آیا ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت ویژه دارد؟【سال1402】

آیا ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت ویژه دارد؟【سال1402】

افراد بسیاری هستند که برای داشتن دندان هایی زیبا، سفید و مرتب از ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند. ایمپلنت ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها برای عده ای از افراد مناسب می باشند. ایمپلنت در واقع جایگزینی برای دندان های از دست رفته است که باید در سه مرحله توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران جایگذاری شود. ایمپلنت دندان نوعی دندان مصنوعی محسوب می شود اما در مقایسه با ایمپلنت بسیار مقاوم تر و بهتر است و ماندگاری بیشتری دارد. با کمک ایمپلنت های دندانی دیگر نگران خوردن غذاهای مختلف نیستید و می توانید از لذت غذا خوردن محرو نشوید. ما در این مقاله سعی داریم مطالب مفیدی در رابطه با ایمپلنت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

بعضی از انسان ها امکان دارد به علل مختلفی دندان های شان را از دست بدهند. ایمپلنت یا دستگاه فیکسچر به جای ریشه از دست رفته، به اندازه ریشه دندان آن فرد قرار می گیرد. لوازم فیکسچر به اندازه یک دندان طبیعی هستند که آن ها با بیشترین دقت ساخته شده اند تا ظاهری کاملا طبیعی داشته باشند. دو بخش اصلی ایمپلنت دندان فیکسچر و اباتمنت هستند. بخشی که درون استخوان فک قرار گرفته می شود، فیکسچر است و بخشی از تاج که قسمت فوقانی خط لثه قرار می گیرد اباتمنت نامیده می شود. روی اباتمنت، پروتز یا پوشش ایمپلنت قرار می گیرد. ماده اصلی و پایه ایمپلنت تیتانیوم می باشد . از آنجایی که ایمپلنت های تیتانیوم کاملاً با استخوان فک سازگار هستند، لغزش، صدا ایجاد نمی کنند.

ایمپلنت دندان چند نوع است؟

ایمپلنت ریشه ای شکل :

این نوع از ایمپلنت متداول ترین نوع ایمپلنتی است که هر کسی می تواند از آن استفاده کند. این ایمپلنت داخل استخوانی یا درون ریشه ای نام گذاری می شود، بدان معناست که این نوع داخل استخوان بهترین متخصص ایمپلنت در ایران قرار گرفته می شود. این نوع ایمپلنت شباهت زیادی به یک پیچ یا مخروط ضخیم دارد و دارای عرض و طول متفاوت است. برای اینکه جایگذاری این نوع ایمپلنت به خوبی انجام شود، لازم است عمق و عرض کافی در استخوان ایجاد شود تا پایه ای درست برای آن فراهم گردد. دندانپزشک تان متناسب با کیفیت استخوان فک و نوع تاج، بریج یا دندان مصنوعی که روی آن قرار می گیرد، نوع مناسب پروتز را انتخاب می کند.

ایمپلنت چارچوب راموس :

اگر استخوان فک پایین جهت جایگذاری ایمپلنت دندان ریشه خیلی نازک داشته باشد یا اگر تمایل دارید تا از ایمپلنت ساب پریواستیل استفاده کنید، می توان از این نوع ایمپلنت استفاده کرد. این نوع دارای یک چارچوب راموس در گوشه پشتی فک در دهان (یعنی نزدیک دندان عقل) و نزدیک چانه است. زمانی که در جای خود قرار گرفت و بافت اطراف آن ترمیم گردد، میله ای فلزی نازک در نواحی اطراف بالای خط لثه قابل مشاهده خواهد بود. سپس دندان های مصنوعی متناسب با این ساقه ساخته می شوند. این نوع ایمپلنت از شکستگی فک ممانعت می کند.

ایمپلنت دندان چند نوع است؟

مزایای ایمپلنت دندان

  • زیبایی را بهبود می بخشد : از آنجایی که دندان از دست رفته می تواند ظاهر بدی ایجاد کند، جایگذاری ایمپلنت های دندانی می تواند زیبایی از بین رفته را جبران کرده و اعتماد به نفس را افزایش دهد.
  • سرعت کاشت بالا : ایمپلنت‌های دندانی یکی از مناسب ترین و سریع ترین راه‌ها جهت جایگزینی دندان های از دست رفته هستند و در صورت عدم وجود مشکلات کلی سلامت فیزیکی و فک، می‌توان آن را به سرعت جایگزین کرد.
  • ماندگاری طولانی : یکی از فواید جایگزینی ایمپلنت های دندانی که آن را به روشی بسیار خوب مابین بیماران و بهترین جراح دندانپزشک در تهران مبدل کرده است، ماندگاری آن است. ماندگاری ایمپلنت ها به اندازه ای است که اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، بدون ایجاد مشکل می توانند عملکرد مورد نیاز شما را تا پایان عمر به شما ارائه دهند.
  • حفظ شدن سلامت دهان و دندان
  • ثابت و پایدار بودن ایمپلنت ها

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کسانی که برای ایمپلنت دندان اقدام می کنند، می بایست جزو کاندیدای مناسب این روش باشند. در ادامه شرایط کاندیدای مناسب را شرح خواهیم داد :

  • اگر تمام دندان های جلو یا عقب از بین رفته باشد.
  • اگر یکی از دندان های جلو از بین رفته باشد و فاصله به وجود آمده از دندان های دیگر عادی باشد.
  • اگر بیشتر از یک دندان از دست رفته باشد و فاصله بین دندان های دیگر طبیعی باشد.
  • اگر یک یا چند دندان در انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و دندان فقط از یک سو طبیعی باشد.
  • کسانی که نمی توانند دندان مصنوعی داشته باشند.
  • کسانی که تمایل دارند گفتار شان را بهبود بخشند.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

آیا بعد از ایمپلنت دندان، باید از نکات خاصی تبعیت کرد؟

 بله پس از این که ایمپلنت دندان جایگذاری شد باید به برخی نکات مهم توجه کنید که در ادامه شرح داده خواهند شد :

  • تا ۱ روز بعد از کاشت ایمپلنت های دندان مسواک نزنید.
  • تا ۸ ساعت پس از کاشت، دهان خود را شستشو ندهید.
  • تا ۳ روز پس از کاشت از استعمال دخانیات، نوشیدن چای و قهوه خودداری کنید.
  • مصرف مواد مخدر و الکل باعث ناموفق شدن کاشت ایمپلنت می شود.
  • پس از کاشت از نخ دندان و خمیر دندان استفاده کنید.
  • نوشیدن آب بعد از کاشت امکان پذیر است، اما در مورد غذا خوردن باید پس از پایان بیهوشی این کار انجام شود.
  • از نوشیدن مایعات از طریق نی (حداقل به مدت دو هفته) اجتناب کنید.
  • از نوشیدن مایعات و غذاهای داغ خودداری کنید.

کلام آخر

در حقیقت ایمپلنت دندان یک جایگزین برای دندان های از دست رفته است که باید مابین دندان های اصلی در جای خالی جایگذاری شود. ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها مناسب عده ای می باشند. در صورتی که ایمپلنت در دهان جایگذاری شود، ظاهر دندان های بسیار زیبا و جذاب می شود. پس از جایگذاری ایمپلنت باید به برخی نکات و توصیه های مهم توجه نمایید تا مشکلی ایجاد نشود. ما نیز سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت جراحا یا jaraha.com شوید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110535

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر