آغاز عملیات مجتمع هسته ای در خوی | بهره برداری از بزرگترین معدن اورانیوم شمال غرب کشور

مرحله نخست بزرگترین معدن اورانیوم شمال غرب کشور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خوی به بهره برداری رسید.

آغاز عملیات مجتمع هسته ای در خوی | بهره برداری از بزرگترین معدن اورانیوم شمال غرب کشور

مرحله نخست بزرگترین معدن اورانیوم شمال غرب کشور  با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خوی به بهره برداری رسید.

مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری خوی در بخش صفائیه این شهرستان قرار دارد و در آن عناصر مهمی همچون اورانیوم، مولیبدن و برخی عناصر نادر اکتشاف شده است که در صنایع راهبردی از جمله نیازهای سازمان انرژی اتمی کشور کاربرد ویژه ای دارد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه آغاز بهره ‌برداری از این معدن اظهار داشت: برای سازمان انرژی اتمی، ظرفیت‌سازی برای  تولید برق هسته‌ای و همچنین توسعه کاربرد پرتوها یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها به شمار می رود و افتتاح این مجتمع معدنی در پیشبرد سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای حائز اهمیت است.

محمد اسلامی‌ ادامه داد: به همین دلیل تمام جبهه‌هایی که در اکتشاف معادن مرتبط قرار دارد را گسترش داده ایم و امروز با افتخار آغاز نخستین بخش از این برنامه توسعه‌ای در حوزه تامین مواد معدنی مورد نیاز را شاهد هستیم.

برای بهره برداری از این طرح مهم معدنی بیش از شش هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که ۵ هزار میلیارد تومان آن برای مراحل اکتشاف و بهره برداری از معدن و یک هزار میلیارد تومان دیگر نیزبه احداث کارخانه فرآوری اختصاص دارد.

 با بهره برداری از مرحله نخست مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری  در خوی  برای ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید «مهدی باکری» در محدوده معدنی جنگسر شهرستان خوی با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

 متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) در ماه‌های گذشته و در محدوده معدنی جنگسر توانسته‌اند نسبت به اکتشاف مواد پرتوزا، عناصر نادر خاکی و عناصر همراه از توابع شهرستان خوی اقدام کنند و با توجه به اقدامات انجام شده، صبح روز پنجشنبه، ۱۹ مردادماه عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری در شهرستان خوی (محدوده معدنی جنگسر) آغاز شد.

گفتنی است سازمان انرژی اتمی ایران برای شناسایی و بررسی این منطقه اقداماتی نظیر تهیه نقشه زمین‌ شناسی، تهیه گزارش فاز تفصیلی، تخمین و ارزیابی تناژ و عیار مواد معدنی، اکتشاف کانی‌زایی اورانیوم و عناصر خاکی و همراه را با استفاده از فناوری ژئوفیزیک هوابرد انجام داده است.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100841

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر