جنجال در مجلس سر متناسب‌سازی و افزایش حقوق‌ها

دولت لایحه‌ای به ما داد که هیات رئیسه آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع کرد. کمیسیون اجتماعی هم مطالبی را هم مصوب کرد و به ما داد اما حرف سر آن است که این لایحه باید با تعامل دولت جلو رود و در نهایت نظر اکثریت کمیسیون برنامه به عنوان مصوبه ملاک بود، آنچه ما مصوب کردیم حتی بیشتر از نظرات کمیسیون اجتماعی است.

جنجال در مجلس سر متناسب‌سازی و افزایش حقوق‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی وارد بررسی جزییات لایحه مربوط به افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان شدند که اختلاف نظر بین روسای کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه برای دقایقی صحن مجلس شورای اسلامی را متشنج کرد.

لایحه دو فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت. از همان ابتدای بررسی ماده واحده با ۱۰ ردیف آن نمایندگان شروع به بیان پیشنهاداتی کردند که در نهایت هم یک پیشنهاد رای آورد ولی فرصت بررسی برای اتمام رسیدگی به کل ردیف‌های این لایحه فراهم نشد.

در خلال بررسی پیشنهادات نمایندگان مجتبی یوسفی نماینده اهواز در تذکری گفت: طبق آیین‌نامه باید قبل از آنکه لایحه یا طرحی بارگذاری شود ۱۲ ساعت پیش از آن به نمایندگان اعلام شده تا پیشنهادات خود را اعلام کنند که درباره این لایحه هیچ پیامکی به نمایندگان داده نشد و تنها نمایندگانی که در جریان رویه بودند پیشنهادات خود را بارگذاری کردند این اقدام خلاف آیین‌نامه است.

در ادامه مهدی عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد تند از عملکرد هیات رئیسه گفت: هیات رئیسه که به نمایندگان خیانت نکنند اما چرا این کار را انجام دادید بدون اطلاع ما لایحه را بارگذاری کردید چهار ردیف این لایحه به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده بود اما در نهایت مصوبات کمیسیون اجتماعی در گزارش کمیسیون برنامه و آنچه بارگذاری شده، نیامده است. مصوبات کمیسیون اجتماعی کجاست؟

وی ادامه داد: آقای حاجی بابایی در پستوها طرح را برده است تا کی می‌خواهید شورای نگهبان را درگیر کنید؟ ما افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای کمیته امداد در نظر گرفته بودیم اما این کجاست؟ موضوع دانشگاهیان و نخبگان کجای لایحه بود که اضافه شده است قرار بود حقوق شاغلان و بازنشستگان براساس مصوبه کمیسیون اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اضافه شود اما این موضوع هم در گزارش کمیسیون نیامده است چرا این کارها را می‌کنید.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: آقای میرکاظمی حتی افتخار نداد که در یک جلسه کمیسیون اجتماعی حاضر شود به این دلیل نیامده که چون آقای حاجی بابایی حرف‌اش را گوش می‌دهد و فقط به کمیسیون برنامه می‌رود. این کجای عدالت است بدانید که مردمی که در کف خیابان از نظام حمایت کردند همین مستضعفان هستند نه آن گردن کلفت‌هایی که با غربی‌ها هستند.

در ادامه محمد جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در تذکری گفت: هیات رئیسه به خطا رفته و درباره این لایحه خلاف آیین‌نامه رفتار کرده است. این روند که مجلس شورای اسلامی بخواهد چیزی را تصویب کند که خلاف اصل ۷۵ باشد، با ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شود و بعد فحش‌ها و ناسزاها را شورا می‌خورد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکرات گفت: این لایحه با هفت بند تحت عنوان لایحه دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد چهار بند آن مربوط به کمیسیون اجتماعی و سه بند آن مربوط به کمیسیون بودجه بود که هیات رئیسه آنها را ارجاع داد. با آقای عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی و آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه صحبت کردم که مصوبات کمیسیون اجتماعی به کمیسیون برنامه داده می‌شود تا در گزارش نهایی لحاظ گردد تاکید بر این بود که در تعامل با دولت این کار صورت گیرد چون دولت به ما تاکید کرده بود نباید بار مالی بیشتر از آنچه دولت ذکر کرده، باشد. لذا باید کمیسیون برنامه نظر کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون فرعی در نظر می‌گرفت.

نیکزاد افزود: آنچه که ما اکنون در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کنیم گزارش کمیسیون اصلی است که قرار بود با نظر کمیسیون اجتماعی تلفیق شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با حضور در پشت تریبون اظهار کرد: من آقای عیسی‌زاده را از سال ۵۹ از سرپل ذهاب می‌شناسم همه می‌دانید که من اهل پستو نیستم من در طول ۴۳ سال گذشته در خدمت نظام بودم و کسی به بنده انگی نزده است.

وی سپس گفت: دولت لایحه‌ای به ما داد که هیات رئیسه آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع کرد. کمیسیون اجتماعی هم مطالبی را هم مصوب کرد و به ما داد اما حرف سر آن است که این لایحه باید با تعامل دولت جلو رود و در نهایت نظر اکثریت کمیسیون برنامه به عنوان مصوبه ملاک بود، آنچه ما مصوب کردیم حتی بیشتر از نظرات کمیسیون اجتماعی است. مثلا کمیسیون اجتماعی پیشنهاد داد که حقوق کمیته امداد ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که ما با دولت ۳۰ درصد را توافق کردیم به این دلیل که کمیته امداد در ابتدای سال ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته و اکنون هم با افزایش ۳۰ درصدی در مجموع شامل افزایش ۵۰ درصد می‌شود. دولت گفت که حتی یک ریال بیشتر از این را زیربار نمی‌رود که در غیر این صورت به شورای نگهبان اعلام می‌کند که بار مالی را نمی‌پذیرد.

حاج بابایی در عین حال گفت: البته ما یک جاهایی محکم ایستادیم دولت پیشنهاد کرده بود که حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند کمیسیون اجتماعی این میزان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرد اما ما بیشتر از آن را تصویب کردیم یعنی حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به اضافه پنج درصد پایه حقوق افزایش پیدا می‌کند یعنی اگر بازنشسته‌ای ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد میزان افزایش حقوق‌اش ۹۰۰ هزار تومان به علاوه ۷۵۰ هزار تومان به علاوه ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر این‌که در این لایحه ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع را مصوب می‌کنیم گفت: ما می‌خواهیم کارمندان و بازنشستگان بدانند که نظام جمهوری اسلامی ایران در خدمت آنها است می‌گوییم مجلس شورای اسلامی و دولت اگرچه کم اما در حد وسع و توان از آنها حمایت می‌کند قرار شده ۶۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی را دراینجا هزینه کنیم ریالی باقی نمی‌ماند که بخواهیم بیشتر از آن مصرف کنیم.

وی با بیان این‌که با این گزارش ۸۰ هزار معلم مهرآفرین زیر دیپلم نجات پیدا می‌کنند، تصریح کرد: بحث دانشگاه را مطرح کردند بودجه دانشگاهیان سال گذشته ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که با موافقت روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی و هماهنگی آنها ما این مطلب را در گزارش آوردیم تا آنها هم مشمول شوند.

بعلی‌رغم توضیحات حاج‌بابایی باز هم عیسی‌زاده با فریاد خواستار بیان تذکر شد.

در واکنش مجددا نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد که هیات رئیسه چهار بند این لایحه را به کمیسیون اجتماعی و سه بند را به کمیسیون برنامه و بودجه را ارجاع داده است تا با تعامل با یکدیگر و دولت گزارش آن را به مجلس ارائه دهند تا بار مالی هم نداشته باشد. حال این‌که گفته می‌شود در حق کمیسیون‌های فرعی و اصلی، ظلم شده موضوع دیگری است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47810

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر