اگر این علائم را دارید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان خون بهتر است علائم شایع آن را بدانید تا در صورت مشاهده سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر این علائم را دارید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان خون بهتر است علائم شایع آن را بدانید تا در صورت مشاهده سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش عرشه آنلاین، در این مقاله، به بررسی شایع‌ترین علائم سرطان خون می‌پردازیم و آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

لوسمی چیست؟

سرطان خون یا لوسمی، نوعی سرطان است که باعث ایجاد پیدایش نامتعادلی در تولید سلول‌های خونی می‌شود. این بیماری می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و در بین خانواده‌های مختلف دیده می‌شود. در این مقاله، به بررسی شایع‌ترین علائم سرطان خون می‌پردازیم و آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

مهمترین و شایع‌ترین علائم سرطان خون

تب و خستگی

دو علامت شایع در سرطان خون تب و خستگی هستند. بسیاری از بیماران با سرطان خون تب را تجربه می‌کنند که ممکن است همراه با سرماخوردگی، تعریق شبانه و احساس ناتوانی و کم‌توانی باشد.

خستگی نیز علامت شایع دیگری است که به دلیل کمبود سلول‌های خونی قرمز (آنمی) که ممکن است در نتیجة سرطان خون به وجود بیاید، رخ می‌دهد.

افزایش یا کاهش وزن

کاهش یا افزایش وزن بی‌دلیل دو علامت دیگر سرطان خون هستند. افزایش وزن به دلیل فعالیت بدن در مقابل سرطان و تلاش برای مقابله با آن رخ می‌دهد. کاهش وزن نیز به دلیل فعالیت سرطان و کاهش اشتها می‌تواند به وجود آید.

درد در استخوان‌ها و مفاصل

یکی دیگر از علائم سرطان خون درد در استخوان‌ها و مفاصل است. این علائم به دلیل تجمع سلول‌های لوسمی در استخوان‌ها و مفاصل ایجاد می‌شود. این درد ممکن است در باسن، ران، شانه و سایر قسمت‌های بدن رخ دهد.

بزرگ شدن گره‌های لنفاوی

می‌توان گفت بزرگ شدن گره‌های لنفاوی یکی دیگر از علائم شایع سرطان خون است. گره‌های لنفاوی سلول‌های کوچکی هستند که در سراسر بدن وجود دارند.

هنگامی که سلول‌های لوسمی به طور نامنظم رشد می‌کنند، گره‌های لنفاوی بزرگ می‌شوند. این بزرگ شدن به‌خصوص در نواحی گردن، بغل، و بازو و پاها مشاهده می‌شود.

نحیف و آسیب زدن آسان

دو علامت دیگر سرطان خون نحیف و آسیب زدن آسان هستند. این علائم به دلیل این است که سرطان خون می‌تواند با تولید کمبود پلاکتین که سلول‌های لازم برای تشکیل لخته خون هستند، به بیماران آسیب بزند.

نحیف ناگهانی، خونریزی مزمن به‌صورت نازایی و آسیب زدن آسان ممکن است از جمله علائمی باشند که بیمار با سرطان خون تجربه می‌کند.

آسیب شدید از ابتلا به عفونت‌ها

در واقع آسیب شدید از ابتلا به عفونت‌ها نیز می‌تواند علامت سرطان خون باشد. سرطان خون می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود، به‌طوری‌که بیماران با داشتن سرطان خون به‌راحتی مبتلا به عفونت‌های مختلف می‌شوند. علائم مشترک عفونت شامل تب، سردرد، سرماخوردگی، تغییر رنگ پوست و سوءهاضمه هستند.

عفونت

کاهش تنفس

افت یا کاهش تنفس نیز یکی دیگر از علائم سرطان خون است. سرطان خون می‌تواند باعث تجمع سلول‌های لوسمی در ریه شود که می‌تواند باعث کاهش تنفس یا سختی در نفس کشیدن شود. علائم دیگر شامل سردرد، آنمی، و سرگیجه هستند.

درد و نفخ شدید در دهان

مواردی همچون درد و نفخ شدید در دهان نیز ممکن است از علائم سرطان خون باشند. سرطان خون می‌تواند باعث ایجاد شکستگی‌ها و زخم‌هایی در دهان شود که می‌تواند باعث درد و نفخ شدید شود. بعضی از بیماران با سرطان خون می‌توانند با گیجی، دویدن یا دشواری در حرکت کردن ناحیه‌های مختلف بدن نیز مواجه شوند.

تشخیص سرطان خون

این کار می‌تواند توسط پزشکان با استفاده از روش‌های مختلف صورت بگیرد. برای تشخیص سرطان خون، پزشک ممکن است از آزمایش‌های خونی و تصویربرداری استفاده کند.

اگر پزشک شک دارد که بیمار سرطان خون دارد، ممکن است بیمار به یک متخصص هماتولوژی معرفی شود که ممکن است نیاز به بیوپسی نمونه خون داشته باشد.

سرطان خون درمان دارد؟

درمان سرطان خون بستگی به نوع و مرحله سرطان، وضعیت کلی بیمار و سایر عوامل تفاوت دارد. روش‌های درمان سرطان خون شامل:

- شیمی‌درمانی

- ترانسپلانتاسیون سلول‌های بنیادی

- تراپی هدفمند

- رادیوتراپی

- کارایی بالینی

سرطان خون ارثی است؟

برخی انواع سرطان خون به‌صورت وراثتی به نسل بعدی انتقال پیدا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، برخی از انواع لوسمی (سرطان سلول‌های خون) و لنفوم (سرطان سلول‌های لنفاوی) به‌صورت وراثتی منتقل می‌شوند.

در این حالت، یک ژن نادرست وراثتی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود که ممکن است باعث ایجاد خلل در رشد و تکثیر سلول‌های خونی شود و در نتیجه سرطان خون را به وجود آورد.

البته باید توجه داشت که بسیاری از افرادی که ژن نادرست را به ارث می‌برند، در واقع سرطان خون نمی‌گیرند و تنها افرادی که ژن نادرست را به ارث می‌برند و عوارض دیگری نیز دارند، ممکن است سرطان خون را تجربه کنند.

همچنین، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان خون، ژن نادرست را به ارث نمی‌برند و برایشان بیماری به‌صورت تصادفی و بدون وراثت عادی پدید می‌آید.

بنابراین، وجود وراثت در بروز سرطان خون تنها یکی از عوامل ریسک بوده و بیماری به‌صورت ترکیبی از چند عامل مختلف مانند عوامل محیطی، سن، سابقه پزشکی و ... پدیدار می‌شود.

سرطان خون

سرطان خون می‌تواند با تغییرات در سبک زندگی پیشگیری شود؟

بله تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان خون کمک کند. برخی از تغییرات سبک زندگی که می‌تواند به پیشگیری از سرطان خون کمک کند عبارت‌اند از:

مراقبت از سلامتی

باید گفت مراقبت از سلامت جسمی و روحی، محدود کردن مصرف مواد مخدر، الکل و خودداری از سیگار کشیدن یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان خون است.

تغذیه سالم

مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی کامل‌کننده و غلات می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان خون کمک کند.

ورزش

انجام این فعالیت به‌صورت منظم می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان خون کمک کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که هفته‌ای حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش منظم داشته باشید.

کاهش استرس

کم کردن استرس، بهبود خواب و استفاده از روش‌های مدیتیشن و روش‌های تنفسی می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان خون کمک کند.

پیشگیری از عفونت

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان خون پیشگیری از عفونت‌هاست. از جمله عفونت‌های ویروسی مانند ویروس هپاتیتیس C و ویروس هرپس، می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان خون کمک کند.

بااین‌حال، باید توجه داشت که این تغییرات سبک زندگی به‌تنهایی نمی‌توانند از بروز سرطان خون کاملاً جلوگیری کنند، اما می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض مربوط به بیماری کمک کنند.

همچنین، برای پیشگیری و شناسایی زودهنگام سرطان خون، با ارزیابی‌های پزشکی منظم و آزمایشات خون مرتب با پزشک خود می‌توانید مشورت نمایید.

ورزش‌های مناسب برای پیشگیری از سرطان خون

ورزش‌های مختلف می‌توانند به پیشگیری از سرطان خون کمک کنند، اما برخی از ورزش‌ها به دلیل افزایش ضربان قلب، تقویت عضلات و افزایش سطح اکسیژن خون، به طور خاص برای پیشگیری از سرطان خون مفیدتر هستند. برخی از ورزش‌هایی که به پیشگیری از سرطان خون کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

ورزش‌های هوازی

در واقع ورزش‌هایی مانند پیاده‌راهی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری می‌توانند به بهبود عملکرد قلب و عروق، تقویت عضلات و افزایش سطح اکسیژن خون کمک کنند.

ورزش کردن

تمرینات مقاومتی

این تمرینات مانند آمریکن لیفتینگ، وزنه‌برداری و تمرینات با وزن بدن می‌توانند به تقویت عضلات کمک کنند و برای بهبود کیفیت زندگی مفید باشند.

ورزش‌های هنری

انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا، تای چی و مدیتیشن می‌توانند به کاهش استرس و بهبود خواب کمک کنند که در پیشگیری از سرطان خون نقش مهمی دارند.

ورزش‌های تیمی

این گونه ورزش‌ها مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال می‌توانند به تقویت عضلات و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کنند.

نتیجه نهایی

در انتها متوجه شدیم که برخی انواع سرطان خون به‌صورت وراثتی به نسل بعدی منتقل می‌شوند و به وجود آوردن تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان خون کمک کند.

اگر جزء آن دسته از افرادید که در خطر ابتلا به سرطان خونید برای جلوگیری از بروز سرطان خون، می‌توانید ارزیابی‌های پزشکی منظم و آزمایشات خون مرتب با پزشک خود مشورت نمایید.

با نکات بیان شده در این محتوا توانستیم شایع‌ترین علائم سرطان خون را بشناسیم تا بتوانیم راحت‌تر آن را شناسایی نماییم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: رویداد ۲۴

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111554

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر