رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا برای مذاکره

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در بدو ورود به عمان گفته است «حامل پیام رئیس‌جمهوری برای سلطان عمان هستم». آیا مخاطب این پیام، آمریکابود؟

رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا برای مذاکره

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در بدو ورود به عمان گفته است «حامل پیام رئیس‌جمهوری برای سلطان عمان هستم». آیا مخاطب این پیام، آمریکابود؟

 عمان در مقاطع مختلف، واسطه‌ی ایران و آمریکا برای تبادل پیام بوده است. پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته نیز السید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، با امیرعبداللهیان تلفنی صحبت کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با پادشاه عمان خاطرنشان کرد: در این موضوع، عمان از همان ابتدا برای رسیدن به توافق در سال ۲۰۱۵ میانجی اصلی بود. در ماههای گذشته هم تلاش‌های جدی در این ارتباط انجام داده بودند و این تلاش همچنان ادامه دارد. البته امروز در دیدار با جناب سلطان تاکید کردم که ما نه برای «مذاکره برای مذاکره» بلکه برای رسیدن به نتیجه ماهها مذاکره کردیم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: پنجره رسیدن به توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است اما اگر طرف‌های مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها بخواهند دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع‌بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا باز بماند.

وی همچنین گفت:وزیر امور خارجه با بیان اینکه «ابعاد مذاکرات وین مورد توجه ویژه سلطان بود»، تاکید کرد: عمان علاوه بر تلاش برای وصول توافق وین، یکی از مراکز نقل و انتقال دارایی ارزی ایران از سایر بانک‌هاست.

در روزهای اخیر موضوع احیای برجام دوباره مطرح شده است.

وزیر امور خارجه گفت: امیدوار هستیم که رفتار و رویکرد طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرد و مذاکراتی که ماهها به طول انجامیده بتواند به نتیجه‌ای برسد که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دست بسته نیستیم در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله‌جویانه‌شان را ادامه دهند ما در مسیر (پلن) دیگری حرکت خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان هفته‌ی قبل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در این باره مذاکره کردند. البته طرف غربی به‌ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر هیچ نشانه‌ی علاقمندی به احیای برجام نشان نداده است.

آمریکا در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده که فعلا موضوع احیای برجام در اولویت آنها نیست.

اما بااین حال محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: طرفی که در مذاکرات برجام شرط های جدید وضع کرد ایران نبود، بلکه آمریکا بود و این ایام با ارسال پیام‌های گوناگون اعلام کرده که برای ادامه مذاکرات آماده است.

وی با بیان اینکه ما جریان طبیعی خود را انجام می دهیم، ادامه داد: مذاکرات تمام شده است اما کسی که در مذاکرات شرط های جدید وضع کرد ایران نبود، بلکه طرف مقابل بود و این ایام در پیام های گوناگون اعلام کرده که آماده است، اما نمی‌شود که از یک طرف مذاکرات را نهایی و از طرف دیگر درهای جدیدی را برای فشار آوردن به ملت ایران و وضع کردن دوباره تحریم ها باز کند.

دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین الملل،  از «شواهد لغو شروط سه گانه‌ی ایران برای احیای برجام» خبر داده است 

شروطی جدید در دولت رئیسی که آمریکایی‌ها بر سر آنها مقاومت می‌کردند، عبارت هستند از راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63111

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر