باقری کنی: ایران دیگر پول بلوکه شده‌ای ندارد/خواسته آمریکا مذاکره پس از احیاى برجام بود

معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد پول بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، اظهار کرد: غیر از کره‌جنوبی، بخشی از پول‌مان در عراق نیز دچار مشکل است.

باقری کنی: ایران دیگر پول بلوکه شده‌ای ندارد/خواسته آمریکا مذاکره پس از احیاى برجام بود

 معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد پول بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، اظهار کرد: غیر از کره‌جنوبی، بخشی از پول‌مان در عراق نیز دچار مشکل است.

، علی باقری در سخنانی با بیان این که سیاست همسایگی دولت سیزدهم بر سه موضوع سیاسی، امنیتی و اقتصادی پایدار است، گفت: سیاست همسایگی دولت سیزدهم مبتنی بر بازی برد _برد تعریف شده و این باعث شده که این سیاست موفق باشد.

علی باقری با بیان این که مناسبات دو جانبه ایران، روند خوبی را طی می‌کند، گفت: سفرای دو کشور در آینده نزدیک در تهران و ریاض مستقر می‌شوند و شاید طی دو هفته آینده، این اتفاق بیفتد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در سطح وزیران امور خارجه در شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

باقری با بیان این که ما در حال حاضر با کشورهای همسایه،منطقه‌ای و پیرامونی خود تعامل جدی ، موثر و هدفمند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سیاسی داریم و ایران با ابتکارات دیپلماتیک خود شرایطی ایجاد کرد که در عرصه آزادسازی پول‌ها و تعاملات منطقه‌ای اهداف زیادی خواهانه آمریکا در این عرصه‌ها محقق نشود.

باقری همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد من معتقدم که سیاست خارجی یک مسئله ملی است و سیاست خارجی کشور نباید وارد بازی‌های سیاسی داخلی شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در عرصه‌های فنی و سیاسی ادامه دارد، گفت: در این مدت بعد از اعتراضات و اسفندماه ماه سال گذشته مذاکرات مختلفی با طرف‌های مقابل داشته‌ایم. این مذاکرات در برخی از کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه با طرف‌های اروپایی برگزار شده است. مذاکراتی را نیز با طرف‌های چینی و روسی داشته‌ایم. حدود ۱۰ روز پیش معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران آمد من نیز هفته جاری به پکن سفر می کنم .

وی ادامه داد: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز تاریخ‌هایی را برای مذاکره با طرف‌های مختلف تعیین کرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روند سیاسی و فنی مذاکرات ادامه دارد و در داخل کشور نیز با دستگاه‌های مختلف مرتبط جلساتی را داریم،گفت: امیدواریم با توجه به اینکه روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران شدت گرفته است، روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز به صورت جدی تری دنبال شود

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه گفتگوی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران پول بلوکه شده دیگری در دیگر کشورها دارد، اظهار کرد: غیر از کره‌جنوبی، بخشی از پول‌مان در عراق نیز دچار مشکل است.

آزادسازی پول‌های ایران در عراق شروع شده است

وی در این ارتباط توضیح داد: پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم که به جهت مبادلاتی که داریم، پول‌ها را مصرف نمی‌کنیم و این به خواست خودمان بوده است و از سود آنها استفاده می‌کنیم و یا اینکه از آنها برای خرید استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: در تفاهمی که با طرف آمریکایی در مورد پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی داشتیم، موضوع پول‌های ایران در عراق نیز مطرح شد که آزادسازی آنها شروع شده است.

باقری افزود : از حدود سه هفته گذشته نزدیک به ۷ برابر کل پولی که سال گذشته از پول مان در عراق استفاده کردیم ، توانستیم پول آزاد کنیم و در روند فعالیت‌های اقتصادی از آن استفاده می‌کنیم .مسیر در این زمینه هموار است و البته انتظار داریم که روند آزادسازی سرعت بیشتری پیدا کند

خلاصه حرفهای باقری درباره برحام

 باقرى : خواسته آمریکا مذاکره پس از احیاى برجام بود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه 

.امریکایی‌ها و غربی‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از خواسته‌هایشان این بود که بندی گنجانده شود که مذاکرات آتی بعد از احیای برجام شکل بگیرد.

منطق ما در این زمینه روشن بود و ما می‌گفتیم خودمان با  کشورهای منطقه گفتگو می‌کنیم./ایسنا

طرف آمریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌های مد نظر آزاد شوند. 

آمریکایی‌ها پول‌های ما را گروگان خواسته ای دیگر کرده بودند. 

به آمریکایی‌ها گفتیم زندانی را در مقابل زندانی مبادله می‌کنیم نه پول!

وقتی بحران اوکراین به وجود آمد طرف مقابل از نهایی‌سازی توافق اجتناب کرد. 

از اسفند ۱۴۰۰ که مذاکرات متوقف شد ما موضوع را پیگیری کردیم و رها نکردیم. 

نیاز بود که توافق گذشته بازنگری شود و بر همین اساس مذاکرات غیر مستقیم بین دو طرف شکل گرفت. 

اغتشاشات سال گذشته آمریکایی‌ها را به دلیل اشتباه محاسباتیشان از مسیر منحرف کرد اما به سرعت بازگشتند. 

آمریکایی‌ها مجبور شدند در این دوره زمانی نسبت به آزادسازی پول‌های ایران اقدام کنند. 

آمریکایی‌ها مجبور شدند از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کنند و پیش از توافق رفع تحریم‌ها نسبت به آزادی پول‌های ایران اقدام کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103050

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر