بوگاتی شاه کجاست؟ بوگاتی محمدرضا پهلوی فروخته شد؟

بوگاتی محمدرضا پهلوی کجاست و این خودرو چگونه در خارج کشور سر از موزه خودروی پیترسون در آمریکا درآورد. آیا خودروی اهدایی دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی در سال1318، جزو اموال تاریخی کاخ موزه سعدآباد است که 3سال پیش فروخته شده باشد؟ داستان بوگاتی محمدرضا پهلوی چیست که شایعه فروش آن در 3سال اخیر خبرساز شده است؟

بوگاتی شاه کجاست؟  بوگاتی محمدرضا پهلوی فروخته شد؟

 بوگاتی محمدرضا پهلوی کجاست و این خودرو چگونه در خارج کشور سر از موزه خودروی پیترسون در آمریکا درآورد. آیا خودروی اهدایی دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی در سال۱۳۱۸، جزو اموال تاریخی کاخ موزه سعدآباد است که ۳سال پیش فروخته شده باشد؟ داستان بوگاتی محمدرضا پهلوی چیست که شایعه فروش آن در ۳سال اخیر خبرساز شده است؟

 اخیراً شایعه‌ای در فضای مجازی تکرار شده است (این شایعه چند سال پیش هم تکرار شده بود)مبنی بر اینکه خودروی بوگاتی کلاسیک محمدرضا پهلوی پادشاه مخلوع ایران برای جبران کسری بودجه از سوی دولت فروخته شده است.

ایسنا نوشت با بازخوانی تاریخچه و سرگذشت این خودرو که پیشتر نیز بارها منتشر شده است، می‌توان به میزان صحت و سقم این شایعه پی برد.این خودرو که هم‌اکنون در موزه پیترسون آمریکا نگهداری می گردد، در سال ۱۳۱۸ به مناسبت اولین ازدواج محمدرضا پهلوی با که با فوزیه فاروق خواهر پادشاه وقت مصر صورت گرفت، توسط دولت فرانسه اهدا شد.

از آنجا که خانواده های سلطنتی که دارای پارکینگ اختصاصی هستند و گاه نسبت به فروش بعضی از خودروهای سفارشی موجود در پارکینگ خود اقدام می‌کنند، در سال ۱۳۳۸ شمسی نیز خودروی بوگاتی مذکور از پارکینگ شاهنشاهی به شخصی به نام هوشنگ جلیلی  فروخته و از کشور خارج شده است.

این خودرو در دهه ۱۹۶۰ میلادی به همراه پلاک فارسی خود به یک مجموعه دار آمریکایی فروخته شد و از آن زمان در مجموعه خودروهای موزه پیترسون در کالیفرنیا نگهداری می‌شود

به این ترتیب، خودروی مذکور اساساً از روز اول انقلاب اسلامی تاکنون در زمره اموال سعدآباد یا نیاوران نبوده است.

 بوگاتی محمدرضا پهلوی کجاست و این خودرو چگونه در خارج کشور سر از موزه خودروی پیترسون در آمریکا درآورد. آیا خودروی اهدایی دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی در سال۱۳۱۸، جزو اموال تاریخی کاخ موزه سعدآباد است که ۳سال پیش فروخته شده باشد؟ داستان بوگاتی محمدرضا پهلوی چیست که شایعه فروش آن در ۳سال اخیر خبرساز شده است؟

روزنامه همشهری در خرداد ۱۳۹۹ ماجرای بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی را پیگیری کرده و در مکاتبه با موزه خودروی پیترسون در آمریکا به کنکاش درباره این خودروی تاریخی  پرداخت. خودروی پهلوی‌ها‌ اگر در ایران مانده بود می‌توانست گران‌ترین خودروی تاریخی کشور باشد.

بوگاتی شاه جزو اموال دولت نبود

 بوگاتی پهلوی دوم نه جزو اموال دولت بوده، نه در ردیف اموال در اختیار وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری قرار داشت که ۳ سال پیش فروخته شده باشد. ضمن آنکه اگر هم این خودرو جزو اموال دولت یا مجموعه وزارت میراث فرهنگی و موزه‌ها بود، براساس قانون امکان فروش آن وجود نداشت که حالا شایعه فروش این خودرو در ۳سال اخیر را مطرح می‌کنند.

موزه خودروی پیترسون در آمریکا که اکنون بوگاتی مدل۱۹۳۹ محمدرضا شاه پهلوی را با پلاک ایران به‌نمایش گذاشته است،  این خودرو سال۱۹۵۹ مصادف با سال۱۳۳۸ شمسی به مبلغ ۲۷۵دلار آمریکا از پارکینگ شاهنشاهی به شخصی به‌نام هوشنگ جلیلی فروخته شده است. نرخ دلار در سال۱۳۳۸ ۸تومان بود. بنابراین هوشنگ جلیلی توانست بوگاتی اهدایی توسط دولت فرانسه به شاه وقت ایران را با پرداخت ۲۲۰۰تومان خریداری کند. موزه خودروی پیترسون در آمریکا البته  اعلام کرده است که نمی‌تواند جزئیات معامله خرید خودرو و مبلغی که برای آن پرداخت شده است را  اعلام کند

براساس آنچه موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا به اعلام کرده است، تعداد کمی از خانواده‌های سلطنتی در جهان دارای پارکینگ‌های اختصاصی هستند که تقریبا تمامی وسایل نقلیه‌ای که به مرور زمان برای آنها ساخته شده است را در آن نگهداری می‌کنند. اما اکثر دولت‌ها گاهگاه خودروهای موجود در پارکینگ‌ها را می‌فروشند و در مورد بوگاتی محمدرضا پهلوی نیز همین اتفاق افتاد.

پهلوی‌ها بوگاتی را فروختند

براساس آنچه موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا به اعلام کرده است، خودروی اهدا شده به محمدرضا شاه توسط دولت فرانسه یکی از ۴خودروی اختصاصی بوگاتی ساخته شده را با هدف تحکیم روابط سیاسی خود با ایران به پهلوی دوم و به بهانه تبریک ازدواج نخست او با فوزیه، خواهر ملک فاروق پادشاه مصر اهدا کرد. آنها این استدلال را داشتند که شاه وقت ایران خودروهای کلاسیک متعددی در اختیار دارد و به همین دلیل یکی از اسپرت‌ترین خودروهای طراحی شده تا آن زمان را به او اهدا کردند و البته که او نیز این خودرو را برای ۲۰سال نگهداری و با آن رانندگی کرد. خودروی بوگاتی اهدا شده از سوی دولت فرانسه به پهلوی دوم در سال۱۳۱۸، در همان سال‌های پیش از انقلاب ایران یا بهتر بگوییم در فاصله سال‌های دهه ۳۰ تا ۴۰ شمسی و یک دهه پیش از انقلاب ایران از کشور خارج شد و اکنون به یکی از آثار تاریخی گران‌قیمت در موزه خودروی پیترسون تبدیل شده که پلاک فارسی خود را نیز همچنان حفظ کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124128

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر