موشک‌های مافوق صوت فتاح به تولید انبوه می رسد | دستیابی ایران به موتورهای «رم جت» موشک کروز

به‌موجب نوع عملکرد خاص موتورهای رم‌جت،‌ در صورت به‌کارگیری آن در موشک‌های کروز،‌ این موشک‌ها به سرعت مافوق‌صوت بین دو تا 5 برابر سرعت صوت دست پیدا می‌کنند که همین امر مقابله با آنها توسط سامانه‌های پدافندی را بسیار مشکل می‌کند.

 موشک‌های مافوق صوت فتاح به تولید انبوه می رسد  | دستیابی ایران به موتورهای «رم جت»  موشک کروز

موشک‌های مافوق صوت فتاح به تولید انبوه می  رسد؟ ایران توانسته به  موتورهای «رم جت»    موشک‌کروز سوپر سونیک دست یابد . متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی  موشک کروز سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم اکنون در مرحله تست‌ قرار دارد.متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا مافوق صوت دست یافته‌اند.

چندی پیش، موشک هایپرسونیک فتاح»، با برد 1400 کیلومتر رونمایی شد. توانایی اجرای مانور داخل و خارج جو و سرعت بیش از ۱۴ ماخ (حدود ۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت)، از قابلیت‌های موشک هایپرسونیک است .ورژن بعدی موشک هایپرسونیک، ۲ هزار کیلومتری است. این موشک هایپرسونیک، تاکنون فقط در روسیه، چین، آمریکا و کره شمالی رونمایی شده است.

طی چند ماه گذشته، تهران یکی پس از دیگری از موشک‌های دوربرد رونمایی کرده است که به نظر می‌رسد پیامی به دشمنانش باشد

ایران اعلام کرد که صاحب توانایی ساخت موتور برای فناوری موشک های مافوق صوت شده است.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، این اعلامیه آخرین مورد از زنجیره پیشرفت‌هایی بود که تهران علی‌رغم انتقادات غرب و در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای، بدان دست یافته است.

وزیر دفاع گفته که کشور موتورهای «رم جت» را توسعه داده است که جزء کلیدی موشک های کروز مافوق صوت است.

موتورهای رم جت

 

به گفته سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزارت دفاع جمهوری اسلامی اکنون قادر به تولید انبوه موتوری است که می‌تواند سرعت موشک کروز را تا پنج برابر سرعت صدای آن افزایش دهد.

به گفته این فرمانده ایرانی، این توسعه با استفاده از توانمندی‌های داخلی انجام شد و این کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دانش تولید موشک‌های مافوق صوت را به دست آورده و اولین نسخه دست‌ساز خود را با نام «فتاح» معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فناوری موتور «رم جت» اکنون می‌تواند ایران را در مسیر تولید انبوه موشک‌های کروز قرار دهد. تسنیم همچنین تاکید کرد که رهگیری این موشک‌های ایرانی به لطف رم جت‌های بومی «بسیار دشوار» خواهد بود.

این خبر از آن جهت حائز اهمیت است که به‌موجب نوع عملکرد خاص موتورهای رم‌جت،‌ در صورت به‌کارگیری آن در موشک‌های کروز،‌ این موشک‌ها به سرعت مافوق‌صوت بین دو تا 5 برابر سرعت صوت دست پیدا می‌کنند که همین امر مقابله با آنها توسط سامانه‌های پدافندی را بسیار مشکل می‌کند.

موتورهای اسکرمجت

به گزارش تسنیم، موتور رم‌جت که ایده اولیه آن توسط یک مهندس فرانسوی در 1913 داده شد، به‌طور کلی یک محفظه تقریباً خالی است که تعدادی نازل سوخت‌پاش داخل آن قرار گرفته است و به‌طور عمومی به هیچ جزء مکانیکی متحرک دیگری شامل کمپرسور، توربین، شفت و یا فن (در موتورهای توربوفن) احتیاج ندارد، در نتیجه این نوع موتور فرایند ساخت و تولید ساده‌تری دارد، سبک‌تر و کم‌حجم‌تر است و در دوره عمر نیز هزینه‌های پایینی دارد، به‌علاوه با توجه به اینکه پس از محترق شدن ترکیب هوا و سوخت به‌خلاف موتورهای توربین گاز که گاز داغ به توربین برخورد کرده و برای چرخاندن آن، بخشی از انرژی جنبشی خود را از دست می‌دهد، در موتورهای رم‌جت، هیچ بخشی از انرژی جنبشی گاز حاصل از احتراق توسط هیچ جزئی گرفته نمی‌شود زیرا قطعه متحرکی وجود ندارد که به‌واسطه توربین نیاز به چرخاندن آن وجود داشته باشد.

اما این نوع موتورها دارای یک مشکل بزرگ هستند و آن اینکه برای شروع کار خود، نیاز به دریافت انرژی از منبع بیرونی دارند، به‌بیان ساده‌تر، این موتورها باید توسط موتور دیگری به حرکت درآیند و پس از رسیدن به سرعت مشخصی، قابلیت کار خواهند داشت.

مشکل دیگر این موتورها، پیچیدگی‌های خاص دانشی در مرحله توسعه است تا موتوری با عملکرد بهینه حاصل شود. البته راه دیگر، استفاده از سطوح متحرک در ورودی و خروجی این موتورها برای ایجاد کنترل بهتر روی فرایند تولید نیروی پیشران است.

یکی دیگر از چالش‌های توسعه موتورهای رم‌جت، دشواری کنترل فرایند احتراق در آنها نسبت به موتورهای توربینی که از چندین محفظه احتراق بهره می‌برند است، در واقع رم‌جت‌ها تنها از یک محفظه احتراق استفاده می‌کنند که آن هم خود بدنه داخلی موتور است. مشکل دیگر همین‌جا بروز می‌کند و آن هم مسائل مربوط به انتقال حرارت داخل موتور و مواد مقاوم به حرارت است.

تفاوت موتورهای اسکرم‌جت با رم‌جت نیز در رخ دادن فرایند احتراق در سرعت مافوق صوت در این موتورها است در حالی که در موتور رمجت، سرعت هوا به زیر سرعت صوت در داخل موتور کاهش یافته و احتراق در سرعت فروصوت ولی بالاتر از سرعت جریان در محفظه احتراق موتورهای توربین گاز به انجام می‌رسد. همین لزوم کاهش سرعت در موتور رمجت، عامل کاسته شدن از کارایی آن است به‌طوری که در سرعت‌های بالای 5 ماخ، موتورهای رمجت، بازدهی بسیار پایینی دارند زیرا باید سرعت هوا در داخل آن، به یک‌پنجم کاهش یابد. برای بهبود عملکرد در این شرایط، موتورهای اسکرمجت توسعه یافتند.

 

طی چند ماه گذشته، ایران یکی پس از دیگری از موشک‌های دوربرد رونمایی کرده است که به نظر می‌رسد پیامی به دشمنانش باشد. انتقادات بر این برنامه بحث‌برانگیز عمدتا از سوی قدرت های بزرگ، اسرائیل و کشورهای عربی منطقه صورت گرفته است، زیرا آنها برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای امنیت خودشان می‌دانند اما تهران می‌گوید که فعالیت های موشکی‌اش صرفا برای «بازدارندگی» است.

آشتیانی گفت: صنعت دفاعی جمهوری اسلامی متکی به شبکه عظیمی متشکل از 6500 نهاد ایرانی از جمله مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که به طور مداوم در پیشرفت‌های نظامی کشور نقش دارند.

وزیر دفاع در ادامه سخنان خود اعلام کرد که تولید موشک‌های بالستیک ایران با سوخت جامد و همچنین تولید موشک‌های کروز در سال‌های اخیر دو برابر شده است. وی در زمینه سامانه‌های پدافند هوایی موشکی، رشد 45 درصدی را اعلام کرد.

سرتیپ آشتیانی همچنین گفت: تعداد قایق‌های تندرو ایرانی نیز در سال‌های اخیر یک سوم افزایش یافته است. این شناورها در خدمت تفنگداران دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز هستند.

همچنین لازم به ذکر است که ایالات متحده در ماه ژوئیه نیروهای کمکی شامل تفنگداران دریایی، اف-15 و ناوشکن یو اس اس توماس هادنر را به آب فرستاد تا نیروی دریایی ایران را تهدید کند، اما این نیروها گفته‌اند که از این استقرار مرعوب نخواهند شد زیرا «قدرت پیشرو منطقه‌ای» هستند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102372

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر