اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شد

اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شد

۲۹ عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل رای به اخراج  ایران دادند

قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید

 کمیسیون مقام زن سازمان ملل، اصلی‌ترین نهاد جهانی برای دفاع از حقوق زنان و از بین بردن تبعیض است که به عنوان زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل فعالیت می‌کند.

ایران در سال گذشته میلادی به عضویت این نهاد انتخاب شد. دوره عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، چهار سال است. این شورا، ۵۵ عضو دارد.

در پی اعتراض‌های اخیر، آمریکا قطعنامه‌ای برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن تهیه کرد که روز چهارشنبه به رای گذاشته شد.

در این جلسه، روسیه تلاش کرد که از رای‌گیری و اخراج ایران جلوگیری کند که با رای اکثریت اعضا این کشور متوقف شد.

اما در عین علاوه بر روسیه نمایندگان کشورهای چین، ونزوئلا، سوریه و پاکستان در مخالفت با اخراج ایران سخنرانی کردند.

وضعیت رای گیری کشورها درباره اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل به شرح زیر است.

رای منفی:

چین، روسیه، بولیوی، قزاقستان، نیجریه، نیکاراگوئه، زیمباوه، عمان

رای ممتنع:

بنگلادش، بلیز، بوتسوانا، کنگو، ساحل عاج، اسواتینی، گابن، هند، اندونزی، ماداگاسکار، موریس، مکزیک، جزایر سلیمان، تایلند، تونس، تانزانیا

رای مثبت:

آرژانتین، اتریش، بلژیک، بنین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، یونان، گواتمالا، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیبریا، لیبی، مونته‌نگرو، نیوزیلند، پاناما، پرو، پرتغال، کره‌جنوبی، بریتانیا، ایالات متحده

کدام کشورها به حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای دادند؟

 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، درخواست غیرقانونی آمریکا برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را بر اساس ادعاهای بی‌اساس و استدلال‌های ساختگی با استفاده از روایت‌های جعلی و متصاد و متضاد با روح و متن منشور سازمان ملل دانست و گفت:حاکمیت قانون را در سازمان ملل تضعیف می‌کند.

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست "بررسی پیش نویس قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴" با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) افزود: درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است زیرا اعضای اکوسوک کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد و همچنین آیین کار مربوطه از این اقدام پشتیبانی نمی کند.

نماینده روسیه در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت: این جلسه برای چه تشکیل شده است؟ پاسخ آن این است که آمریکا و برخی اعضای دیگر که خود ناقض حقوق بشر هستند، در تلاش هستند که یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را از کمسیون مقام زن حذف کنند. این خود مغایر با قوانین موجود و پروسه کاری اکوسوک است.

نماینده سوریه در این نشست نیز ضمن مخالفت با قطعنامه‌ی پیشنهادی آمریکا بیان کرد: لغو عضویت ایران سابقه خطرناکی برای این نهاد محسوب خواهد شد.

نماینده رژیم صهیونیستی با حمایت از حذف ایران از کمیسیون مقام زن مدعی شد هر کشوری که به قطعنامه حذف ایران از این نهاد رای مثبت ندهد،‌ "شریک جرم ایران" محسوب خواهد شد.

نماینده کانادا با قرائت بیانیه خود مدعی شد که "ایران با فاحش‌ترین موارد نقض حقوق بشر" مواجه است.

جلسه امروز شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان مل با تلاش آمریکا برای حذف نام ایران از کمیسیون مقام زن برگزار شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59959

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر