ادعای انگلیس علیه ایران ؛ کامرون به امیرعبداللهیان درباره حملات در دریای سرخ چه گفت؟

وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون از گفت‌وگو با همتای ایرانی‌ درباره وقایع اخیر در دریای سرخ خبر داد و بار دیگر خود را به جای متهم در جایگاه مدعی قرار داد.

 ادعای انگلیس علیه ایران ؛ کامرون به امیرعبداللهیان درباره حملات در دریای سرخ چه گفت؟

وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون از گفت‌وگو با همتای ایرانی‌ درباره وقایع اخیر در دریای سرخ خبر داد و بار دیگر خود را به جای متهم در جایگاه مدعی قرار داد.

به گزارش عرشه آنلاین، وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون امروز یکشنبه در پیامی در ایکس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان خبر داد.

وی در ادامه حمایت از تل‌آویو و جنایات این رژیم در غزه مدعی شد «حملات در دریای سرخ جان بی‌گناهان و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند» و افزود «به صراحت اعلام کردم ایران با توجه به حمایت طولانی از حوثی‌ها (انصارالله یمن) در جلوگیری از این حملات مسؤولیت برعهده دارد».

کامرون اخیراً هم در مصاحبه با روزنامه تلگراف ایران را به انجام «فعالیت‌های مخرب» در بریتانیا و منطقه غرب آسیا متهم کرده بود؛ ادعایی که واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی را در پی داشت. کنعانی گفت: اتهامات و ادعاهای غیرقابل قبول وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعاهای آمریکا بی‌پایه و اساس و تکراری و نخ‌نما و مردود و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی افزود: انگلیس در مورد تحولات جاری در غزه کشور دارای مسؤولیت حقوقی و بین‌المللی است. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها و طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

پیش از این نیز نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت ادعا کرده بود ایران از طریق «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و حمایت از گروه‌های نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی» تهدیدی علیه منطقه به‌شمار می‌رود.

روابط عمومی وزارت خارجه نیز در خبری نوشت: در تماس تلفنی دیوید کامرون وزیر امور خارجه جدید انگلیس با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در روز یکشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۲، آخرین تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو، ابراز امیدواری کرد که انگلیس با اتخاذ رویکرد واقع بینانه و سازنده در قبال تحولات منطقه و روابط دوجانبه، به بهبود فضای مناسبات کمک کند‌.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ریشه بحران فلسطین نه به وقایع ۷ اکتبر، بلکه به ۷۵ سال اشغالگری رژیم اسرائیل، تجاوز مستمر آن به حقوق اساسی فلسطینیان، ارتکاب جنایات جنگی در فلسطین و نسل کشی این ملت مظلوم باز می گردد که البته نقش انگلیسی در این مسائل روشن است.

 

امیرعبداللهیان با محکوم کردن سکوت برخی دولت های غربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه فلسطین طی۸۰ روز گذشته که به شهادت بیش از ۲۱ هزار غیر نظامی در غزه منجر شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حماس را یک نهضت آزادی بخش علیه اشغالگری و‌ آپارتاید می داند؛ همانطور که در مورد آفریقای جنوبی سالها چنین جنبشی علیه آپارتاید وجود داشت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با تقبیح به کارگیری معیارهای دوگانه توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی در قبال غزه و اوکراین گفت: نمی شود به رژیم اسرائیل اجازه داد که در غزه مرتکب قتل عام زنان و کودکان و‌نسل کشی شود و منطقه را به آتش بکشد، اما توقف یک کشتی صهیونیستی در دریای سرخ را به مخاطره انداختن امنیت این آبراه اقتصادی قلمداد کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: طبعاً پاسخ به هرگونه ماجراجویی و تجاوزات رژیم اسرائیل قوی و پشیمان کننده خواهد بود.

 

وزیر امور خارجه انگلیس در این گفتگوی تلفنی ضمن اشاره به مواضع کشورش در خصوص تحولات فلسطین و دریای سرخ، خواستار تلاش کشورمان برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و امنیت دریانوردی شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120421

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر