اخبار تازه از مذاکرات برجام در دوحه | سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شد؟

بنا بر اعلام مقامات ایران و اتحادیه اروپا، در مذاکرات دوحه نمایندگان کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور ندارند و صرفا نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می کنند.

اخبار تازه از مذاکرات برجام در دوحه | 
سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شد؟

دور تازه مذاکرات برجامی از در دوحه قطر آغاز شد . این دور از مذاکرات گفت وگوهایی غیر مستقیم بین ایران و آمریکا خواهد بود که نماینده اروپا ماموریت دارد تا پیام های دو طرف را رد و بدل کند. دقایقی پیش علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، در دوحه قطر دیدار و گفت و گو کردند.

بنا بر اعلام مقامات ایران و اتحادیه اروپا، در مذاکرات دوحه نمایندگان کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور ندارند و صرفا نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می کنند.

امروز نمایندگان ایران و آمریکا در قطر حاضر شده اند تا ادامه گفتگوهای وین در خصوص احیای برجام و لغو تحریم ها را اینبار در کشوری در حاشیه خلیج فارس و فقط با حضور نماینده اتحادیه اروپا و دو کشور به انجام رسانند.

این مرحله از مذاکرات حواشی خود را به همراه داشت؛ از مطرح شدن مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گرفته تا چرایی انتخاب قطر برای ادامه روند مذاکرات و حالا خروج نام سپاه از لیست تروریستی که توسط المیادین منتشر شد.

شبکه «المیادین» در «خبر فوری» توئیتری خود نوشت :عماد ابوشناس سردبیر دیپلماسی ایران : موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مذاکرات پشت پرده مورد توافق قرار گرفت و از فهرست گروه های تروریستی آمریکا خارج خواهد شد.

خبر شبکه «المیادین»

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مذاکرات دوحه ادامه مذاکرات وین است؛ در وین به یک متن پیش نویس دست پیدا کردند که چند موضوع بررسی می‌شود.این احتمال وجود دارد که خروج سپاه از لیست تروریست نیز یکی از موضوعات مورد بررسی باشد؟

وی ادامه داد: این موضوع‌ها از جنس تحریم‌هایی است که آمریکا تلاش می‌کند آنها را حفظ کند و ایران برای منافع مردم به دنبال حذف آنهاست.

  آیا دوحه سرنوشت متفاوتی از وین را تجربه می‌کند؟ 

روزنامه اعتماد نوشت :مذاکره در دوحه زودتر از زمانی که بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کردند، آغاز شد. براساس گزارش رسانه‌های امریکایی که به تایید منابع آگاه اعتماد هم رسید، رابرت مالی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایالات متحده و علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران از روز سه‌شنبه در پایتخت قطر حاضر خواهند بود. در شرایطی که دور نخست گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده به حل انگشت‌شمار اختلاف‌های باقیمانده منتهی شود، تمامی هیات‌های ایران و 1+5 (ترکیب اولیه برجام) در وین حاضر و حصول توافق برای احیای برجام را اعلام خواهند کرد. 

هرچند طرف ایرانی و امریکایی هر دو در اظهارنظرهای رسمی تایید می‌کنند که متن توافق احیای برجام تکمیل شده و تنها چند مورد معدود منتظر تصمیم‌گیری نهایی باقی مانده، اما نباید فراموش کرد که همین چند مورد معدود از نیمه اسفندماه 1400 مانع حصول توافق نهایی شده و هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که این‌بار هیات‌های مذاکره‌کننده در دوحه بتوانند تصمیم سیاسی نهایی را بگیرند. اگر مذاکرات دوحه نیز به سرنوشت مذاکرات وین دچار شود به سختی می‌توان از تداوم زنده نگهداشتن برجام که نوعی از اغما را تجربه می‌کند، سخن گفت. 

 

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28175

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر