حکم پرونده ترک فعل برخی مدیران صادر شد

رئیس دادگستری تهران در خصوص ترک فعل برخی مدیران درباره راه‌اندازی سامانه جامع تجارت گفت: حکم بدوی در این پرونده صادر شده است.

حکم پرونده ترک فعل برخی مدیران صادر شد

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر احیای مرغ لاین داخلی (آرین) و نقش مؤثر آن در تأمین امنیت غذایی پایدار در کشور، نشست اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران با موضوع «بررسی آخرین وضعیت تقویت و ارتقا مرغ لاین داخلی» با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، محمدرضا صاحبی پسندیده معاون قضائی رئیس کل، بابک ترکی معاون قضائی رئیس کل و رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری استان تهران، غلامرضا مهدوی رئیس شورای حل اختلاف تهران، داراب رحمتی سرپرست معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری استان تهران، یحیی جعفری رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و نمایندگانی از دستگاه‌های نظارتی و متولی در حوزه احیا تولید و ارتقا مرغ لاین داخلی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بازرسی در سالن ولایت مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد.

علی القاصی در این نشست و در ابتدای سخنان خود با اشاره به فلسفه شکل‌گیری ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه گفت: با توجه به اهمیت مقوله تولید و ایجاد اشتغال در کشور، دستگاه قضائی در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تأکیدات ریاست قوه قضائیه پای در این میدان نهاده تا از ایجاد و رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی مشروع حمایت کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه دستگاه قضائی به‌ویژه در دوره «تحول و تعالی» نسبت به مقوله تولید و ایجاد اشتغال دغدغه دوچندانی پیدا کرده است، گفت: مجموعه قضائی استان تهران نیز در همین راستا تلاش بر این داشته تا نسبت به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیازمند به حمایت حقوقی و قضائی هستند، به تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی کمک نماید و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از مقوله تولید حمایت کند.

وی با اشاره به استمرار حمایت‌های قضائی و حقوقی از سوی دادگستری کل استان تهران و از چرخه تولید در بخش‌های مختلف گفت: اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری استان تهران متولی شرکت‌های زیادی است که یا در تولید آن‌ها وقفه ایجاد شده و یا به‌لحاظ صدور حکم ورشکستگی، اداره آن‌ها توسط دادگستری کل استان تهران در حال انجام است و تلاش بر این است تا زمینه بازگشت به چرخه تولید و احیا این واحدهای تولیدی فراهم شود.

القاصی در ادامه از احیا و بازگشت به تولید ۴۵ شرکت تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل توسط اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری استان تهران خبر داد و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها مربوط به استان تهران نیست؛ بلکه مربوط به سایر استان‌ها است، اما چون مرکزیت و دفتر اصلی آن‌ها در تهران واقع شده و یا موضوع ورشکستگی آن‌ها در تهران دنبال شده، تحت نظارت اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری استان تهران قرار دارند.

حفظ و تثبیت اشتغال چهار هزار و ۴۷۲ کارگر با ورود مجموعه قضائی استان تهران

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حفظ و تثبیت اشتغال چهار هزار و ۴۷۲ کارگر با ورود مجموعه قضائی استان تهران در ۴۵ شرکت تولیدی یاد شده گفت: رویکرد دستگاه قضائی نسبت به مقوله تولید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی مشروع، رویکردی حمایتی و صیانتی است در عین حال برخورد قاطع با عوامل ایجادکننده فساد و جریانات فسادزا در عرصه تولید به‌عنوان یک سیاست و راهبرد اساسی دنبال خواهد شد.

وی در ادامه و با اشاره به دستور کار جلسه مبنی بر «بررسی آخرین وضعیت تقویت و ارتقا مرغ لاین داخلی» اظهار کرد: موضوع احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی به‌دلیل بروز برخی مسائل و موانع در سال‌های اخیر با وقفه مواجه شد و با توجه به نیاز ضروری کشور به تولید مرغ اجداد گوشتی، این موضوع به ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه انعکاس یافت و منتهی به مکاتبات و مصوباتی شد که این نشست نیز در ادامه پیگیری‌ها و اجرای این مصوبات است.

القاصی در ادامه هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای دست‌یابی به ظرفیت صد در صدی تولید مرغ لاین داخلی در کشور تا سال ۱۴۰۸ را مورد اشاره قرار داد و در عین حال اظهار کرد: در ابتدای امر، اولاً؛ ضرورت دارد که مشخص شود، برنامه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید و تقویت مرغ لاین داخلی چیست و دوماً؛ در صورت بروز موانع حقوقی و قضائی در این مسیر، دستگاه قضائی چه اقداماتی را می‌تواند به‌منظور حل این موانع عملیاتی کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حضور نماینده وزارت جهاد کشاورزی در نشست اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران تاکید کرد: مجموعه قضائی استان تهران آمادگی دارد تا به‌منظور تأمین امنیت غذایی پایدار و از حیث حقوق عامه نسبت به رفع موانع حقوقی احتمالی برای احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی اقدام کند و در این مسیر، از هیچ اقدامی در چارچوب قانون دریغ نخواهد کرد.

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه فعالیت دستگاه متبوع خود مهم‌ترین چالش‌های موجود در مسیر احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی را مورد اشاره قرار دادند و پیشنهادات خود را به‌منظور عملیاتی شدن این مهم، در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار در کشور مطرح نمودند.

رئیس کل دادگستری استان تهران پس از استماع سخنان هر یک از حاضرین با اشاره به تحریم‌های همه‌جانبه دشمن به‌منظور ایراد ضربه به ملت شریف ایران اسلامی اظهار کرد: شکی نیست که امروز در یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه به‌سر می‌بریم و فشارهای اقتصادی و معیشتی بسیاری متوجه آحاد جامعه است؛ اما علت اصلی بخشی از مشکلات موجود نه تنها ناشی از تحریم‌ها نیست بلکه ناشی از خودتحریمی‌ها و واردات محصولات و کالاهایی است که ظرفیت تولید آن‌ها در کشور فراهم بوده و هست.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی پایدار به‌عنوان یکی از مصادیق حقوق عامه است و ایجاد خدشه در آن از خطوط قرمز دستگاه قضائی محسوب می‌شود، عنوان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به‌درستی به اهمیت این مقوله اشاره کردند و با دوراندیشی نسبت به این مساله هشدارهای لازم را فرموده‌اند.

القاصی ضرورت تغییر در نگرش‌ها در خصوص موضوع احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر صرفاً بنابر این باشد که به صرفه و صلاح اقتصادی کوتاه‌مدت توجه شود، ممکن است تمایلات نسبت به تولید و تقویت مرغ لاین داخلی در شرایط فعلی کاهش پیدا کند؛ اما اگر نگرش‌ها به سمت ایجاد خودکفایی، قطع وابستگی‌ها به خارج از کشور، استقلال اقتصادی و ایجاد امنیت پایدار غذایی باشد، قطعاً مساله تولید و تقویت مرغ لاین داخلی یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های مختلف مسئول در زمینه احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی را یک «فرصت طلایی» برشمرد و عنوان کرد: خوشبختانه همه دستگاه‌ها بر این موضوع وحدت رأی دارند که باید سهم مرغ لاین داخلی در بازار مشخص و تثبیت شود و بدون شک این مهم باید اجرایی گردد.

وی ورود دستگاه قضائی و پیگیری عدلیه در این عرصه را از باب «حمایت قضائی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «دفاع از حقوق عامه» و «مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول» عنوان کرد و گفت: در اینکه سیاست و برنامه احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی باید در کشور دنبال شود، هیچ تردیدی وجود ندارد و در این حوزه، وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد تا در راستای تکالیف قانونی خود و مقررات مربوطه، برنامه عملیاتی خود را برای تولید و تقویت مرغ لاین داخلی اعلام کند و این امر به‌عنوان یک مطالبه عمومی، مورد مطالبه و پیگیری دستگاه قضائی قرار دارد.

القاصی در ادامه با اشاره به وظایف نظارتی سازمان بازرسی کل کشور بر «اجرای صحیح قوانین» و «حسن انجام امور در دستگاه‌ها» گفت: از سازمان بازرسی نیز خواسته می‌شود تا پیشنهادات خود را در جهت احیا تولید و تقویت مرغ لاین داخلی به‌منظور پیگیری از سوی دستگاه‌های متولی تدوین و به دادگستری کل استان تهران ارائه کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه پیشنهادات سازمان بازرسی کل کشور پس از تدوین، باید از سوی دستگاه‌های متولی اجرایی گردد، گفت: ضمانت عدم اجرایی شدن پیشنهادات سازمان بازرسی کل کشور از سوی دستگاه‌های متولی، پیگیری قضائی از سوی دستگاه قضائی و از منظر ترک فعل و یا بعضاً تعقیب کیفری خواهد بود.

وی در همین زمینه به تعقیب مدیران مستنکف با عنوان ترک فعل در اواخر سال ۹۹ اشاره کرد و در عین حال از صدور حکم بدوی در این پرونده خبر داد و گفت: در خصوص عدم راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، علی‌رغم اینکه پیشنهادات سازمان بازرسی اعلام شده بود؛ اما اجرایی نشد که در نهایت نسبت به این موضوع رسیدگی قضائی انجام شد و پرونده یکی از مدیران دستگاه‌های اصلی و مسئول پس از صدور حکم بدوی در دادگاه تجدیدنظر در حال رسیدگی است؛ لذا، پیشنهادات سازمان بازرسی ضمانت اجرای قانونی دارد و در صورت عدم اجرا، در دستگاه قضائی قابل پیگیری و رسیدگی است.

القاصی همچنین از سازمان بازرسی کل کشور خواست تا نقش هر یک از دستگاه‌ها در فرایند تولید و تقویت مرغ لاین داخلی را به دادگستری کل استان تهران جهت پیگیری اعلام نماید.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه به سازمان برنامه و بودجه مأموریت داد تا پیشنهادات و اقدامات خود را در جهت حمایت مالی و پشتیبانی از برنامه تولید و تقویت مرغ لاین داخلی ارائه دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان بر ضرورت ارائه میزان پیشرفت کار و اقدامات دستگاه‌های مسئول در جلسه آتی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران تاکید کرد.

محمدرضا صاحبی پسندیده، معاون قضائی رئیس کل نیز در این نشست لزوم حرکت دستگاه‌ها بر مدار سیاست اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داد و در عین حال به اهمیت صنعت تولید مرغ در به‌منظور حفظ امنیت پایدار غذایی در کشور اشاره کرد.

یحیی جعفری، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست نیز بر ضرورت احصاء وظایف قانونی هر یک از دستگاه‌ها در زمینه تولید و تقویت مرغ لاین داخلی تاکید کرد./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23606

ارسال نظر