منطقه را به سوی نابودی بردند.

*ما اگر میخواهیم از غرب الگوبرداری کنیم باید جنبه ای از آن را الگو بگیریم که مطابق با فرهنگ ما باشد. ما برای فردی که کشته نشده است یک کشور را به آشوب می کشیم.

انسیه خزعلی

*چرا باید از اینکه دشمن در امور داخلی ما دخالت می کند خوشحال هستیم. چرا در آبان با فرمانداری که دستور تیر داده دفاع می کنیم اما اکنون مامورانی که از امنیت مردم دفاع می کنند را متهم می کنیم.

خزعلی؛ معاون امور زنان و خانواده در دولت رئیسی خطاب به ابتکار:

* (درباره مرگ مهسا امینی): برای کسی که کشته نشده بود آه و فغان کردند و دنیا را بهم ریختند!

* ما هم مانند دوره روحانی مشغول آوار برداری هستیم!

* اگر می‌گویید ما عذرخواهی کنیم، شماهم باید در موضوع آبان هم عذرخواهی می‌کردید.

* چرا در آبان ۹۸ از فرمانداری که دستور تیر داد دفاع کردید.

* بله، سفره ها کوچک شده ولی این دولت مقصر نیست.

* از تورم ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد رساندیم. در حالی که در ترکیه به خاطر جنگ اوکراین تورم صد در صد است.

معصومه ابتکار

در ماجرای مهسا امینی یک عذرخواهی نشد

**ابتکار: یک تقابلی از ابتدا با امام وجود داشت در مورد نگاه ایشان به زنان مسلمان پیشرو و نگاه ایشان بسیار متعالی بود در این زمینه. امروز صحبت کردن بسیار دشوار شده اما تلاش کردیم تا این مسایل حل شود. 

*برخی می خواهند با توسل به جبر با زنان مقابله کنند مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای نگهبان و... اینها نشان می دهد که خیلی فاصله داریم.

*امام وقتی نماینده خود را به شوروی سابق می فرستند تا پیش گورباچف بروند یک مرد و یک زن می فرستند اما بعد از آن چند سال طول کشید که ما سفیر زن داشته باشیم.

*همه مجریان باید پایبند به قوانین توسعه از جمله قانون ششم توسعه باشند از جمله خانم خزعلی که در آن باید به عدالت جنسیتی دسترسی داشته باشیم. متاسفانه در دوره های قبل نگاهی وجود داشت که به خاطر اقبال مردم به دولت های محبوب اجازه کار داده نمی شد و سعی داشتند کاری کنند تا مردم از رای خود پشیمان شوند.

جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ به شدت معترض هستند آنها می گویند ما فقط می خواهیم زندگی کنیم. اکثرا جوانان تمایل به مهاجرت دارند و می گویند کشور ما با این همه ظرفیت چرا باید مسایل و مشکلات آن حل نشود.

*چطور وقتی دولت فعلی تمامی اقدامات دولت قبل را در حوزه زنان از سایت نهاد مربوطه کاملا حذف می کند جوانان ناامید و دلسرد می شود.

* در سال ۹۸ بیش از ۳۰ برنامه جامع در سطح ملی برای رسیدن به عدالت جنسیتی تدوین شد و ما این را با برش استانی پیش میبردیم و یک سامانه رصدو پایش هم داشتیم.

*قانون اساسی ما در تمامی شئونات اسلامی برابری را در اولویت حقوق زنان می داند. ما اینقدری که روی فرزندآوری تاکید کردیم باید ابتدا ملزومات آن را ایجاد کنیم.

*دولت فعلی با این شعار آمد که ما می توانیم همه مشکلات را حل کنیم اما اکنون مشاهده می کنیم که در حل تک تک این مشکلات عاجز مانده است.

*اگر در ماجرای مهسا امینی یک عذرخواهی ساده می شد آن اتفاقات پیش نمی آمد.

*کاش به جای من یکی از فعالین زن منتقد دعوت می شد.

*تا وقتی که در دولت هم بودم تریبونی نداشتیم. باید صداها را شنید.

*باید رسانه ملی اجازه دهد مسایل منتقدین و معترضین شنیده شود.

*خیلی خواسته های مطرح یا همین شعار زن زندگی ازادی با شعارهای دینی و انقلابی و آرمان های امام ما همخوانی دارد.

*باید ببینیم چه شده که جوان وجود آزادی را درک نمی کند.

*قانون اساسی ما آزادی را تاکید می کند.

*نگران چیزی نباشیم! صدمه برخوردهای قهری بیشتر مخرب است.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 69218

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر