خوردن شیرخشک کمکی به چاق شدن می‌کند؟

شیر خشک برای چاقی صورت به خودی خود اثرگذار نیست.

خوردن شیرخشک کمکی به چاق شدن می‌کند؟

شیر خشک برای چاقی صورت به خودی خود اثرگذار نیست.

شیر خشک به خاطر کالری بالا می‌تواند به چاق‌تر شدن کمک کند؛ اما این که خوردن شیرخشک منحصرا باعث چاق شدن صورت شود یک باور اشتباه و مرسوم است.

این باور اشتباه با عنوان “چاقی موضعی” شناخته شده‌است و متخصصان علم تغذیه و فیزیولوٰژی وقتی در معرض این دسته از سوالات چاقی قرار می‌گیرند، به سراغ توضیح فرآیند چاقی و لاغری می‌رند. پس ما هم باید در مورد مکانیسم علمی چاق شدن به شما توضیح بدیم تا با حقیقت ماجرا آشنا شوید.

 بدن ما برای انجام کارهای روزانه‌ و طبیعیش، به انرژی نیاز دارد. وقتی ما بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن خود انرژی دریافت می‌کنیم، این انرژی اضافی به شکل چربی در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود. اما اولویت تجمع چربی و زودتر چاق شدن نواحی مختلف در هر فرد به هورمون‌ها و فرآیندهای متابولیسمیش وابسته‌ است. از طرفی پراکندگی و تراکم سلول‌های چربی هم در افراد مختلف متفاوت است و تمام این عوامل باعث می‌شود چاق‌شدن در افراد مختلف به یک شکل و سرعت انجام نشود.

مواد خوراکی به شکل انرژی در بدن قابل استفاده هستند، به همین دلیل فرقی نمی‌کند که با خوردن شیرخشک چاق شوید، یا کره بادوم‌زمینی! برای بدن انرژی دریافتی از کره بادوم زمینی یا شیرخشک از نظر ماهیت فرقی باهم ندارد و هر دو با معیار کالری اندازه‌گیری می‌شوند. میزان کالری دریافتی بدن وقتی بیشتر از میزان کالری مصرفی بدن باشد، این انرژی با توجه به شرایط هورمونی و متابولیسمی ذخیره می‌شود (طبق اصل نقصان کالری). پس صحبت از چاقی ناحیه‌ی خاصی از بدن با مصرف ماده‌ای مشخص، یک توهم است. / بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81759

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر