چرا تعویق در مذاکرات به ضرر اقتصاد است؟

فرسایشی شدن روند مذاکرات همزمان با افزایش تورم و تعدیل نیروی کار به دلیل سیاست افزایش حقوق، انتظارات تورمی و عدم قطعیت را دامن زده است.

چرا تعویق در مذاکرات به ضرر اقتصاد است؟

در شرایطی که مذاکرات پیرامون احیای برجام طولانی‌تر از آن چیزی شده که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، شامگاه شنبه، سخنرانی رییس‌جمهور در شانزدهمین سالروز صنعت هسته‌ای کشور از طرف خبرگزاری‌های خارجی به «توقف مذاکرات» تعبیر شد. اما بلافاصله در حساب توییتری رییس‌جمهور این موضوع تکذیب شد. در این حساب آمده است: «جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرده و آن را متوقف هم نمی‌کند اما راهبرد ما همان راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند. برای چندصدمین بار اعلام می‌کنیم از حقوق هسته‌ای ملت ایران یگ گام هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

با این حال، فضای روانی حاصل از این سخنان روز گذشته خود را در بازارهای دارایی نشان داد. فرسایشی شدن روند مذاکرات همزمان با افزایش تورم و تعدیل نیروی کار به دلیل سیاست افزایش حقوق، انتظارات تورمی و عدم قطعیت را دامن زده است. چشم امید فعالان اقتصادی ایران به مذاکرات وین و تعیین تکلیف سیاست خارجی ایران در تبادلات جهانی است. با این حال، از پس ماه‌ها گفت‌وگو و مذاکره که مشخص نیست بر سر چه چیزی و با چه جزییاتی انجام می‌شود؛ فضای اقتصادی ایران بیشتر به رکود ناشی از عدم قطعیت در تصمیم‌گیری بخش حقیقی اقتصاد فرو می‌رود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15908

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر