انتقاد تند رسانه شورای عالی امنیت ملی از تنش آفرینی اینترنشنال، من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی

نورنیوز ، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی نوشت: تعلیم زیرکانه خشونت و تشدید فضای تند و هیجانی کار اینترنشنال، من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی است.

انتقاد تند رسانه شورای عالی امنیت ملی از تنش آفرینی اینترنشنال، من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی

نورنیوز ، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی نوشت: تعلیم زیرکانه خشونت و تشدید فضای تند و هیجانی کار اینترنشنال، من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی است.

رسانه شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور نوشت:خطرناک‌ترین لغزش‌گاهی که یک رسانه را از نهادی آگاهی‌بخش به بنگاهی ذهنیت‌ساز و توهم‌آفرین تبدیل می‌کند اشتباه گرفتن «دروازه‌بانی خبر» با «سوزن‌بانی اطلاعات» است.

اگر دروازه‌بانی خبر، گزینش حرفه‌ای و هوشمندانه اخبار با هدف تأمین بهداشت خبر و کاستن از اغتشاش ذهنی مخاطب باشد، سوزن‌بانی اطلاعات، ایجاد یک سپهر ادراکی جدید است که الزاما تعهدی به واقعیت‌های موجود ندارد و می‌خواهد با دست‌کاری در صورت‌های برآمده از امر واقع، انگاره‌های جدیدی بسازد یا به انگاره‌های موجود جهت بدهد.

سه رسانه ایران اینترنشنال، من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی. با وجود اولویت‌ها و رویکردها و اهداف خاص و متمایزی که هر کدامشان دارند انگار به شیوه‌نامه‌ای مشترک در پرداختن به موضوع سال‌گرد اتفاقات پاییز سال گذشته ملتزم هستند.

این تلویزیون‌ها از ۲۵ شهریور چنان سخن می‌گویند که مخاطب را با ادبیاتی آخرالزمانی در فضای لحظه خطیر و فیصله‌بخش قرار می‌دهند، گویی اتفاقی قطعی و غیرقابل اجتناب در راه است و هر روز به این لحظه ویژه نزدیک‌تر می‌شویم.

این رسانه‌ها از مدت‌ها پیش، همه چیز ایران را به یک قصه و یک موضوع واحد فروکاسته‌اند تا از این طریق معادله‌ای بسازند که در این معادله، ایران و مسائلش مساوی باشد با یک مسئله: ۲۵ شهریور.

خواهرخوانده‌های سه‌گانه، رستاخیز فرضی ۲۵ شهریور را هر روز به زبان‌ها، تصویرها و تکنیک‌های متفاوت بازنمایی می‌کنند تا «تکرار» کار خودش را بکند و در ذهن مخاطب، جایی برای اندیشیدن به چیز دیگر نگذارد.

تعلیم زیرکانه خشونت و تشدید فضای تند و هیجانی، کاری است که این رسانه‌ها از «زبان دیگران» انجام می‌دهند. این اقدام کثیف هرچه باشد رفتاری رسانه‌ای نیست و مصداق بارز سوگیری افراطی یک رسانه به شمار می‌آید.

مخاطبی که سواد رسانه‌ای ندارد، تحت تاثیر تکنیکهای روانشناسانه رسانه‌های فارسی‌زبان معاند، مسلّم می‌پندارد که به‌زودی شاهد وقوع لحظه‌ای خطیر و آخرالزمانی در صحنه سیاسی ایران خواهد بود و در این شکی نیست!

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105781

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر