مطلبی مهم که زنان باید بدانند

هرچند دردها و گرفتگی‌ها طی پریود بسیار معمول‌اند اما خود پریود، تنها دلیل این گرفتگی‌ها نیست. گرفتگی‌های دردناک می‌توانند در هر زمانی طی سیکل قاعدگی وجود داشته باشند و هر چند اغلب نگران‌کننده نیستند؛ اما در برخی موارد باید موردتوجه قرار بگیرند.

مطلبی مهم که زنان باید بدانند

هرچند دردها و گرفتگی‌ها طی پریود بسیار معمول‌اند اما خود پریود، تنها دلیل این گرفتگی‌ها نیست. گرفتگی‌های دردناک می‌توانند در هر زمانی طی سیکل قاعدگی وجود داشته باشند و هر چند اغلب نگران‌کننده نیستند؛ اما در برخی موارد باید موردتوجه قرار بگیرند.

به گزارش عرشه آنلاین، عوامل خطر متعددی ممکن است احتمال گرفتگی‌های دردناک لگن را افزایش دهند که مستقیماً به پریود مربوط نمی‌شوند:

. سیگارکشیدن

. داشتن سیکل‌های قاعدگی طولانی‌تر

. سابقه پریودهای نامنظم

. اضطراب یا افسردگی

اگر علاوه بر گرفتگی‌های شدید دچار خونریزی غیرعادی، مشکل تنفس یا سرگیجه هم هستید، اینها می‌توانند علامت یک وضعیت اورژانسی باشند.

علائم گرفتگی‌های قاعدگی بدون پریود

گرفتگی‌های قاعدگی در پایین شکم یا لگن رخ می‌دهند و معمولاً طی اولین یا دومین روز پریود ظاهر می‌شوند. اگر این دردها با پریود هم‌زمان نباشند پس احتمالاً به سیکل قاعدگی ربطی ندارند. اگر این گرفتگی‌ها را با ترشحات واژینال دارید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل گرفتگی‌های قاعدگی بدون پریود و بارداری

دلایل زیادی وجود دارد که چرا درد و گرفتگی قاعدگی دارید؛ اما پریود نیستید و می‌دانید که باردار هم نیستید. این دلایل می‌توانند در طیف نرمال و طبیعی تا عوارض جدی پزشکی قرار بگیرند. در ادامه به چند دلیل دردهای قاعدگی اما بدون پریود اشاره می‌کنیم:

تخمک‌گذاری

شاید در حال تخمک‌گذاری باشید و این ساده‌ترین و شایع‌ترین دلیل گرفتگی‌های بدون پریود است. تخمک‌گذاری در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از پریود روی می‌دهد و در این زمان تخمدان‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند. البته این اتفاق همیشه هم با درد همراه نیست؛ اما خیلی از خانم‌ها طی تخمک‌گذاری دچار دردهای حتی شدیدی در پایین شکم می‌شوند.

عدم تخمک‌گذاری

دلیل دیگر دردهای قاعدگی بدون پریود عدم تخمک‌گذاری است. این عارضه به این معنی است که تخمدان‌ها تخمکی آزاد نکرده‌اند. ممکن است شما تمام علامت‌های نزدیک‌شدن پریود را داشته باشید؛ اما پریود نشوید.

قاعدگی

کیست تخمدان

کیست تخمدان هم می‌تواند باعث درد و گرفتگی لگن شود. این کیست‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که کیسه‌هایی پُر از مایع در اطراف تخمدان‌ها تجمع می‌کنند و به تخمک اجازه عبور جهت تخمک‌گذاری نمی‌دهند یا پس از آزاد شدن تخمک به درستی بسته نمی‌شوند.

اندومتریوز

اندومتریوز زمانی است که پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می‌کنند، مثلاً در لوله‌های فالوپ، روی تخمدان‌ها یا روی مثانه. درمان‌های گوناگونی برای اندومتریوز وجود دارد، از مسکن‌های معمولی گرفته تا هورمون‌درمانی.

سندرم مثانه دردناک

گرفتگی‌های دردناک یکی از ویژگی‌های سندرم مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی است که با احساس نیاز مکرر به ادرارکردن همراه می‌باشد. هر چند این عارضه درمانی ندارد؛ اما با تغییراتی در رژیم غذایی، فیزیوتراپی و دیگر روش‌ها قابل‌مدیریت است.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

این عارضه باعث شکم‌درد و نفخ و اسهال و یبوست‌های تناوبی می‌شود. در IBS ممکن است گرفتگی‌های ناگهانی شکم وجود داشته باشد که با اجابت مزاج تسکین می‌یابد. علائم این سندرم ممکن است نزدیک به زمان پریود بدتر شوند و شاید احساس فشار در شکم و نفخ و دیگر علائم ظاهر شوند.

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری کرون و کولیت زخمی باعث گرفتگی‌های شکم و تحریکاتی در سیستم گوارش می‌شوند. اگر دچار گرفتگی‌های شکم همراه با مدفوع خونی، کاهش وزن و خستگی هستید ممکن است بیماری التهابی روده داشته باشید.

دلایل دیگری هم می‌توانند برای گرفتگی‌های شکم بدون پریود وجود داشته باشند؛

. پیش از یائسگی

. بیماری التهابی لگن

. سرطان تخمدان

باتوجه‌به متعدد بودن دلایل احتمالی دردهای قاعدگی بدون پریود، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

آیا دردی که داریم گرفتگی‌های پریود است یا بارداری؟

گرفتگی‌های شکم ممکن است ناشی از قاعدگی، بارداری یا دیگر عوارض باشند. از کجا باید بدانید گرفتگی‌های شکمتان به دلیل پریود است یا بارداری؟ درد لانه‌گزینی نوعی شکم‌درد است که وقتی تخمک بارور در دیواره رحم جا خوش می‌کند تجربه می‌کنید و این درد شدت کمتری نسبت به دردهای پریود دارد.

چه نوع گرفتگی‌های شکمی نشانه بارداری‌اند؟

معمولاً گرفتگی‌های ناشی از لانه‌گزینی نسبت به گرفتگی‌های پریود درد کمتری دارند. در لانه‌گزینی ممکن است خونریزی هم رخ بدهد که به‌صورت لکه بینی سبکی خواهد بود. شاید علائمی مرتبط با بارداری داشته باشید، خصوصاً لکه بینی، دردناک شدن سینه‌ها و حالت تهوع.

چه زمانی لازم است به دلیل گرفتگی‌های شکم بدون پریود به پزشک مراجعه کنید؟

قاعدگی

بستگی به این دارد که علائم دیگری هم دارید یا خیر. قبل از تصمیم‌گیری موارد زیر را بررسی کنید:

. گرفتگی‌هایتان تا چه اندازه دردناک‌اند؟

. چه مدت است درد دارید؟

. آیا علائم دیگری هم دارید یا نه؟

. در تاریخ پریودتان هستید یا نه؟

کیست تخمدان هم می‌تواند باعث درد و گرفتگی لگن شود. این کیست‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که کیسه‌هایی پُر از مایع در اطراف تخمدان‌ها تجمع می‌کنند و به تخمک اجازه عبور جهت تخمک‌گذاری نمی‌دهند یا پس از آزاد شدن تخمک به درستی بسته نمی‌شوند

تشخیص گرفتگی‌های قاعدگی بدون پریود

پزشکان ابزارهای زیادی برای تشخیص درست عوارض دارند:

. سونوگرافی

. هیستروسکوپی

. ام‌آرآی

اینکه پزشک از چه ابزاری برای تشخیص استفاده کند بستگی به ارزیابی اولیه پزشک و علائم بیمار دارد.

درمان گرفتگی‌های قاعدگی بدون پریود

خیلی از مسکن‌هایی که برای تسکین دردهای قاعدگی به کار می‌روند مثل ایبوپروفن، برای درمان گرفتگی‌های قاعدگی بدون پریود نیز کاربرد دارند. در خیلی از موارد این داروها تمام آن چیزی هستند که نیاز دارید.

اگر این دردها علت دیگری داشته باشند، مثلاً اندومتریوز، درمان بستگی به سن، شدت علائم و میزان پیشرفت بیماری خواهد داشت. بیشتر درمان‌ها غیرتهاجمی هستند؛ اما در صورت نیاز ممکن است مداخلات جراحی انجام شود.

علائم نزدیک‌شدن پریود چیست؟

خیلی از خانم‌ها حدود یک تا دو هفته پیش از شروع پریود دچار نوسانات خلقی و علائم فیزیکی می‌شوند. تغییرات هورمونی عامل سندرم پیش‌قاعدگی‌اند. این سندرم شامل درد و گرفتگی شکم، دردناک شدن سینه‌ها، جوش و آکنه، خستگی، علائم گوارشی، نوسانات خلقی، سردرد، اضطراب و افسردگی و کمردرد می‌شود. این علائم معمولاً سه یا چهار روز بعد از شروع پریود از بین می‌روند.

علائم پریود نشدن چیست؟

به عدم وجود پریود آمنوره می‌گویند. آمنوره دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. دیگر علائم این سندرم شامل ریزش مو، تغییرات بینایی، سردرد، آکنه، درد لگن، ترشحات سینه و زیادشدن موی صورت می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119834

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر