اینستاگرام و واتساپ رفع فیلتر می‌شوند؟

طبق گزارش‌هایی که داده شده، احتمال زیاد اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند و به اجمال شرایط ایران را قبول کردند. در همین‌باره، وزیر ارتباطات در خصوص رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ توضیحاتی ارائه کرد.

اینستاگرام و واتساپ رفع فیلتر می‌شوند؟

عسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات گفت: تصمیم در مورد اینستاگرام و واتساپ با نهادهای امنیتی است که هنوز چیزی به ما اعلام نکرده‌ند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات گفت: نامه از سوی مرکز ملی فضای مجازی ارسال شده است؛ امروز از این مرکز در این خصوص پرسیدم که گفتند ما هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

آنچه یک نماینده گفته است را باید از خودش پرسید. تصمیم در مورد اینستاگرام و واتساپ، با نهادهای امنیتی است که هنوز چیزی به ما اعلام نکرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ واتس‌اپ و اینستاگرام در کشورهایی که پلت فرم غالب هستند، به درخواست آن کشور دفتر داشته و قواعد آن کشور را می پذیرند. نامه را مرکز ملی زده است و من صبح از آنها سوال کردم که گفتند هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و آنچه از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده، حدس و گمان است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت تعرفه‌های تلفن ثابت، بیان کرد:‌ شرکت مخابرات ایران خصوصی است و باید هزینه‌ها و درآمدش با هم بخواند تا بتواند فعالیت کند. شرکت مخابرات هم فقط مربوط به تلفن نیست، منابعی که دارد از تلفن ثابت و اینترنت بدست می آورد صرف توسعه شبکه آن شرکت می‌شود. چند سال است که تعرفه‌های این شرکت تغییری نکرده است به همین خاطر در کمیسیون تنظیم مقررات افزایش تعرفه تصویب شد و ابلاغ شده است. در مقابل بسته مکالمه برای مشترکان در نظر گرفته شده است. در تهران ۴ هزار دقیقه صحبت با تلفن ثابت و ۳۰۰ دقیقه با تلفن همراه می‌توانند صحبت کنند.

اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فیلتر باقی نمی‌ماند، اعلام کرد: طبق گزارش‌هایی که داده شده، احتمال زیاد اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند و به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: با بستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌گیرند. ما باید مغز‌ها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم لذا فیلتر کردن قطعا نتیجه مثبتی نداشته و ندارد.

او اظهار کرد: فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند اتفاقا درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده؛ آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.

نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس بیان کرد: فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند همان که ما با آن ارتباط خوبی ندارد.

نیک بین تصریح کرد: خرید VPN یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبدا؛ مثلا اگر بخواهیم از واتس اپ استفاده کنیم و مبدا کشور الف باشد ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم؛ لذا می‌رویم به کشور ب اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور الف اطلاعاتمان را می‌گیریم.

وی اضافه کرد: این امر یک زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌ها است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از حوادث اخیر گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود.

نیک‌بین با بیان اینکه فیلتر باقی نمی‌ماند، اعلام کرد: طبق گزارش‌هایی که داده شده، احتمال زیاد اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم، به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.

اینستاگرام و واتساپ که هر دو متعلق به شرکت آمریکایی متا هستند؛ تاکنون زیر بار درخواست‌های ایران برای داشتن نمایندگی در کشورمان نرفته بودند، اما از آنجا که این دو پلتفرم در کشور‌های دیگر طبق قوانین آن کشور‌ها کار می‌کنند، لذا نمی‌توانند بهانه‌ای برای فعالیت نکردن طبق قوانین ایران داشته باشند.

اینستاگرام و واتساپ به ایران می‎‌آیند؟

تجارت‌نیوز به منظور اعتبارسنجی خبر مربوطه با این نماینده تماس گرفت و از او جزئیات مسئله را جویا شد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره پذیرش شرایط ایران توسط این دو پلتفرم به تجارت‌نیوز گفت:«ما درحال رایزنی هستیم که انشالله شرایط را بپذیرند و در ایران دفتر بزنند.»

او با اشاره به این مسئله که هنوز موافقتی از جانب این پلتفرم‌ها صورت نگرفته و فعلا در حد رایزنی است، ادامه داد: این رایزنی‌ها هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری از طریق نهاد مربوطه در ایران با نهاد مربوطه در آن کشور است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد متا درحال پذیرش شرایط ایران است. مسئله آوردن سرورهای پلتفرم‌هاب خارجی به ایران در گذشته نیز مطرح شده بود. حدود 4 سال قبل و در زمان فیلترینگ موقت تلگرام، این مسئله به طور جدی پیگیری شد و حتی وزیر وقت ارتباطات جلساتی را در آلمان با مدیران و مالکان این اپلیکیشن روسی انجام داد اما به دلایل مختلف چون امنیت شبکه و آنچه از سوی مدیران این پلتفرم حفظ اطلاعات شخصی کاربران اعلام شد، این مذاکرات به توافق نرسید.

ثبت نمایندگی پلتفرم‌های خارجی در ایران؛ شرط رفع فیلترینگ

پس از اعمال محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، یک شرط برای برداشته شدن فیلتر این دو پلتفرم بین‌المللی گذاشته شد و آن هم لزوم داشتن نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران و عمل کردن به قوانین ایران بود.

چندی پیش، علی بیگدلی، کارشناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره امکان تاسیس نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران به تجارت‌نیوز گفت: این پلتفرم‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند. جزو بخش خصوصی هستند و از این جهت، تابع قوانین بین‌المللی و حتی حقوق تجارت داخلی نیستند.

او با اشاره به اینکه این شرکت‌ها با وجود خصوصی بودن همواره از حمایت دولت برخوردارند، ادامه داد: اینکه این شرکت‌ها بخواهند در ایران نمایندگی بزنند، مغایرتی با خصوصی بودنشان ندارد اما این‌ها از سمت دولت‌شان حمایت می‌شوند و چون به دولت مالیات پرداخت می‌کنند، دولت آمریکا موظف است از منافع شرکت‌ها در خارج از کشور دفاع کند. البته بخش خصوصی ما می‌تواند با شرکت‌ها وارد مذاکره شود تا آن‌ها بتوانند شعبات‌شان را در ایران راه‌اندازی کنند اما امکان ندارد همچین اتفاقی بیفتد. با توجه به اینکه الان ایران از جانب حقوق بشر درمحافل بین‌المللی محبوبیت خود را از دست داده است.

تاسیس نمایندگی در ایران منع قانونی ندارد

بیگدلی با بیان اینکه تاسیس نمایندگی این شرکت‌ها در ایران از منع قانونی ندارد گفت: اتفاقا تاسیس نمایندگی در ایران برای این شرکت برایشان سود هم دارد اما آن‌ها تابع دولت آمریکا هستند. قبلا ایرانی‌ها از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند اما بخاطر عدم رعایت حقوق بشر در داخل ایران که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز رفتار ایران را محکوم کرده است، به همین دلیل این‌ها دیگر وارد ایران نمی‌شوند.

و همچنین اعلام کرد که این پلتفرم‌ها در اغلب کشورها نمایندگی دارند و در ایران به دلیل مسائلی مثل تحریم، وظیفه خودشان می‌دانند که در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.

این درحالی است که اظهارات نماینده مجلس از احتمال ورود این پلتفرم‌ها به ایران حکایت دارد. این به این معنی است که احتمال اینکه متا شرایط ایران را بپذیرد، زیاد است. با این وجود باید منتظر بروز تغییراتی در عملکرد این پلتفرم‌ها باشیم و آیا ممکن است فضای آنها نیز مانند فضای پلتفرم‌های داخلی شود؟

منبع: تجارت نیوز - باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59642

ارسال نظر