جزییات رصد لحظه‌ای جنگنده‌های اف 35 آمریکا در اطراف کشور توسط پدافند هوایی ارتش

امیر سرتیپ دوم ستاد رضا خواجه معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش گفت پروازهای فرامنطقه‌ای و جنگنده‌های F-۳۵ در اطراف کشور لحظه ای توسط پدافند هوایی ارتش رصد می شود

جزییات رصد لحظه‌ای جنگنده‌های اف 35 آمریکا در اطراف کشور توسط پدافند هوایی ارتش

 روی پرنده‌های بدون سرنشین رادار نصب می‌شود

امیر سرتیپ دوم ستاد رضا خواجه معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش گفت پروازهای فرامنطقه‌ای  و جنگنده‌های F-۳۵ در اطراف کشور لحظه ای توسط پدافند هوایی ارتش   رصد می شود 

خلاصه این گفتوگو بدین شرح است 

رصد لحظه‌ای جنگنده‌های F-۳۵ توسط پدافند هوایی ارتش

طی چند وقت اخیر چند فروند از این هواپیما‌ها در حال پرواز بر فراز خلیج فارس بودند که این هواپیماها از لحظه برخاستن به طور کامل توسط رادارهای ما رصد می‌شدند به گونه‌ای که رفتار این هواپیما‌ها به صورت لحظه‌ای توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی ارزیابی شد.

همه پروازهای نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان قطعاً توسط رادارهای ما به ویژه رادارهای مستقر در حاشیه جنوبی کشور به طور کامل رصد و پایش شده و در صورت لزوم علیه آن‌ها اقدام تاکتیکی مناسب انجام می‌شود.

نیروی پدافند هوایی در راستای انجام ماموریت محوله به هیچ پرنده‌ای اجازه ورود غیر مجاز به فضای کشور جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داد و کلیه تحرکات پروازی به صورت ۲۴ ساعته تحت مراقبت و نظارت سامانه‌های گسترش یافته پدافندهوایی قرار دارد.

 نیروی پدافند هوایی با بهره‌گیری از انواع سامانه‌های مختلف پدافندی در صورت لزوم اقدام تاکتیکی مناسب را تحت نظارت شبکه یکپارچه پدافند هوایی علیه هرگونه تهدید از جمله F-۳۵ انجام می‌دهد.

قطعاً اقدام ما علیه هرگونه تهدید اقدامی قاطع، سخت و پشیمان‌کننده خواهد بود.

رصد پهپادهای آمریکایی

رادار ماورای افق (OTH) از زمره دستاوردهای حوزه فناوری نوین راداری است که در این حوزه معدود کشورهایی در سطح جهان به آن دست یافته و از آن استفاده می‌کنند.رادار مذکور در چرخه عملیات پدافند هوایی با همکاری مشترک مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور و نیروی پدافند هوایی ارتش در مراحل نهایی خود قرار دارد. در آتیه نزدیک از ظرفیت کامل این دستاورد عظیم بومی رونمایی خواهد شد.

یکی از عمده دلایل استفاده از رادار مذکور در چرخه پدافند هوایی رسیدن به یک اصل پدافند هوایی یعنی کشف در عمق و حداکثر برد سامانه‌های راداری علیه تهدیدات هوایی است که این موضوع در خصوص رادار ماورای افق (OTH) کشف طیف اهداف هوایی از پهپاد تا موشک‌های بالستیک بصورت ۲۴ ساعته برای جمهوری اسلامی ایران تا برد بسیار بالا را محقق می‌کند.

سایت‌های شنود ما در سراسر مرزهای کشور عزیزمان گسترش یافته‌اند و صدها کیلومتر خارج از مرزها را پوشش می‌دهند و تمامی پروازهای فرامنطقه‌ای در اطراف کشور را به محض انجام کوچک‌ترین فعالیت رصد می‌کنند. به این نحو که هنگام خزش پرنده‌های مختلف از روی باند پرواز، سامانه‌های ما این تحرکات را دریافت کرده و بلافاصله به شبکه یکپارچه پدافند هوایی جهت هر گونه تصمیم‌گیری و اقدام تاکتیکی مناسب اطلاع رسانی می‌شود.

رضا خواجه معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش

شبکه‌مند بودن پدافند هوایی جایی ظهور و بروز دارد که از لحظه کشف تا لحظه تصمیم‌گیری و اقدام برای یک هدف به صورت کاملا هوشمند انجام می‌گردد.

سامانه مجید، سامانه‌ای بومی است که معماری ساخت آن کاملاً برگرفته از نیاز عملیاتی و بدون الگو برداری از هرگونه سامانه خارجی است که این موضوع می‌تواند نقطه عطفی در مجموعه دفاعی کشور محسوب شود.

از ویژگی‌های بارز این سامانه موشکی ارتفاع کم قابلیت درگیری علیه اهداف با سطح مقطع راداری پایین است که این موضوع به صورت عملی علاوه بر تست‌های میدانی در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با موفقیت انجام گرفت. با توجه به قابلیت‌های اشاره شده در سامانه مذکور نیروی پدافند هوایی در آستانه تحویل‌گیری تعداد کافی از این نوع سامانه قرار دارد.

در کنار تعداد قابل توجهی از سامانه‌های عملیاتی موجود که به آن اشاره شده، در آینده نزدیک نیز سامانه‌های پدافند هوایی جدیدی در زمان لازم و مقتضی معرفی و به سازمان رزم نیرو الحاق می‌شود.

مقابله با تهدیدات در ارتفاع بالا، متوسط و پایین نیازمند سامانه‌های خاص خود است. لذا؛ با بکارگیری اصول پدافند هوایی، یکپارچگی و هم‌افزایی بین سامانه‌های مختلف ماموریت محوله که همان مقابله با هر گونه تهدید هوایی است را انجام می‌دهیم. ممکن است تهدید ما ریزپرنده یا پهپاد باشد و لازم نباشد یک موشک گران‌قیمت به سوی آن شلیک کنیم. به همین دلیل، ما در لایه‌های پایین‌تر و با موشک‌های ارزان قیمت‌تر و کوچک‌تر با تهدیدات مقابله می‌کنیم.

در حوزه مقابله با هواپیما‌ها نیز به همین صورت اقدام می‌شود. ممکن است بخواهیم علیه یک هواپیما دو فروند موشک شلیک کنیم و علیه یک هواپیمای دیگر یک فروند. این موارد بخشی از اقدامات تاکتیکی هستند که در مراکز فرماندهی و کنترل تصمیم‌گیری می‌شود.

الحاق سامانه‌های جدید نتیجه این راهبرد است که ما باید تحرک و چابکی خود را افزایش دهیم. تحرک و سرعت بالا برای ما بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، ما به دنبال استفاده از سامانه‌های با تحرک بالا و چابک هستیم.

در حوزه سامانه‌های راداری نیز به همین گونه عمل می‌کنیم، شاید در یک نقطه و یا مکان به یک رادار با برد ۵۰۰ کیلومتریا بیشتر نیاز داشته باشیم و در نقطه دیگر به راداری با برد ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر، در این راستا هم متناسب با نیاز رادار مخصوص خودش را استفاده می‌کنیم.

برای مقابله با ریزپرنده ابزارها و روش‌های مختلفی موجود است که مبنای اکثر آن‌ها کشف ریزپرنده خواهد بود و در این خصوص یک سامانه راداری نقش قابل توجهی را ایفا می‌کند.

 

از آن جایی که نیروی پدافند هوایی به عنوان یکی از قطب‌های سازنده رادار محسوب می‌شود. لذا ساخت رادارهایی با توانمندی کشف ریزپرنده از ابتدای ظهور و بروز تهدیدات مذکور در دستور کار نیرو بوده و در حال حاضر نیز از این سامانه‌ها به منظور کشف ریزپرنده در مجموعه نیروی پدافند هوایی استفاده می‌شود.

به عنوان نمونه، سامانه راداری کاشف یکی از محصولات راداری است که برای کشف اهداف ریزپرنده استفاده می‌شود.

مقابله با اهداف ریزپرنده با روش‌ها و تجهیزات مختلفی انجام می‌شود. از جمله روش‌های متداول مقابله گرم علیه ریزپرنده است که در این خصوص سامانه‌های لیزری نقش قابل توجهی را در کنار سایر سامانه‌ها به خود اختصاص داده است.

 چندین پایگاه پهپادی متعلق به نیروی پدافند هوایی با ماموریت‌های تعریف شده پدافندی در سراسر کشور مستقر و در مدار عملیاتی قرار دارند.

از مزایای به کارگیری رادار پرنده قابلیت تحرک و جایجایی پلتفرم راداری نسبت به رادارهای زمینی و همچنین حذف موانع زمینی برای اهداف ارتفاع پایین توسط رادار پرنده خواهد بود که این مهم در مناطق دارای عارضه و کوهستانی بسیار حائز اهمیت است. ضمناً بهره‌گیری از ظرفیت‌های پهپادی توسط نیرو در سایر حوزه‌ها مورد استفاده و در دست مطالعه و تحقیق است.

آنچه در مباحث رادار گریزی بسیار اهمیت دارد، کاهش سطح مقطع راداری پرنده‌ها با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف فنی در طراحی و ساخت آن‌ها بوده است که این مقوله برای پهپاد‌های ما به صورت جدی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود.

 شاید در سال‌های گذشته کمتر کسی انتظار شنیدن دستیابی نیروی پدافند هوایی به سامانه‌های موشکی با برد بالای ۵۰ کیلومتر را داشت.

در صورتی که به حول و قوه الهی، تلاش و مجاهدت دانشمندان و کارشناسان در عرصه دفاعی کشور، راهبری‌ها و تدابیر ارزنده فرمانده معظم کل قوا درخصوص خودباوری و عدم وابستگی به خارج و سایر عوامل منجر شد، تامین نیازمندی مجموعه دفاعی کشور با بهره‌گیری از توان و ظرفیت داخلی به گونه‌ای رقم بخورد که در این عرصه هر روز شاهد پیشرفت و ارتقای قابل توجهی در حوزه سامانه‌های پدافند هوایی به ویژه ارتقاء برد که از تکالیف سلسله مراتب فرماندهی برای نیروی پدافند هوایی بوده، باشیم.

نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه پیشرفت‌های حوزه پدافند هوایی کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران با ارتقای سامانه باور ۳۷۳ و کسب رکورد انهدام هدف در برد بالای ۳۰۰ کیلومتری به موفقیت چشمگیری در مقایسه با سایر کشور‌های صاحب نام در این حوزه دست یافت.

برابر منطق و روند های جاری ادامه موفقیت در حوزه سیستم سلاح معمولا بر مبنای یک سامانه اصلی استوار بوده و ارتقاء‌های بعدی نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود انجام می‌گیرد که استفاده از ظرفیت‌های موجود در حجم و ابعاد مختلف خواهد بود. لذا؛ در خصوص ارتقای برد سامانه‌های درگیری در مجموعه نیروی پدافند هوایی به ۴۰۰ کیلومتر قطعاً از دستاوردها و ظرفیت‌های موجود در سامانه باور ۳۷۳ در قالب‌های مختلف استفاده خواهد شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104267

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر