عوارض مرگبار کاشت ناخن که باید بدانید!

کاشت ناخن یا استفاده از ناخن‌های مصنوعی هرچند ظاهری زیبا و فریبنده دارد، اما مطمئنا عوارضی هم در پی دارد که حتی شاید شما را بترساند.

عوارض مرگبار کاشت ناخن که باید بدانید!

کاشت ناخن یا استفاده از ناخن‌های مصنوعی هرچند ظاهری زیبا و فریبنده دارد، اما مطمئنا عوارضی هم در پی دارد که حتی شاید شما را بترساند.

داشتن ناخن‌هایی سالم و خوش‌فرم مورد توجه هر خانمی است. بعضی از افراد به طور طبیعی چنین ناخن‌هایی دارند، اما برخی دیگر روی ناخن‌هایشان کار‌هایی انجام می‌دهند تا زیباتر شود.

این روز‌ها کاشت ناخن در سالن‌های زیبایی بسیار رایج شده و تقریبا همه‌جا می‌توانید آن را ببینید. متاسفانه این مسئله باعث شده درصد زیادی از بانوان جامعه تصور کنند حتما باید ناخن مصنوعی بگذارند یا کاشت ناخن انجام دهند تا زیبا به نظر برسند!

برای کاشت ناخن، ناخن طبیعی خودتان کوتاه شده، سوهان زده شده و چسب روی آن زده می‌شود که باعث آسیب بلندمدت خواهد شد. بعد از استفاده از ناخن‌های مصنوعی یا کاشت ناخن، ناخن‌های واقعی خودتان شکننده می‌شود، یعنی نرم شده و به راحتی می‌شکند. ناخن از کراتین ساخته شده که یک پروتئین طبیعی است و موادی که در کاشت ناخن به کار می‌رود به کراتین آسیب می‌زند.

عفونت!

ناخن‌ها به مراقبت زیادی نیاز دارند؛ حتی سوهان زدن ناخن‌ها در خانه هم باید با دقت و حوصله انجام شود و مراقب کوتیکول‌ها باشید، زیرا هرگونه آسیبی می‌تواند به عفونت قارچی منجر شود.

کوتیکول بخش مهم ناخن است، چون نه تنها از بستر ناخن و ساختار آن محافظت می‌کند بلکه به عنوان سدی در برابر عفونت‌ها نیز عمل می‌کند.

آسیب طولانی‌مدت به کوتیکول، ناخن را در معرض عفونت‌های قارچی و باکتریایی قرار می‌دهد؛ در عفونت‌های باکتریایی زیرِ ناخن‌ها سبز یا آبی و در عفونت‌های قارچی زردرنگ می‌شود که با مشکلات زیادی همراه است؛ بنابراین باید به دنبال راه‌هایی طبیعی و بی‌ضرر برای رشد و تقویت ناخن‌هایتان باشید.

خطر ابتلا به سرطان را به جان نخرید

افزایش احتمال ابتلا به سرطان، می‌تواند منجر به اختلالات سیستم عصبی مرکزی و آسیب‌های تولیدمثلی شود.

جالب است بدانید که تنها مواد شیمیایی نیستند که می‌توانند باعث سرطان شوند! دستگاهی که به وسیله نور آن لاک ژل خشک می‌شود در واقع اشعه فرابنفش ساطع می‌کند.

استفاده از این دستگاه موجب خشک‌شدن سریع لاک شده و از لب‌پر شدن آن جلوگیری می‌کند. با این حال، اشعه فرابنفش (UV) خطرناک و سرطان‌زا بوده و می‌تواند موجب چین و چروک، لک و خشکی پوست شود.

پس چرا باید پس از کاشت ناخن دست و پای خود را آگاهانه در معرض آن قرار دهیم؟!

برخی از ناخن‌کار‌ها از دستگاه‌های L.E.D به جای UV استفاده می‌کنند که این دستگاه ضرر چندانی برای پوست نخواهد داشت. اما یادتان باشد که حتی در صورت استفاده از دستگاه L.E.D نیز چیزی از خطرات و عوارض مواد شیمیایی به‌کاررفته در کاشت ناخن کم نمی‌شود.

عفونت ناخن

واکنش آلرژیک

آلرژی به مواد شیمیایی مورد استفاده در روند کاشت ناخن مانند رزین‌ها، فرمالدئیدها، حلال‌های سمی و… می‌تواند باعث سوزش، التهاب، درد یا تورم در ناخن و پوست اطراف آن شود.

طبق تحقیقات، آلرژی به مواد کاشت ناخن شایع بوده و بسیاری از افراد علاوه بر حساسیت پوستی، عوارضی مانند سردرد و مشکلات تنفسی را نیز تجربه کرده‌اند.

ضعیف‌شدن ناخن

برای برداشتن ناخن مصنوعی، آکریلیک و یا ژلیش باید انگشت‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر در استون قرار بدهید؛ این ماده شیمیایی ناخن‌های طبیعی‌تان را خشک کرده و باعث تحریک پوست و نازک و شکننده‌شدن ناخن‌ها می‌شود.

چند توصیه راه‌گشا

همیشه ناخن‌ها را مرطوب نگه دارید. استفاده از مرطوب‌کننده و وازلین می‌تواند ناخن‌ها را تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهد وقتی ناخن‌ها مرطوب هستند و به طور منظم کوتاه می‌شوند، سریع‌تر رشد می‌کنند.

به کوتیکول ناخن کاری نداشته باشید، چون محافظی در برابر عفونت است.

غذا‌هایی بخورید که سرشار از ویتامین و پروتئین هستند. بیوتین معمولا برای رشد ناخن لازم است؛ بیوتین نوعی ویتامین از خانواده ویتامین B است که باعث رشد سالم سلول‌ها شده و به متابولیسم آمینواسید‌هایی که برای رشد ناخن ضروری‌اند نیز کمک می‌کند.

پشت سر هم کاشت ناخن انجام ندهید یا از ناخن مصنوعی استفاده نکنید، به ناخن‌ها فرصتی برای تنفس بدهید. بعد از کاشت ناخن، مدتی زمان می‌برد تا ناخن قدرت قبلی خودش را به دست بیاورد.

در صورت بروز عفونت حتما به پزشک مراجعه کنید. / فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84862

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر