چه منکرها که به نام نهی از منکر به وجود نیامد/ سخنان قابل تامل شهید مطهری

بنیاد شهید مطهری مجموعه ای از صوت سخنان او را درباره حجاب منتشر کرد.

چه منکرها که به نام نهی از منکر به وجود نیامد/ سخنان قابل تامل شهید مطهری

چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد.آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می خواهد. دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند.یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می گیرد.

 بنیاد شهید مطهری مجموعه ای از صوت سخنان او را درباره حجاب منتشر کرده که متن آن به شرح زیر است :

-ما که تا حالا همه اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است. ما معروف و منکر نمی شناسیم چی است. ما معروف ها را به جای منکر می گیریم و گاهی وقتها منکرها به جای معروف می گیریم. همین بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم.

-چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد.آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می خواهد. دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند. یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می گیرد.

-لذا ائمه دین فرموده اند جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند. چون «لانه لایفسده اکثر مما یصلح» چون جاهل وقتی می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، می خواهد بهتر کند، بدتر می کند.

-این وظیفه هم ساقط نمی شود. نمی توانیم بگوییم چون ما جاهلیم پس وظیفه از ما ساقط شد. گفتید جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نباید بکنند، ما هم که جاهلیم امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد، نه! مگر نمی دانم و نمی فهمم در دنیا عذر است؟ خدا این مغز و عقل را برای چه آفریده است؟ برای این که بفهمید، موشکافی و تحقیق کنید و بفهمید. به تو می گوید چرا نفهمیدی؟ نفهمیدم و نمی دانستم عذر نشد. چرا نرفتی بفهمی و بدانی؟

 

منبع: خبرآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29931

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر