چه کار کنیم به تب کریمه کنگو مبتلا نشویم؟

عامل بیماری خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو در خون دام وجود دارد در نتیجه زمانیکه دام در کشتارگاه کشتار می شود ۲۴ ساعت دوره پیش سرد را می گذراند عامل بیماری موجود در خون گوشت از بین می رود.

چه کار کنیم به تب کریمه کنگو مبتلا نشویم؟

بیماری های زئونوز یا همان بیماری های مشترک انسان و دام بیماری هایی هستند که متاسفانه لیست بزرگی دارند و تمام افراد در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی در معرض خطر این بیماری ها که تعدادی از آن ها نیز کشنده هستند قرار می گیرند.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یکی از این بیماری هایی است که از دام مبتلا به انسان منتقل می شود و از انسان مبتلا به انسان سالم نیز منتقل می شود و احتمال مرگ فرد بیمار نیز وجود دارد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد آن است که عدم ابتلا به آن بسیار ساده است و با رعایت نکات بسیار ساده می توان از ابتلا به آن را گرفت.

کشتار دام در کشتارگاه مهمترین راه جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان

دکتر حمید رمضانی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از بیماری های نوظهور منشا جانوری دارند و بیماری خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو یکی از بیماری های خطرناک میان انسان و دام است، گفت: این بیماری خطرناک در دام هیچ علائمی ندارد و ممکن است توسط دامپزشک هم تشخیص داده نشود اما در انسان علائم خطرناکی همچون خون ریزی را نشان می دهد.

وی اظهار کرد: این بیماری از تماس انسان با دام بیمار منتقل می شود و یا از طریق کنه ای که خون دام آلوده است به انسان منتقل می شود.

دکتر رمضانی افزود: افرادی که دام را خارج از کشتارگاه ذبح می کنند، کادر مایه کوب دامپزشکی، دامپزشک، کارگران و پرسنل کشتارگاه به خصوص افراد پوست کن در کشتارگاه در معرض ابتلا به این بیماری مخوف هستند.

وی ادامه داد: بنابراین این افراد نیز به هنگام تماس با دام باید حفاظت های شخصی همچون استفاده از دستکش و عینک را مورد توجه جدی قرار دهند چراکه ممکن است عامل بیماری زا از حیوان از طریق مخاط چشم وارد بدن انسان شود.

دکتر رمضانی با بیان اینکه زیستگاه اصلی کنه ها در طبیعت بر روی گیاه است، تصریح کرد: این بیماری حتی طبیعت گردها را هم تهدید می کند ممکن است کنه ای که از دام آلوده به بیماری خون ریزی دهنده کریمه کنگو تغذیه کرده است فرد طبیعت گرد را هم مورد گزش قرار دهد و بیماری را منتقل کند.

وی با بیان اینکه کشتار دام در کشتارگاه ها و خرید گوشت قرمز ممهور به دامپزشکی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که می توان از ابتلای به تب کریمه کنگو جلوگیری کرد رعایت اقدامات بهداشتی است که باید مواردی همچون سمپاشی دام به مدت دو هفته قبل از کشتار از سوی دامدار را در دستور کار قرار داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر رفاه حال دام کشتاری نیز مورد توجه قرار گیرد و ۱۲ ساعت قبل از کشتار وارد کشتارگاه و از غذا دادن به آن خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: با انجام این اقدامات به دام اجازه خواهیم داد تا دام به طور کامل استراحت کند و بدون خستگی و استرس روانه کشتار شود که در صورت جمود نعشی به خوبی اتفاق می افتد.

دکتر رمضانی توضیح داد: زمانیکه دام به اندازه کافی استراحت کرده و بعد از آن کشتار می شود ارزش غذایی آن نیز افزایش می یابد.

پرهیز جدی از مصرف جگر نیم پخت توسط انسان

وی ادامه داد: عامل بیماری خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو در خون دام وجود دارد در نتیجه زمانیکه دام در کشتارگاه کشتار می شود ۲۴ ساعت دوره پیش سرد را می گذراند عامل بیماری موجود در خون گوشت از بین می رود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: اما گاهی اوقات دیده می شود که برخی از افراد جگر را به صورت نیمه پخته استفاده می کنند که رفتار پرخطری است و برای اینکه عامل بیماری مذکور در جگر از بین رود باید به مدت ۴۸ ساعت دوره پیش سرد را در یخچال بگذراند.

شهرداری جهت تشویق مردم برای استفاده از کشتارگاه بسته تشویقی در نظر گیرد

وی با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن عید قربان قرار داریم و یکی از نگرانی های ما طی این روز شیوع این بیماری است، گفت: تمامی کشتارگاه طی این روز فعال هستند و از مردم درخواست داریم تا دام نذری خود را در کشتارگاه کشتار کنند.

دکتر رمضانی تاکید کرد: از سوی دیگر برای انجام این کار باید مشوق هایی را نیز در نظر گرفت همچون شهرداری به صورت رایگان کشتار دام را انجام دهد و یا اینکه در کشتار دام سرعت ببخشد.

ارسال ۱۲ پرونده کشتار غیر مجاز به مراجع قضایی

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی معاون سلامت این اداره کل نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بیماری های مشترک میان انسان و حیوان ادامه داد: برخی از این بیماری ها قبل از کشتار، برخی حین کشتار و برخی از بیماری ها نیز بعد از کشتار تشخیص داده می شوند بنابراین از مردم درخواست می شود تا دام نذری خود را به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی در کشتارگاه کشتار کنند.

وی تاکید کرد: با ذبح دام در معابر عمومی به شدت مخالف هستیم و از مردم تقاضا داریم تا دام خود را در کشتارگاه ذبح کنند و در صورت عدم امکان در منازل خود این امر را انجام دهند.

دکتر دلیر صحرایی ادامه داد: از سوی دیگر مردم از خرید گوشتی که می دانند در کشتارگاه کشتار نشده و یا ممهور به دامپزشکی نیست خودداری کنند.

وی گفت: در سال گذشته ۱۲ پرونده کشتار غیر مجاز توسط این اداره کل به مراجع قضایی ارجاع شد که ۲۷ راس دام به صورت غیرمجاز کشتار و منجر به صدور حکم قضایی نیز شد.

این مقام مسئول از فعالیت و نظارت ۶۴ اکیپ ثابت و سایر دامپزشکی در روز عید قربان خبر داد.

وی اظهار کرد: این تعداد اکیپ در قالب ۸۸ دامپزشک و ناظر بهداشتی در قسمت های مختلف استان در روز عید قربان به صورت رایگان به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

سمپاشی دام و جایگاه های دامی موثر در کنترل بیماری تب کریمه کنگو

دکتر حسن قاسمی فرد مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: سمپاشی دام و جایگاه های دامی تاثیر خیلی زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

وی افزود: در همین راستا طی سال گذشته ۹۶ هزار و ۲۳۶ راس دام و ۶۰ هزار و ۷۰۰ متر مربع جایگاه دامی سم پاشی شده اند.

قاسمی فرد توصیه کرد: از افرادی که با دام سر و کار دارند درخواست داریم تا از له کردن کنه های نشسته بر روی دام به شدت خودداری کنند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29563

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر