۲۷ دوربین آژانس در ایران از مدار خارج می‌شوند

​مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه تائید کرد که بر اساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

۲۷ دوربین آژانس در ایران از مدار خارج می‌شوند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه تائید کرد که بر اساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

رافائل گروسی که در جمع خبرنگاران در وین صحبت می‌کرد افزود که این موضوع را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است. وی ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

۲۷ دوربین آژانس در ایران از مدار خارج می‌شوند

به نوشته ایرنا، مدیرکل آژانس عنوان کرد که بر اساس اعلامیه ایران، ۲۷ دوربین‌ نظارتی آژانس که در تاسیسات مختلف هسته‌ای نصب شده‌اند، از امروز برچیده خواهند شد. وی تائید کرد که دستگاه فلومتر هم غیرفعال خواهد شد.

گروسی اذعان داشت که این دستگاه‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که حدود ۴۰ دوربین نظارتی این سازمان در چارچوب تعهداتی پادمانی در ایران می‌ماند. دوربین‌هایی که برچیده خواهد شد به گفته او عمدتا از مراکزی است که در آنجا تولید قطعات سانتریفیوژ انجام می‌شود.

او در پاسخ به سووالی که آیا با اقدام اخیر ایران، تداوم دانش آژانس از فعالیت‌های اتمی در این کشور مختل خواهد شد گفت: نه، اما خیلی به این نقطه خیلی نزدیک می‌شویم. به نظرم پنجره فرصت خیلی کوچک می‌شود.

گروسی در پاسخ به سووال دیگری درباره ارتباط قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران با سفر تحریک آمیز و سووال برانگیز وی به فلسطین اشغالی تکرار کرد که موضوع قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری شورا است و او دخالتی در این زمینه ندارد.

وی درباره احتمال توسعه فعالیت‌های اتمی ایران هم گفت که این موضوع تازه‌ای نیست و ایران از مدت‌ها قبل قصد داشته تا ظرفیت‌های خود را در این زمینه توسعه دهد. گروسی عنوان کرد که به محض دریافت اطلاعات جدید، اعضای شورای حکام را از این موضوع مطلع خواهد کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24917

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر