زمان پاسخ ایران به حمله اسرائیل؛ نقاط هدف مشخص شدند

زمان پاسخ ایران به حمله اسرائیل کی است؟

زمان پاسخ ایران به حمله اسرائیل؛ نقاط هدف مشخص شدند

بلومبرگ به نقل از منابع ناشناس خبر دادگزارش شده است که ایران در حال برنامه ریزی برای حمله به اسرائیل با پهپادها و موشک های کروز است که سایت های استراتژیک داخل اسرائیل را هدف قرار می دهند.

برخی رسانه ها نیز به نقل از المیادین:نوشتند مقامات بلندپایه سیا به «اسرائیل» اطلاع دادند که ایران تا ۴۸ ساعت آینده به مناطقی در «اسرائیل» حمله خواهد کرد.

مقامات رسمی هنوز این اخبار را تایید نکرده اند 

آماده‌باش نیروی هوایی اسرائیل از ترس ایران

رسانه‌های اسرائیل چهارشنبه شب از آماده‌ باش کامل نیروهای هوایی ارتش این رژیم از بیم پاسخ تلافی‌جویانه تهران به حمله به کنسولگری ایران در سوریه خبر دادند

از خبرگزاری سما فلسطین، شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد، نیروی هوایی ارتش این رژیم از بیم پاسخ تلافی‌جویانه ایران به حمله به کنسولگری این کشور در سوریه، به حالت آماده‌ باش کامل درآمده است.

در همین رابطه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به عنوان بخشی از ارزیابی وضعیت، تصمیم به تقویت و فراخواندن نیروهای ذخیره برای سامانه‌های پدافند هوایی گرفته شد.

از سوی دیگر عاموس یدلین رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صیهونیستی گفته است که ایران می‌تواند (رژیم) اسرائیل را با موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک یا پهپاد هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه ایران در کوتاه مدت پاسخ خواهد داد، گفت: من اصلا تعجب نمی‌کنم که اگر ایران ما را از داخل خاک خود بمباران کند.

رسانه‌های دولتی سوریه دوشنبه از حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی از سمت منطقه جولان اشغالی به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق خبر دادند.

در همین رابطه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.

تحلیل بلومبرگ از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران؛

جنگ سایه اسرائیل و ایران وارد مرحله جدیدی شده است؛ منطقه در آماده باش/ جرقه انفجار بزرگ زده می شود؟

جنگ سایه وارد خطرناک ترین مرحله خود شده است. اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و باعث شهادت چند مقام ایرانی شد. حالا ایران در صدد پاسخ است و ممکن است جنگ در سایه تبدیل به جنگی علنی و رو در رو شود.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مطلبی مدعی شد که "جنگ سایه" بین اسرائیل و ایران از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر گذشته وارد مرحله خطرناک و جدیدی شده است. طبق ادعای بلومبرگ، البته جنگ سایه دهه هاست که وضعیت سیاسی و امنیتی خاورمیانه را تغییر داده است اما جنگ اخیر از درگیری های نیابتی دیگر، انفجاری تر و خطرناک تر است.

این نشریه می نویسد: اگرچه اسرائیل و ایران قبلاً در دوران حکومت محمدرضا پهلوی متحد هم بودند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی و سرنگونی رژیم قبلی در سال 1979، این وضعیت تغییر کرد.

 

بر اساس مقاله بلومبرگ، اتخاذ موضع ضد اسرائیلی از ویژگی های اصلی حکومت فعلی ایران است. اما باید در نظر داشت که این تهدیدانگاری دوجانبه است. اسرائیل هم توانایی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند، به همین دلیل گمان می‌رود که در پشت کارزار خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای تهران باشد.

 

مقامات اسرائیلی بیش از یک بار اشاره کرده اند که اگر تهران در آستانه تولید تسلیحات هسته ای باشد، تل آویو از نیروی هوایی برای حمله به برنامه هسته ای ایران استفاده خواهد کرد، همانطور که قبلاً در زمان انهدام رآکتور هسته ای عراق در سال 1981 از آن بهره برد و در سال ۲۰۰۷ نیز به رآکتور هسته ای سوریه حمله کرد.

تحلیلگر بلومبرگ معتقد است لبنان قدیمی ترین جبهه در رویارویی اسرائیل و ایران است. حزب الله در پی تهاجم اسرائیل به جنوب این کشور در سال 1982 تشکیل شد. این گروه از زمان تشکیل تا کنون «تا حدودی نماینده ایران و سپاه پاسداران و جبهه مقاومت» در منطقه بوده و بارها درگیر نبرد با اسرائیل شده است. اوج این درگیری ها در جنگ ۳۳ روزه در سال 2006 مشاهده می شود.

 

بلومبرگ به جنبه دیگری از "جنگ سایه" بین اسرائیل و ایران اشاره می کند و آن مربوط به حملات تلافی جویانه متحدان ایران و اسرائیل به کشتی های تجاری یکدیگر از سال ۲۰۱۹ تا کنون است. بلومبرگ می نویسد: اگرچه هر دو طرف مسئولیت این حملات را رد کرده اند، اما باور عمومی بر این است که هر دو در پشت پرده این حملات قرار دارند.

 

جبهه های جدید جنگ سایه

بلومبرگ در مقاله خود به دو بخش دیگر از جنگ نیابتی ایران و اسرائیل اشاره دارد. یکی از جنبه های تشدید "جنگ سایه" ایران و اسرائیل مربوط به ورود گروه انصارالله (حوثی‌ها) یمن به جنگ غزه و حمله به اسرائیل با موشک‌ها و پهپادها و هدف قرار دادن «کشتی‌های متعلق یا مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ» است. دیگری مربوط به حملات دو طرف در سوریه به قوای یکدیگر است. در این مدت، هم اسرائیل حملات مختلفی به مواضع ایران در سوریه داشته و هم ایران حملاتی را به اسرائیل انجام داده است. برای مثال، در سال 2018 نیروهای ایران مواضع اسرائیل در بلندی‌های جولان اشغالی را موشک باران کردند و آسیب شدیدی به قوای اسرائیلی ها زدند.

 

رویارویی ها - یا جنگ در سایه - که نویسنده مقاله بلومبرگ "جنگ نیابتی ایران و اسرائیل" را با آن وصف می کند، به همین جا ختم نمی شود. اوج این جنگ به ترور 5 دانشمند هسته ای ایران از سال 2010 تا کنون توسط اسرائیل و حملات متعدد به تاسیسات هسته ای در داخل ایران مربوط می شود.

طبق گفته بلومبرگ، حالا جنگ سایه وارد خطرناک ترین مرحله خود شده است. اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و باعث شهادت چند مقام ایرانی شد. حالا ایران در صدد پاسخ است و ممکن است جنگ در سایه تبدیل به جنگی علنی و رو در رو شود. این مساله می تواند منطقه را به آتش بکشاند. باید صبر کرد و دید در آینده چه اتفاقی می افتد‌.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 132152

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر