یولهای ایران در کره جنوبی آب رفت / دلیل کاهش ۷ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار چیست؟

نیویورک تایمز خبری منتشر کرده است که بر اساس آن آمریکا و ایران به توافقی جدید دست پیدا کرده‌اند. آزادسازی حدود 6 میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران آزاد یکی از بندهای این توافق است.

یولهای ایران در کره جنوبی آب رفت / دلیل کاهش ۷ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار چیست؟

نیویورک تایمز خبری منتشر کرده است که بر اساس آن آمریکا و ایران به توافقی جدید دست پیدا کرده‌اند. آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران آزاد یکی از بندهای این توافق است.

پیش از این در چند سال گذشته همواره گفته شده است که  ۷ میلیارد دلار دارایی ایران در کره جنوبی بلوکه شده است دلیل کاهش ۷ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار چیست؟

‎پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، تحریم های اقتصادی ایران مجدداً اعمال شد، این امر منجر به مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ایرانی ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی شد.

طی سال‌های اخیر، به اذعان مقامات دولتی اقدامات متعددی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام شده ولی تا کنون به دلیل برخی کارشکنی‌ها، منابع ارزی ایران در کره جنوبی به حساب بانک‌های ایرانی واریز نشده است.

یک فعال مجازی نوشت وقتی که کره جنوبی پول ایران را بلوکه کرد در نوامبر ۲۰۱۸ هر دلار آمریکا ۱٫۱۲۰ وون کره جنوبی بود. یعنی ۷ میلیارد دلار چونکه به وون نگهداری می‌شد معادل ۷۸۴۰ میلیارد وون شده بود. 

امروز هر دلار ۱٫۳۲۴ وون است مبلغ پول ایران به دلار به ۵٫۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. 

از آنجایی که امکان نگهداری در قطر به دلار برای ایران میسر نیست، بنابرین به یورو تبدیل میشود تا در چرخش بجای خزانه داری آمریکا در آلمان گردش یورو تایید شود و مبلغ آن ۵٫۴ میلیارد یورو میشود. 

البته خرید توسط شرکت های قطری انجام خواهد شد و احتمالا یکبار دیگر به ارز مورد نظر آنها تبدیل گردد. پیشبینی هزینه حدود ۱۵٪ برای عملیات خرید و هزینه های سفارش و تبدیل از مبلغ فوق کاسته میشود و احتمالا در ۴٫۵ میلیارد یورو نهایتا دست ایران را خواهد گرفت. 

رئیس بانک مرکزی: یک میلیارد از اموال ایران در کره جنوبی کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از آزادسازی همه منابع ارزی ایران در کره جنوبی خبر داد و گفت: این منابع بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود.

محمدرضا فرزین در این رشته توئیت نوشت: «به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه بدست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت.

لازم به تاکید است که متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.

وزارت خارجه کره جنوبی: امیدواریم موضوع وجوه مسدود شده ایران به راحتی حل شود

وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از توافق تهران و واشنگتن برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران ابراز امیدواری کرد که موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به راحتی حل شود.

 وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای به اخبار مربوط به آزادی پنج جاسوس ایرانی- آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در رابطه با گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه تهران پنج جاسوس آمریکایی را به عنوان بخشی از قراردادی آزاد کرده است که بر اساس آن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود، ندارد.

این وزارت‌خانه در بیانیه خود افزود: دولت ما در حال رایزنی نزدیک با کشورهای درگیر، شامل ایالات متحده و ایران برای حل موضوع وجوه مسدود شده ایران بوده و امیدوار است که این موضوع به صورت دوستانه حل شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100961

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر