نشانه‌های سرطان لوزالمعده یا پانکراس که نمی دانید

سرطان لوزالمعده یا پانکراس به خصوص از این لحاظ مرگبار است که هیج آزمایشی برای شناسایی زودرس آن وجود ندارد و درمان‌های موثر بر آن هم محدود است.

نشانه‌های سرطان لوزالمعده یا پانکراس که نمی دانید

بسیاری از افراد نشانه‌های سرطان لوزالمعده یا پانکراس را نمی‌دانند

سرطان لوزالمعده یا پانکراس به خصوص از این لحاظ مرگبار است که هیج آزمایشی برای شناسایی زودرس آن وجود ندارد و درمان‌های موثر بر آن هم محدود است.

 

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از هلث‌دی گرچه  سرطان لوزالمعده دارای نشانه‌هایی است که می‌تواند هشداردهنده وجود این بیماری باشد، اما یک بررسی اخیر بوسیله یک سازمان غیرانتفاعی فعال در زمینه سرطان لوزالمعده در آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از افراد چیزی درباره این نشانه‌ها نمی‌دانند.

این بررسی که بوسیله «شبکه کنش سرطان لوزالمعده» (PanCAN) انجام شد، نشان داد که اغلب بزرگسالان از این نشانه‌ها که آگاهی از آنها می‌تواند به شناسایی زودرس این بیماری منجر شود، اطلاعی ندارند.

شایع‌ترین علائم سرطان لوزالمعده کمردرد، کاهش وزن یا کاهش اشتها و مشکلات گوارشی هستند. سایر علائم شایع شامل زرد شدن پوست و چشم‌ها یا به اصطلاح «یرقان»، مدفوع چرب یا آبکی وشروع زودرس دیابت هستند.

علائم سرطان لوزالمعده مبهم هستند و می‌توانند با بسیاری از مشکلات شکمی و گوارشی دیگر اشتباه شوند. به گفته این سازمان غیرانتفاعی بهداشتی، علائم سرطان لوزالمعده مبهم هستند و ممکن است با سایر مشکلات شکمی و گوارشی اشتباه شوند. شناخت این علائم به همراه دانستن عوامل خطرساز برای این سرطان و سابقه خانوادگی از لحاظ این سرطان می‌تواند به تشخیص زودرس آن کمک کند.

سرطان لوزالمعده میزان بقای پنج ساله فقط در حدود ۱۱ درصد دارد و این بیماری عامل مرگ بسیاری از افراد مشهور از جمله استیو جایز، بنیانگذار شرکت اپل بوده است.

با وجود ابتلای افراد مشهور به سرطان لوزالمعده و بازتاب خبری آن، در بررسی سازمان PanCAN ۸۳ درصد از بزرگسالان در این برررسی نشانه‌ها یا علائم این سرطان را نمی‌دانستند.  این نظرسنجی نشان داد به خصص افراد سالمندتر با کمترین احتمال درباره این بیماری اطلاعات داشتند که با توجه به این که ۹۰ درصد موارد این بیماری در ۵۵ سالگی و بالاتر دچار آن تشخیص داده می‌شوند، نگران‌کننده است.

تشخیص زودر سا ین بیماری می‌تواند گزینه‌های درمانی را برای بیمار را که شامل جراحی هم می‌شود، بهبود بخشد.

هر کسی که دچار علائم ذکرشده در بالا می‌شود، به خصوص اگر سالمند باشد، باید احتمال دچار شدن به این سرطان را در نظر داشته باشد

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 54712

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر