پیش‌بینی بحث‌برانگیز «کیهان» از چند ماه آینده ایران

روزنامه کیهان در مطلبی از وقوع دور جدید اعتراضات در ماه‌های آینده به علت معیشتی خبر داد.

پیش‌بینی بحث‌برانگیز «کیهان» از چند ماه آینده ایران

روزنامه کیهان در مطلبی از وقوع دور جدید اعتراضات در ماه‌های آینده به علت معیشتی خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین، روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: افزون بر تضعیف‌شدن اقتدار حاکمیت در این مدت، یک عنصر بسیار مهم و تعیین‌کنندۀ دیگر نیز وجود دارد که چالش‌ساز است و آن «وضع معیشتی مردم» است. «نه به حجاب اجباری»، اجماع‌ساز نبود و نتوانست بیش از دویست هزار نفر را به خیابان‌ها سوق بدهد، اما «نه به فقر» چنین ظرفیتی دارد و اگر جریان اغتشاش، زیرک باشد از این «زمینۀ پیش‌برنده» بهره خواهد گرفت و خلأهای اجتماعی‌اش را در زمینۀ فرهنگ و سبک زندگی، با تکیه بر اقتصاد جبران خواهد کرد.

باید نگران واکنش اجتماعی بود

اکنون اقتصاد، به «چشم اسفندیارِ نظام» تبدیل شده است و بزرگ‌ترین تهدید از این ناحیه است. زندگی معیشتیِ روزمره، «زبان نظام» را دچار لکنت و کُندی کرده است و چون وضع معیشتی در سالیان اخیر، روند نزولی داشته و تورم به اوج رسیده، باید نگران واکنش اجتماعی بود.

آنچه که در ماه‌های آینده می‌تواند بسیج اجتماعی ایجاد کند، حادثه‌ای همچون فوت مهسا امینی نیست، بلکه این‌چنین حادثه‌ای می‌تواند فقط «نقطۀ آغاز» برای حضور دوبارۀ جریان اغتشاش و آن‌گاه همراهی بخشی از مردم با آنها باشد. در واقع، «دو انگیزۀ متفاوت» در کنار یکدیگر می‌نشینند و یک شبه ‌جنبش اجتماعی را صورت‌بندی می‌کنند. سیاست حداقلی در این باره، بازگرداندن ثبات به معیشت مردم و سیاست متوسط، گشایش‌های اقتصادیِ موردی است. / کیهان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102741

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر