نظر کنعانی درباره حضور آمریکا در منطقه / منتظر اجرای توافق کامل ایران و عراق هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاریخ حضور آمریکا در منطقه نشان داده که این حضور همواره باعث بی ثباتی است.

نظر کنعانی درباره حضور آمریکا در منطقه / منتظر اجرای توافق کامل ایران و عراق هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاریخ حضور آمریکا در منطقه نشان داده که این حضور همواره باعث بی ثباتی است.

به گزارش عرشه آنلاین، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها گفت: تروریست های مسلح در خاک کردستان به اردوگاه‌هایی که دولت عراق تعیین کرده منتقل می شوند.

ناصر کنعانی در نشست خبری، اظهار داشت: به عنوان دستگاه دیپلماسی و یکی از ارکان دولت در نمایشگاه روایت خدمت حضور داریم.

وی ادامه داد: نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت و در سالروز شهادت شهید والا مقام شهید رجایی و یار باوفای او شهید باهنر است. هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان را گرامی می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: همه دولت‌ها همواره تلاششان این بود که مشی این دو شهید بزرگوار را سرلوحه کار قرار دهند. لازم می‌دانیم مشی شهیدان والامقام را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی افزود: امروز در تقویم ملی ایران روز مبارزه با تروریسم است. ملت ایران هم در مبارزه علیه تروریسم در خط مقدم قرار دارد و از بزرگترین قربانیان تروریسم به شمار می‌رود.

کنعانی در مورد تحرکات نظامی اخیر آمریکا در سوریه و عراق، گفت: در مورد تحرکات آمریکا در منطقه موضع ما روشن است. حضور نظامیان آمریکا در خاک سوریه غیر قانونی است و عامل استمرار بی ثباتی است.

وی ادامه داد: تاریخ حضور آمریکا در منطقه نشان داده که این حضور همواره باعث بی ثباتی است.

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که بر اساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری بر اساس تفاهم و توافق اولاً گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند.

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفتگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

وی افزود: روابط ایران و عراق روابط کاملاً دوستانه و مبتنی بر حست همسایگی است.

وی با بیان اینکه منتظر اجرای توافق کامل ایران و عراق هستیم، گفت: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و بعد از پایان این موعد ایران در صورت عدم اجرای توافق به چارچوب تأمین امنیت خود عمل خواهد کرد.

کنعانی در مورد تقدیر رئیس جمهور از وزارت امورخارجه گفت: خوشحالیم که عملکرد دستگاه دیپلماسی بعنوان یکی از ارکان دولت در طول دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی و ارزیابی عملکرد در دولت قرار گرفته و در چارچوب ارزیابی دستگاهی مورد تشویق قرار گرفته است. لازم می‌دانم از این تریبون از حسن انتخاب آقای رئیسی و نهادهای نظارتی تشکر کنم.

وی عنوان کرد: در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار مشترک عمل می‌کنیم و شخص آقای وزیر و بدنه وزارتخانه در نتیجه حاصله دخیل بودند. ما در دستگاه دیپلماسی مسؤول اجرای سیاست و روابط خارجی مکمل با همه دستگاه‌ها پایبندیم. امیدواریم این عملکرد مورد رضایت خداوند، مقام معظم رهبری و مردم قرار گیرد.

وی در مورد اقدامات جدید در مناسبات ایران و لیبی گفت: موضوع سرنوشت امام موسی صدر موضوع مهم ایران است. خدمات ایشان به مقاومت و مردم لبنان و ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است. تعیین سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه ایران و لبنان است. در این‌باره توافقی میان لبنان و لیبی وجود دارد و انتظار این است که دولت لبنان و طرف لیبیایی اهتمام ویژه داشته باشد تا سرنوشت امام موسی صدر روشن شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافق ایران و عربستان در مورد بازی‌های فوتبال، افزود: این موضوع همکاری‌های ورزشی میان ایران و عربستان موضوع مهمی است. در چارچوب روند جدیدی که در مناسبات میان دو کشور رخ داده انتظار است که رخدادهای ورزشی دو کشور همگام با روند خوب مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دو کشور پیش رود.

وی گفت: در گفتگوی وزرای دو کشور گفتگوهای خوبی در زمینه ورزشی صورت گرفته است. برگزاری بازی‌های تیم‌های دو کشور از جمله مسابقات فوتبال در زمین کشور ثالث تصمیم فدراسیون آسیا در زمانی رخ داده بود که شاهد انقطاع در روابط سیاسی ایران و عربستان بودیم.

کنعانی تصریح کرد: در گفتگوهای ریاض این موضوع مطرح شد و مورد استقبال طرف عربستانی قرار گرفت. وزیرخارجه در این‌باره با همتای خود تبادل پیام داشتند و اساس اجرای مصوبه قبلی دیگر موضوعیت ندارد. طرف عربستانی هم نگاه مشترک داشت. میان مقامات ورزشی ایران و عربستان ارتباطات خوبی برقرار شده است‌.

کنعانی در مورد توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق، گفت: روابط ما با اقلیم کردستان عراق روابط سازنده‌ای است و همواره برقرار است. موضوع اخیری که اشاره کردم اتفاقاً در چارچوب وجود مناسبات حسنه انجام شده است. بنابراین روابط ما روابطی سازنده در زمینه‌های مختلف است. زمانی برای سفر وزیرخارجه به اقلیم کردستان عراق تعیین نشده است اما می‌تواند در بازه زمانی آینده چنین سفری صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران گفت: براساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل این تفاهم هستیم. در ارتباط با صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌ها صادرات انجام می‌شود. ما خوشبختانه در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها صادرات نفت ما با قدرت ادامه دارد و در این زمینه با جدیت احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این کار را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اخیراً شاهد توقیف محموله ایران از سوی آمریکا بودیم که اقدامی غیرسازنده است. آمریکا از یک طرف تاکید بر گفتگوی مستقیم با ایران است و از طرفی شاهد انجام برخی از تحریم‌های جدید (توقیف محموله نفتی) هستیم لذا این اقدامات برای ایران سازگار نیست. در این‌باره حافظ منافع ایران (سفیر سوئیس در ایران) را احضار کردیم و مخالفت خود را اعلام کردیم.

کنعانی گفت: در اینباره ایران نگاه به عملکرد دولت آمریکا می‌کند و به مواضع سیاسی آنها توجهی نخواهد کرد. / مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103544

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر